Enda råere Vantage

Denne skal være som en racerbil for gata.

MER SPORT: Vantage S blir en enda sportsligere utgave av Vantage.
LETT GJENKJENNELIG: Setene er blant tingene som avslører at dette er noe litt heftigere enn en vanlig Vantage.
TAKLØS: Også en kabrioletutgave er tilgjengelig. Den koster rundt 100 000 mer enn coupévarianten.
ENKEL CLUTCH: Den nye utgaven av Sportshift-girkassen har fått ett ekstra gir, og skal være raskere enn den gamle kassa.
10 HESTER: Sammen med en vektreduksjon skal de ti hestene gi Vantage S litt bedre ytelser.
VAKRE LINJER: Aston Martin har alltid vært kjent for å lage smekre biler.
Publisert Sist oppdatert

Ikke tro at Aston Martin Vantage S bare er en V8 Vantage med V12- klær. Du får nemlig ikke bare 10 hester ekstra og 20 Nm mer bånndrag fra den 4,7-liters V8-motoren, men du får også en ny syvtrinns girkasse.

Den heter Sportshift II, og er en automatisert manuell sak med enkel clutch som ligner den du allerede finner i den vanlige V8-eren, men girtiden er redusert med 20 prosent. Bra, siden boksen i den standard V8-eren begynte å kjennes gammel og treig ved siden av rivalenes dobbelclutchkasser. Aston Martin på sin side hevder at deres system er både lettere og mindre komplisert enn en girkasse med to clutcher.

Stivere fjæring, raskere styring, større og lettere bremser og 30 kilo mindre å drasse på er de andre tingene som skal gjøre denne bilen bedre enn en standard Vantage.

Aston Martin sier at denne bilen skal være en bro mellom racerbil og gatebil, og drar paralleller til Vantage GT4. Den vant blant annet klassen sin i det europeiske GT4-mesterskapet i fjor. Dermed blir dette en bil som konkurrerer med den nye raceorienterte Maserati GranTurismo MC Stradale.

I England koster denne bilen bilen 102 500 pund, eller rett over 900 000 kroner. Her til lands blir imidlertid prisen en god del høyere. Engangsavgiften alene er på rett over millionen, og totalprisen blir da omtrent 2.150.000 for coupéutgaven og 2.250.000 for den takløse versjonen.

Les også:

Jeremy Clarkson lovpriser Lancia Stratos

Richard Hammond kjører Porsche 959 mot Ferrari F40

Vi har prøvekjørt helt nye Mercedes SLK