Å KOMME DIT

Det finnes ingen direktefly fra Norge til Vestkysten av USA, og ønsker du en billig reise må du enten kontakte et reisebyrå med de rette kontaktene eller søke flittig på nettet

KJØRING

Fra San Diego til Big Sur er det bare 67 mil, men det tar deg 8 timer om du holder fartsgrensene

Å BO DER

Få deg rom i San Luis Obispo og sjekk ut Monterey St for hoteller. The Sands er et bra sted: 1930 Monterey St, CA 93401

www.sandssuites.com

HØR PÅ DETTE

The Very Best av the Beach Boys

IDEELL BIL

Noe stort uten tak med amerikansk historie i setene. En 1962 Mustang er perfekt. Len deg tilbake og drøm i vei.

REELL BIL

Hertz kan leie deg alle mulige biler, så hva med en moderne billig Mustang, eller en mye dyrere Corvette?

www.hertz.com

TING DU BØR VITE

For å se hvaler: Mellom mai og desember for blåhval, og knølhval, og desember til april for gråhvaler¿

NÅR DET SMELLER

Nødtelefoner i området

Politi: Tlf 911 (Sheriff, Highway Patrol)

US Forest Service: Tlf 831 667 2315

Sykehus: Tlf 831 624 5311

Denne månedens eksempel på en vei du bør kjøre før du blir resirkulert, er den herlige kaliforniakysten i form av Big Sur-strekningen av Highway 1. Det merkelige navnet kommer fra El Pais Grande del Sur ('the store landet i sør), og det er ikke så mye en kjørevei som en opplevelse fra bilen, selv om det noen steder kan være verd å svi litt asfalt. Uansett gir dette utrolige stykket med veibane deg mulighet til å leve ut alle mulige amerikanske vestkyst-fantasier som du måtte ha i hodet.

Slik henger det sammen: Big Sur er navnet på en umerket strekning på omkring 15 mil av Highway 1 klemt mellom klipper og frådende, voldsom sjø, rett sør for Monterey-halvøya mellom San Luis Obispo og selve Monterey, som begge ligger mellom de større byene Los Angeles og San Francisco. Vil du ha utsikt? Her har du den kalifornske kysten i all sin utemmede skjønnhet, for i motsetning til hva mange tror er denne kyststripa ganske vill: Skarpe klipper som stuper ned i Stillehavet med en voldsom stillhet som bare kraftig geologi kan lage.

Du ser store skogholt med enorme redwood-trær i horisonten, og når sola går ned er dette den veitypen som gjør deg glad for at bilen finnes. Området er en favoritt blant de som lager filmer, takket være stupbratte hellinger og storslåtte svinger med herlige kurver og flott veidekke. Og uansett hvilken bil du måtte kjøre, føles det som om du har hovedrollen i din egen B-film.

Merkelig nok - og i motsetning til de fleste andre steder i USA - er Highway 1 litt av en favoritt blant syklister om sommeren, så pass på at du ikke bruker høyrefoten for mye. I tillegg virker det som om veipolitiet har liten sans for at du lar deg rive med av stemningen; fartsgrensene er vanligvis lave, og håndheves med flid.

Den beste måten å oppleve alt sammen, er å kjøre hele kaliforniakysten. Ta fly til San Diego og dra nordover opp til Los Angeles og Long Beach. Ta deg tid, lei en billig og sliten kabriolet (mindre bråk med dem enn mer blanke, fjasete biler), og kjøp deg kanskje en upassende hatt. Etter å ha gjort unna overflatiske LA, drar du til den mer tilbakelente Santa Barbara og drar inn Highway 101 til San Luis Obispo.

Etterpå kjører du ganske enkelt inn på Highway 1 og ut på Big Sur. Se etter hvaler fra veien; noen ganger er de så nære kysten at du kan studere dem fra rasteplassene som er hogd ut i klippene. Når du har gjort dette, er det verd bryet å stikke innom Monterey og San Francisco for å teste fjæringen på bilen du har leid; San Francisco er bokstavelig talt full av vanvittig bratte veier, og en utmerket avslutning på en herlig tur. Som du altså absolutt bør gjennomføre før du dør.

Så drar vi da.

Les også:

Hvis Top Gear skulle bygge en Porsche, ville den vært som denne

Ferrari FF er tidenes råeste familiebil

Så fort må du kjøre for å miste lappen

HVALER: Hvis du er heldig kan du få se hvaler rett nedenfor veien.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!