Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut

C250 CDI er en dieseldreven lyskrysskonge

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Dunderdiesel

+ Lavt forbruk

+ Tøft utseende

+ Herlig komfort

+ Trygge og semisportslige kjøreegenskaper

- Dyr på papiret

- Slitsomt ESP-program

Vi har tidligere kjørt flere utgaver av Mercedes C-Klasse, både i diesel- og i bensin-versjon. Om ikke den er helt på linje med Audi A4 og BMW 3-Serie når det gjelder sportslighet, tar den mye igjen på god komfort og gedigen premiumfølelse. Det spesielle med vår testbil denne gangen, er at den skjuler en skatt under panseret - i form av en firesylindret dieselmotor som går på anabole steroider.

Kjøreegenskaper: 4

Med unntak av noen heftige verstingmodeller fra hustrimmeren AMG, er dette en av de mer underholdende Mercedes-modellene vi har vært borti. Det senkede sportsunderstellet kommer til sin rett på svingete vei, og bilen med stjerna i grillen evner til å underholde overraskende bra. Litt synd er det at ikke ESP-systemet kan deaktiveres helt, siden det ofte går inn og struper motoreffekten i sving - selv om veigrepet er upåklagelig. Balansen i bilen virker god og den opptrer forutsigbart, men i forhold til sine argeste konkurrenter fra Tyskland kjennes den litt tung.

Motor: 6

Ja, du leste riktig i ingressen - bilen har en firesylindret dieselmotor på 500 Nm under panseret. Dette kan kanskje virke som galskap, men framstår som alt annet enn det. Det maksimale momentet er nemlig tilgjengelig nede fra 1 600 omdreininger, og gjør motoren derfor svært fleksibel og lettkjørt. Samtidig har Mercedes-ingeniørene sørget for at den også er glad i turtall, slik at den gir sportslige assosiasjoner. For en motor!

I praksis oppleves den som svært sterk og rask, og sender tankene i retning spreke sekssylindrede dieselmotorer. Vanligvis utstyrer Mercedes alt av testbiler med automatgir, men denne hadde heldigvis manuell kasse. Spesielt presis eller tettsteget er den ikke, men utvekslingen kler motorkarakteristikken godt.

Ytelser: 6

På grunn av dieselmotorens fleksibilitet er C250 CDI kruttsterk i alle hastigheter og i alle turtallsområder. Bilen spurter til 100 km/t på 7 sekunder, og det butter ikke før ved 250 km/t. Men på typisk diesel-vis er det draget i mellompartier som imponerer mest, og her virker den langt sprekere enn tallene skulle tilsi, og den klarer seg med 0,52 liter på mila ved pen kjøring.

Les mer om våre AMG-opplevelser her

Eksteriør: 5

Vår testbil ser også like grom ut som den er rask. Den tidsriktige hvite lakken tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og det samme gjør den sportslige utvendige utstyrspakken. På mange måter ser bilen ut som en AMG-light, noe som passer bra til vår opplevelse bak rattet.

En annen lekkerbisken fra Mercedes

Interiør: 4

Interiøret i C-Klassen står ikke mye tilbake for det gromme utseendet. Det litt kantete designet blir opp til den enkelte å like eller ikke, men det skal hardt gjøres å ikke oppleve solid premiumkvalitet. Setene er av beste sort og holder deg godt på plass når det går unna - for det har det en tendens til med denne motoren under panseret.

Det er helt greit med plass i baksetet, for C-Klassen har blitt større enn sin forgjenger. Likevel er bilen neppe noe førstevalg for deg med "bakovervendte barneseter-barn" og store krav til bagasjeplass.

Les om bilredaksjonens bruktbilfavoritter

Komfort: 5

For mange er stjerna i grillen synonymt med god komfort, slik kan det fortsette å være. Som nevnt er sittestillingen i de skinntrukne sportssetene meget bra, og ergonomien er gjennomtenkt. Til tross for at sportsunderstellet er stivere enn standardunderstellet, lider ikke komforten voldsomt av det. Den takler ujevnheter godt. Når det gjelder vei-, vind- og motorstøy klarer C250 CDI seg også godt, og komfortinntrykket generelt er tilfredsstillende - selv sett i Mercedes-sammenheng.

Sikkerhet: 5

Mercedes C-Klasse ble kjørt i kollisjonstest da den kom i 2007, og resultatene var meget gode. Bilen fikk fem av fem stjerner for voksensikkerheten, tre av fem for barnesikkerheten og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Alt tenkelig sikkerhetsutstyr er på plass som standard, mens ting som PRE SAFE-system, sidekollisjonsputer bak og automatisk barneseteregistrator kan kjøpes mot tillegg i pris.

Pris/ utstyr: 3

Den billigste C-Klassen koster fra 403 800 kroner, uten iberegnet ekstrautstyr selvsagt. Da er selvsagt 700 000 kroner mye penger for en bil som tilsynelatende ser lik ut. På den annen side er familiebiler med tilsvarende ytelser som regel enda mer kostbare. C-Klassen har et rikt utvalg av tilleggsutstyr, alt fra navigasjon- og skinnpakker, til store hjul og sportspakker. Vår bil hadde det aller meste. Kostbar ja, men så er trivselsfaktoren deretter.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ja takk! Så kort og greit kan C250 CDI på mange måter oppsummeres. Dette er både en nesten-familiebil, grombil og nesten-gjerrigknark i ett, og selv om prisen selvsagt er høy, må man la seg imponere. Motoren viser hvor heftig teknologi fabrikkene sitter på, og er et bevis på at miljøfokuset tvinger produsentene til å lage drivstoffgjerrige kraftpakker med lavt slagvolum. En litt mer sporty kjørefølelse hadde satt prikken over I-en, men da hadde kanskje det sedate og luksuriøse Mercedes-preget blitt borte?

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag