500 hester, 0-100 på 3,4 sekunder og en toppfart på 312 km/t er de viktigste tallene når vi snakker om nye Porsche 911 Turbo. Det er intet annet enn imponerende når vi snakker om en sekssylindret motor på 3,8 liter.

911 er en av verdens mest tradisjonsrike biler, og frem til nå har det gitt seg til kjenne gjennom motoren. Forrige generasjon hadde fortsatt samme basis som den første 911 Turboen som kom for 35 år siden.

Den nye motoren kan skilte med både direkte innsprøytning, variabel turbogeometri og muligheten til å parres med Porsche PDK (dobbeltclutch-girkasse). Dette er første gang 911 Turbo kan fåes med denne girakssen, og vi tror det kommer til å passe bilen ypperlig.

Hvis du velger denne girakssen, kan du også få et nytt ratt med girhendler, i stedet for knappene Porsche har vært kjent for tidligere.

Les vår test av racer-Porschen 911 GT3 her

=

"Miljø"-Porsche

Det er ikke bare ytelsene som imponerer. Forbruket er redusert med hele 18 prosent sammenlignet med forrige generasjon, og bilen klarer seg nå med mellom 1,14 og 1,17 liter på mila, avhengig av konfigurasjon.

Av andre nye, tekniske godbiter kan vi nevne at nye 911 Turbo kan leveres med noe Porsche kaller PTV (Porsche Torque Vectoring). Det fungerer på den måten at systemet overfører krefter til det hjulet som faktisk trenger det mest. For eksempel til ytterhjulet gjennom en sving - selv om innerhjulet er i lufta. En vanlig bil med åpen differensial ville da overført kreftene til det hjulet som hadde hatt minst motstand, altså det som henger i løse luften.

Tilgjengelig i høst

Bilen vil være til salgs i Tyskland fra 21. november, og da tar det nok ikke lang tid før den også er å finne hos de norske forhandlerne.

Prisene starter 122 400 euro, pluss moms - i Tyskland. Etter våre beregninger, vil bilen havne på rundt 2,3 millioner kroner her til lands. Hvis du vil ha varianten uten tak, må du legge på rundt 100 tusenlapper ekstra.

Les også:

Du kan utvikle en sportsbil

CO2-fri lynbil

Lei en heftig sportsbil i USA

Sportsbil for alle

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!