Parallellene til Mercedes SLS Roadster er nesten nifse. En identisk 4 sek 0-100 km/t sprint og 317 km/t toppfart, og vekt og krefter hvor det skiller bare noen kilo og et par hester.

Timingen er også påfallende: Akkurat når Mercedes presenterer sin Roadster, sier Audi at de bygger en rå GT-versjon av R8 V10 Spyder.

Audi R8 GT Spyder V10

MOTOR I MIDTEN: Rett bak setet ligger motoren. Du sitter temmelig nøyaktig midt i bilen. FOTO: Audi

GT-mekking er ikke noe nytt for R8. Audi lagde en liten serie coupeer i fjor, og prosessene er akkurat de samme denne gangen:

Betydelig vektreduksjon (85 kg i dette tilfellet) og kraften økt til 560 hester.

Audi R8 GT Spyder V10

GODPLASSEN: Bare surpomper holder munnvikene nede her. FOTO: Audi

Og så har vi de kosmetiske endringene, som inkluderer splittere, skjørt og eksosanlegg - og nye seter, samt innvendig utsmykning i alcantara og karbon.

Det sies ingen ting om hvorvidt takmekanismen er lettere nå, men har du behov for å få taket opp og ned fort vil du har mer nytte av SLS-en - på R8 tar dette deg 19 sekunder.

Audi R8 GT Spyder V10

IKKE NORMAL: Den ligner på en vanlig girspak, men er det ikke. Automatisk clutch gjør unna giringen på et øyeblikk. FOTO: Audi

Men R8 har i det minste eksklusivitet. Audi vil bygge bare 333, med et nummerskilt på girspaken. Og en pris på 1,3 millioner kroner - i England.

Les også:

Vi har testet Mercedes SLS AMG: Sykt rask

Test: Audi R8 V10: En av verdens beste biler

Porsche Panamera Turbo S: Verste beistet jeg har kjørt

Alle Mercedeser vi har testet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!