Test: Alfa Romeo Spider 1750 Benzina

Blant verdens vakreste biler

Alfa Romeo Spider er blendene vakker, men sliter med å holde følge på andre områder.

Sørkedalen 28092010 Alfa Romeo Spider
Sørkedalen 28092010 Alfa Romeo Spider Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Alfa Romeo har fått nye importør her til lands, og de satser stort. Nå har de også lansert en ny 1,8-liters turbomotor som blir plassert i noen av modellene. Vi var ikke så fryktelige glade i 2,2-literen Spideren ble levert med tidligere, men kanskje den nye motoren vil løfte bilen noen hakk?

Kjøreegenskaper: 3

Til tross for at Alfa Romeo lenge har stått for sportslige kjøreegenskaper, så klarer ikke Spider å levere varene. Styringen er for så vidt både presis og kommunikativ, og understellet henger greit med i svingene.

Det hjelper likevel ikke når bilen ikke har nok torsjonsstivhet til å takle noe særlig med svinger. Man merker fort at hele bilen vrir seg fordi den ikke er avstivet nok. Når bilen i tillegg sporer som en gal, spesielt på motorveien, blir mye av kjøreopplevelsen ødelagt.

MANGLER STIVHET: Hele bilen vrir seg når man presser den i svingene.
MANGLER STIVHET: Hele bilen vrir seg når man presser den i svingene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 6. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 3. GIR: 5,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 7. GIR: 0,0

STØY TOMGANG, dBA: 47,7

STØY 50 KM/T, dBA: 64,3

STØY 80 KM/T, dBA: 69,3

STØY 100 KM/T, dBA: 71,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,96

Den nye motoren som sitter under panseret har fått det fengende navnet 1750 Turbo Benzina. Det er en 1,8-liter som yter 200 hester og 320 Nm. Den oppleves som sterk på alle turtall, og trekker jevnt hele veien.

Som de fleste andre nymotens turbomotorer, så er ikke dette noen turtallsmaskin. Maksimal effekt oppnås ved 5000 o/min, og over det er det ikke veldig mye å hente.

Ytelser: 5

Med 200 hester og 320 Nm fordelt på snaue 1500 kilo, sier det seg selv at det går bra. Sprinten til hundre er oppgitt til 7 sekunder, men takket være det høye dreiemomentet er mellomakselerasjonen det som imponerer mest.

60-100 km/t går unna på 4,6 sekunder (kun ett tidels sekund tregere enn Porsche Boxster), mens øvelsen 80-120 km/t tar 5,3 sekunder.

Med andre ord er ikke forbikjøringer noe problem med Alfa Spider. Du har alltid mer enn nok kraft tilgjengelig.

Eksteriør: 6

RASK: Turbomotoren gir Alfa Romeo Spider mer enn akseptable ytelser.
RASK: Turbomotoren gir Alfa Romeo Spider mer enn akseptable ytelser. Foto: Handeland, Petter

Hvis man skal trekke frem én ting med Alfa Romeo generelt, så er det designet. På det punktet er de utvilsomt blant verdens aller beste. Spider er ikke tegnet av Alfa selv, men snarere av det legendariske designhuset Pininfarina.

Tekniske data

MOTOR, CM3:R4, 1742

EFFEKT, HK VED O/MIN:200/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1400

EGENVEKT, KG:1565

TILHENGERVEKT, KG:1450/500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:439/183/132

STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,82

CO2-UTSLIPP, G/KM:192

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,8

TOPPFART, KM/T:235

PRIS FRA, KR:647 700

PRIS TESTBIL, KR:682 700

Det er mange som snur seg med et lengselsfullt blikk når vi ruller rundt i Spideren. Det gjelder uansett om taket er oppe eller nede.

De skarpe linjene utstråler italiensk hissighet, og kombinert med den røde fargen, er det ikke vanskelig å la tankene vandre til langt dyrere italienske biler.

Interiør: 5

Interiøret er likt som det man finner i både coupeen Brera og den mer fornuftige 159. Det virker både velbygd og en smule eksklusivt. Den mørke metalldekoren på dashbordet ser mye bedre ut enn plasten man finner i mange andre biler.

VAKKER: Alle vi møtte i løpet av testperioden var enige. Alfa Spider er en vakker bil.
VAKKER: Alle vi møtte i løpet av testperioden var enige. Alfa Spider er en vakker bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De tre målerne for tanknivå, vanntemperatur og turbotrykk på toppen av dashbordet ser utvilsomt bra ut, og er med på å gi bilen et mer sportsbilaktig preg.

Det samme kan ikke sies om sittestillingen. Setene i seg selv er behagelige og gir god sidestøtte, men sittestillingen er alt for høy. Det fører til at man blir sittende høyere enn det som er ønskelig i en bil som dette. Det gjør også at høye personer kan slite litt med å få plass.

Komfort: 3

Med 19-tommere og et forholdsvis stivt understell, er Spider langt fra den mest komfortable bilen du kan kjøre. Skarpe ujevnheter forplanter seg opp i ryggen din, og det gjør at Spider ikke er noen drømmebil over byens trikkeskinner og brostein.

Støynivået er behagelig til kabriolet å være. Med taket nedfelt blir ikke vinden påtrengende før man passerer Norges høyeste lovlige hastighet. Under denne farten plages man verken av vind eller støy i nevneverdig grad.

LITT HØYT: Sittestillingen er for høy til å gi ordentlig sportsbilfølelse.
LITT HØYT: Sittestillingen er for høy til å gi ordentlig sportsbilfølelse. Foto: Handeland, Petter

Sikkerhet: 4

Ettersom verken Spider eller Brera har blitt krasjtestet av Euro NCAP, er det vanskelig å si noe konkret om sikkerheten ved en eventuell ulykke.

Bilen har alt man forventer av sikkerhetsutstyr som standardutstyr. Antispinnsystemet fungerer godt på våt vei, men bør likevel være klar over at man ratter en bil med forhjulsdrift og 200 hestekrefter.

Pris/utstyr: 2

Med denne motoren starter Spider på 629.900 kroner. Vår testbil hadde i tillegg litt ekstrautstyr, og da havnet prisen rett over 680.000 kroner. Det som dro opp prisen var navigasjonen (14.500,-), elektriske stoler (8500,-), stereoanlegg fra BOSE (8000,-) og 19-tommers felger (4000,-).

Det er ikke til å komme fra at Spider er alt for dyr i forhold til konkurrentene. BMW Z4 23i koster fra 554 900 kroner, mens Audi skal ha 555.800 kroner for sin takløse TT med 2-liters turbo på 211 hester. Du kan faktisk få en TT med firehjulsdrift og S-tronic for mindre enn det Alfa krever for sin Spider.

Miljø: 2

GOD KVALITET: Interiøret gir inntrykk av å være solid.
GOD KVALITET: Interiøret gir inntrykk av å være solid. Foto: Handeland, Petter

En turbomatet 1,8-liter skal ikke slippe ut så mye som 192 gram CO2 per kilometer i dag. Spesielt ikke når det er snakk om en ny motor. Audis toliter slipper ikke ut mer enn 156 g/km.

Drivstofforbruket er oppgitt til 0,82 l/mil ved blandet kjøring, og endte opp med 0,96 l/mil i vår faste testrunde. Det gjør at Alfa Spider plasserer seg blant de tørsteste bilene vi har kjørt i år.

LEGENDARISK: Pininfarina er et legendarisk navn når det kommer til bildesign.
LEGENDARISK: Pininfarina er et legendarisk navn når det kommer til bildesign. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også