Samtidig som store deler av bilindustrien akkurat nå skal vise hva de kan på bilmessen i Detroit, avholder Mercedes-Benz en lukket avdukning av den nye E-Klasse - bare noen hundre meter unna messehallene.

Se video av den nye E-Klasse i toppen av saken!

Les våre tester av den nå utgående E-Klasse her.

E-Klasse er en svært viktig bil for Mercedes-Benz, både hva salgsvolum og økonomi angår, og for prestisjen. Produsenten vil være ledende i dette påkostede segmentet, der vi blant annet finner konkurrenter som Audi A6 - som du kan lese tester av her og BMW 5-Serie - som du finner tester av her.

Les alle våre biltester her:

Deilig statusbil

Og ja, den nye E-Klasse er en statusbil. Eksteriøret minner en god del om S-Klasse, og førermiljøet er velkjent for de som har vært i en nyere Mercedes-Benz. Kvalitetsfølelsen og godfølelsen er på øverste hylle, og slik hevder produsenten at den også skal være å kjøre. Støtdempere som justeres etter underlaget er standard, og du får naturligvis trivelige ting som ryggekamera og parkeringshjelper, og seter med massasjefunksjon i.

E-Klasse har alltid vært en rommelig bil, og det er også den nye. Foran er det masser av plass, og både bredde, beinplass og plassen til hodet er svært god i baksetet. Bagasjerommet er også stort, og en stor bagasjeromsluke bidrar til å gjøre det lett å utnytte.

Bremser for deg - og varsler deg om kaffepause

E-Klasse skal være enda mer komfortabel enn tidligere, med blant annet lavere støynivå og mer komfortutstyr. Sikkerhetsnivået skal også være enda høyere enn før. Den nye E-Klasse har sensorer som overvåker sytti forskjellige parametre for å kunne varsle føreren om at han begynner å bli ukonsentrert og kanskje bør ta en pause. Bilen kan utstyres med frontlys som automatisk lyser opp så mye som mulig av veibanen - og som automatisk endrer lysbildet om du møter en annen bil, om du tar igjen en bil, om veien er opplyst og så videre. Så her slipper du å skifte mellom nær- og fjernlys om du ikke vil.

Om bilens tilgjengelige radarsystem merker at du er i ferd med å kjøre inn i noe, vil bilen automatisk bremse for å redusere skadeomfanget. Ni kollisjonsputer er standard, og du kan få E-Klasse med nattkamera som kjenner igjen mennesker i mørket og varsler spesielt om dette, filholdingssystem og blindsonevarsler.

Les også:

Her er de foreløpige E-Klasse-variantene:

Dieselmotor:

Effekt

Forbruk

CO2-utslipp

E200 CDI - 136 hk

0,53 l/mil

139 g/km

E220 CDI - 170 hk

0,53 l/mil

139 g/km

E250 CDI - 204 hk

0,53 l/mil

139 g/km

E350 CDI - 231 hk

0,68 l/mil

179 g/km

E350 Bluetec - 211 hk

0,70 l/mil

183 g/km

Bensinmotor:

E200 CGI - 184 hk

0,66 l/mil

159 g/km

E250 CGI - 204 hk

0,73 l/mil

174 g/km

E350 - 272 hk

0,85 l/mil

199 g/km

E500 - 388 hk

1,09 l/mil

256 g/km

E63AMG - 525 hk

-

-

Imponerende forbruk

Miljøfokus er viktig for bilprodusentene. Mercedes-Benz skryter av at den nye E-Klasse har klassens laveste luftmotstand, og at de nye E-Klasse-modellene bruker opptil 23 prosent mindre drivstoff enn den utgående versjonen. Med firesylindret, 2,1-liters dieselmotor på 136, 170 eller 204 hk er snittforbruket imponerende 0,53 liter på mila - noe som gir et CO2-utslipp på pene 139 g/km. De øvrige motoralternativene har også anstendige forbruks- og utslippstall.

Disse forurenser minst. Les den aktuelle topplisten her.

Norgesvennlig firehjulstrekker

E-Klasse skal lanseres i Norge i mars, men 200 CDI med 136 hk - som antas å bli bestselgeren i Norge - kommer i juli. I november-desember kommer stasjonsvognutgaven av bilen. En hybridvariant er på vei, kanskje allerede i 2010. Dessuten kommer E250 CDI-utgaven med firehjulstrekk, og dette vil dermed bli en mye mer avgiftsvennlig pakke enn de øvrige firehjulsdrevne modellene; 231 hk sterke E350 CDI og den bensin-V8-motoriserte E500 med 388 hk. Prisene er imidlertid ikke klare ennå.

Se video av den nye E-Klasse i toppen av saken!

Klikk Motor var invitert av Mercedes-Benz på lanseringen av E-klasse.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!