Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Mercedes E-klasse har mange gode egenskaper. Den nye modellen legger til et viktig moment.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Data E220 CDI:

  • MOTOR: R4/2143 ccm
  • EFFEKT: 170 hk
  • DREIEMOMENT: 400 Nm
  • EGENVEKT: 1735 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 487/185/147 cm
  • DEKK: 206/60-16
  • FORBRUK: 0,60
  • CO2-UTSLIPP: 159 gr/km
  • PRIS FRA: 499.000 kr

Selv om Mercedes nå har myriader av ulike hoved- og spesialmodeller, er fortsatt Mercedes E-klasse den viktigste bilen i Mercedes-utvalget. Den klassiske store familiebilen, som imagemessig ligger stødig mellom det trygge, det komfortable og det luksuriøse.

Lansering ny Mercedes E-klasse m/video

De senere årene har Mercedes dels snublet i egne ben med uheldige kvalitetsproblemer, i tillegg har konkurrentene tatt kraftig innpå Mercedes E-klasse på mange områder. Det har den nye E-klasse som ambisjon til å gjøre noe med. Den er et utstillingsvindu for Mercedeskvalitet og -teknologi, ikke minst når det gjelder nye sikkerhetssystemer.

Den nye Mercedes E-klasse kommer med en lang rekke motorversjoner. I alt ti i tallet, men det er nok de minste dieselversjonene som blir mest populære her i Norge. E 200 CDI kommer i september, omtrent samtidig som stasjonsvognsutgaven beregnes å komme på veien. Foreløpig er E 220 CDI rimeligste versjon, med pris som starter på 499 000,-.

Som vanlig når en ny E-klasse drar i krigen, er det med Audi A6 og BMW 5-serie som hovedmotstandere. Hvorvidt Mercedes E 220 CDI klarer å utfordre de to argeste konkurrentene, får du svaret på i vår test.

CO2-gris? Sjekk her!

Kjøreegenskaper: 5

Tradisjonelt har Mercedes E-klasse vært den minst kjørevillige blant de tre tyske prestisjekonkurrentene. Det har endret seg kraftig i den nye E-klasse. Den kjører med en presisjon og kontant kjørefølelse modellen tidligere ikke har vært i nærheten av. I tillegg er veigrepet imponerende og tryggheten i unnamanøver og kritiske situasjoner overbeviser som forventet.

Vår bil var utstyrt med "Direct Control" styring, med en pris på 3 900 kroner og den gode responsen i bilen, virker det som en fornuftig investering. Det mangler fortsatt litt på BMW's involverende kjøreopplevelse, men Mercedes E-klasse er blitt en underholdene og livlig bil, som matcher Audi A6 og vel så det på veiegenskapene. Inntrykket er at Mercedes har truffet nær perfekt i forhold til hva kundene forventer av en E-klasse.

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Motor: 4

220 CDI-motoren er en velkjent størrelse i Mercedes-universet. Den fire-sylindrete 2,1-literen er ikke blant de mest kultiverte common rail-dieselene vi har vært borti. Det er noe røffere lyd og litt mer vibrasjoner enn i de beste konkurrentene. Imidlertid er kraftutviklingen meget harmonisk - den trekker jevnt og kraftfullt fra lavt turtall, og mister ikke pusten på høye - slik tilfellet er for en del dieseler.

Vår testbil var utstyrt med fem-trinns automatgir til snaut 31 000 kroner. Standard er en sekstrinns manuell kasse, men vi er fortsatt av den oppfatningen at Mercedes E-klasse kler automatgir grunnet komfortopplevelsen. Girkassen er imidlertid litt treg i girskiftene, selv om den girer fornuftig og på riktig tidspunkt. Er du ute etter en sportslig kjørefølelse, vil manuelt gir være det beste valget.

Ytelser: 4

Med sine 170 hk fra 3000-4200 o/m, og et dreiemoment på 400 Nm fra 1400-2800 o/m, har Mercedes E 220 CDI den godt fordelte kraften som kreves for å flytte seg standsmessig. Direkte sprek er den imidlertid ikke, men forbikjøringsakselerasjonen er god i norske hastigheter.

Foto: Egil Nordlien

Automatgiret gjør det lett å utnytte kreftene, ikke minst fordi elektronikken tolker kjøresituasjonen og gasspedalstillingen korrekt ved nesten en hver anledning. Dermed har du alltid det giret som gir best utnyttelse av motoreffekten.

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Eksteriør: 5

Mens den forrige E-klasse var rundt, myk og lett forglemmelig i formene, har den nye modellen fått en kvadratisk, kantete og mer markert linjeføring. Det er etter vår mening et vellykket sprang fra Mercedes noe konservative designpreg, og over i en mer moderne og fremtidsrettet verden. I tillegg følger man opp med en del interessante fargevalg og interiørkombinasjoner, eksempelvis bruntonene i vår testbil. Nå er det mulig å vekke oppmerksomhet, selv i en E-klasse.

Interiør: 5

Mercedes E-klasse

Mercedes E-klasse Foto: Mercedes

Du skulle kanskje tro at en Mercedes E-klasse byr på et ballsalaktig interiør og bagasjerom, men faktum er at sedanversjonen ikke tilbyr mer plass enn det fire voksne faktisk må ha på langtur. Midtsetet bak er best egnet til korte turer, og selv om bagasjerommet er langt, er ikke høyden spesielt imponerende.

Derimot er den opplevde kvaliteten innvendig gedigen, og førermiljøet velordnet og luksuspreget på samme tid. Førerposisjonen er behagelig. I vår testbil sørger setevarme- og lufting til 11 440 kroner kombinert med aktiv sidestøtte og massasje til 13 610 kroner at den betalingsdyktige E-klassekunde får en sittekomfort som nesten savner sidestykke.

Komfort: 6

Tidligere har totalkomforten vært en av hovedårsakene til å velge E-klasse. Selv om man nå har fått andre grunner, er det fortsatt kroppens og sinnets velbehag som lokker aller mest.

Vi kjørte E-klasse i den verste telehiv-perioden, og uansett hva vi kastet på understellet, tok det utfordringene med stoisk ro. Det absorberer små ujevnheter mykt og smidig, og har nok fjæringsvei og progressivitet til å absorbere selv større åsrygger i veibanen.

Når dette i tillegg skjer nærmest uten lyd, verken fra hjuloppheng, dekk eller fartsvind, er det klart at Mercedes E-klasse setter standard innen komfort i denne klassen. Det eneste vi kan utsette noe på, er litt motorstøy når den belastes hardt.

Foto: Egil Nordlien

Sikkerhet: 5

Den nye Mercedes E-klasse er ennå ikke testet i EuroNCAP-testen, men har en solid tradisjon for passiv sikkerhet og er godt utstyrt på sikkerhetsfronten. Blant annet PRE-SAFE sikkerhetssystem med ni kollisjonsputer, aktivt panser for å beskytte fotgjengere, aktive hodestøtter foran og automatisk barnesete-registrering.

I tillegg har Mercedes gått langt når det gjelder ulike aktive sikkerhetssystemer. Vår bil hadde for eksempel en utstyrspakke til 23 410 kroner med cruisekontroll med avstandsradar og sikkerhetsbrems, blindsonevarsler i speilene og filvarsler. Den var også utstyrt med lyssystemer som automatisk blender opp og ned, og regulerer lyssøylen foran bilen progressivt i forhold til møtende trafikk. Pris: Drøyt 15 000 kroner.

Hovedinntrykket av disse systemene er at de øker sikkerheten, men at den adaptive cruisekontrollen og filvarsleren kunne hatt godt av en finjustering i virkemåten.

Test Mercedes C220 CDI

Mercedes E-klasse

Mercedes E-klasse Foto: Mercedes

Test Mercedes C180 K stv

Pris/utstyr: 3

En pris på rundt halvmillionen høres attraktivt ut når vi snakker om en E-klasse med bra motor og et tilsynelatende greit utstyrsnivå. Imidlertid er testbilens totalpris på drøyt 740 000 kanskje mer retningsgivende for hva du ender opp med, når E-klasse skal utstyres slik at Mercedes-følelsen blir komplett.

I tillegg har E-klasse eiere faktisk slitt de siste årene med en unormalt svak bruktbilverdi, noe som preger totaløkonomien negativt. Det virker som om nye E-klasse er eslet til å snu denne utviklingen, men et slikt omdømme tar det tid å snu.

Mercedes lover et forbruk ved blandet kjøring på 0,53 l/mil med manuell girkasse og 0,60 l/mil med automatgir. Det gir CO2-utslipp på 139 og 159 g/km. I vår forbrukstest bruker automatversjonen 0,99 l/mil ved bykjøring, men forbruket synker betydelig i landeveisdelen av testen, slik at gjennomsnittsforbruket ender på 0,62 l/mil. Tett på normforbruket og meget bra, biltype- og størrelse tatt i betraktning. Mercedes' innebygde forbruksmåler er i tillegg svært sannferdig og avviker minimalt fra faktisk forbruk.

Foto: Egil Nordlien

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 499000

Konklusjon

Den nye Mercedes E-klasse gjør store fremskritt og utgjør for øyeblikket den beste totalpakken i konkurranse med BMW 5-serie og Audi A6. Kjøredynamikken er så god at det parkerer argumentet om "kjedelig" E-klasse.

I tillegg er komforten suveren, sikkerhetsutstyret på plass og innen andre områder gjør bilen en god til svært god figur. Det største usikkerhetsmomentet er underlig nok om Mercedes E-klasse vil gjenerobre sitt uknuslige kvalitetsrykte og dermed like solide bruktverdi.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: 10 familiebiler med automatgir Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning