Jørgen Kirkelund kan trygt kalles ekspert på det han driver med. Han skifter nemlig hjul på biler hver eneste dag i jobben sin hos Dekkvarehallen i Grini Næringspark utenfor Oslo.

Kirkelund har riktignok profesjonelt utstyr til rådighet, men han understreker at det er ganske enkelt å bytte dekk selv også - bare man følger noen gode råd.

Se video ved å klikke på bildet over!

- Det er egentlig ganske enkelt, men det er et par ting man bør huske på. Spesielt lufttrykk er viktig, men også måten man setter på hjulet på kan være noe å tenke på, forteller Kirkelund.

LES OGSÅ:

Riktig lufttrykk gir billigere kjøring

Slik sjekker du mønsterdybden

Stor test av sommerdekk

Her er tipsene for enkel bytting til sommerhjul:

1. Se over sommerdekkene før du legger om. Sjekk at mønsterdybden er minimum 1,6 millimeter, men helst mer.

2. Sjekk at det ikke er skader i gummien, og at dekkene ikke er slitt skjevt. Det siste kan skyldes feil lufttrykk, eller at hjulopphenget trenger en sjekk.

3. Legg ut sommerdekkene der de skal på. Pass på to ting:

* Moderne dekk har ofte en bestemt rulleretning. Den står angitt på utsida av dekket, som regel med en pil og teksten "rotating direction". Monterer du dekk med en bestemt rulleretning på feil side, vil dekket få sterkt reduserte egenskaper.

* Når det gjelder forholdet mellom slitasje og hvor dekk bør monteres, er rådene delte.

Minst slitt bak

Dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø holder på at det eneste rette er å montere de minst slitte dekkene bak.

- Det er i rattet og forhjulene en kjenner når det slipper, og derfor bør de mest slitte dekkene stå foran. I tillegg er en sladd i bakenden det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene montert bak er risikoen for hekksladd minst, sier Aalbergsjø.

Er det små forskjeller i slitasje, og du har en forhjulsdrevet bil, er det derimot smart å montere de minst slitte dekkene foran for å forlenge dekkenes levetid.

4. Sett bilen i gir og dra på håndbrekket før du begynner å jekke opp bilen. På de fleste biler skal jekken stå på et sted med ekstra forsterkning. Som regel vil du se eller kjenne med fingrene hvor dette stedet er. Sjekk bilens håndbok dersom du er i tvil.

5. Løsne mutrene, men ikke skru dem helt av. NB: Låsemutre krever spesielle nøkler som ble levert med bilen din eller da du kjøpte felger.

6. Jekk opp bilen, skru mutrene av, ta av hjulet. Hvis det sitter fast, spray på rustoppløser og la den virke.

7. Sett på hjulet. Stram til annenhver mutter til alle er skrudd inntil. Ikke stram for hardt, da kan du skade gjenger eller felg. Etterstram etter tre-fire dagers kjøring.

8. Sjekk lufttrykket i sommerdekkene. En god del av trykket siver gjerne ut etter et halvt år i vinteropplag. Korrekt lufttrykk finner du i bilens håndbok.

9. Vask vinterdekkene før du setter dem bort. Bruk felgrens og mye vann for å få bort skitten.

10. Stadig flere biler har lufttrykkovervåking. Ved dekkskift må sensorsystemet i slike biler resettes. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted.

LES OGSÅ:

Se de frekke bildene i Pirelli-kalenderen

Slik får du sommerpen bil

Hvilken dekkstørrelse bør du velge?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!