Data E220 CDI:

  • MOTOR: R4/2143 ccm
  • EFFEKT: 170 hk
  • DREIEMOMENT: 400 Nm
  • EGENVEKT: 1735 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 487/185/147 cm
  • DEKK: 206/60-16
  • FORBRUK: 0,60
  • CO2-UTSLIPP: 159 gr/km
  • PRIS FRA: 499.000 kr

Data E350 CDI:

  • MOTOR: V6/2987 ccm
  • EFFEKT: 231 hk/3800 omdr.
  • DREIEMOMENT: 540 Nm/1600-2400 omdr.
  • EGENVEKt: 1730 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 470/179/140 cm
  • BAGASJEROM: 450 liter
  • DEKK: 235/45 R17
  • FORBRUK: 0,68
  • CO2-UTSLIPP: 179 gr/km
  • 0-100 KM/T: 6,7 sek
  • TOPPFART, KM/T: 250

LANSERING, FIRENZE: Den italienske vårsolen presterer 23 grader bak fjærskyer, og det er med sedvanlig velbehag vi setter oss inn i skinnsalongen med luftkondisjonering.

  • Komfort? OK.
  • Eleganse? OK.
  • Kjøreglad? OK.

Dermed har vi har haket av alle de tradisjonelle sjekkpunktene for Mercedes splitter nye kupe med 2 dører og 4 seter basert på nylig lanserte E-klasse .

Og for de som må spørre om prisen - da har du ikke råd. Mercedes er per definisjon dyreste alternativ i sine klasse. I dette tilfellet snakker vi fra drøyt 600.000 kroner for E250 CDI. Eller 1,3 mill. om du vil ha bensin-V8er.

Du får både Audi A5 og BMW 3 coupe atskillig billigere, for dermed å ha nevnt de mest aktuelle alternativene.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

MORO PÅ MOTORVEI: Mercedes E Coupé E500 får utfolde seg ved lanseringskjøringen.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

GRILLPLASSERING: En stor forskjell fra vanlig E-klasse er at stjernen er plassert i grillen, ikke på panseret.

Navnet er E-klasse Coupé!

Ja - og hva så. Er ikke det naturlig for kupeversjonen av E-klasse? Joda. Men det er likevel en heftig innrømmelse fra Mercedes. Forgjengeren, som kom i 2002, het nemlig noe helt annet: CLK.

Å navngi noen eller noe er vel et av de kraftigste virkemidlene vi mennesker har for å kommunisere. Å endre navn er noe de fleste kvier seg kraftig for - selv når vi gifter oss.

Men i dette tilfellet har Mercedes valgt det vonde, men riktige. Selv biljournalister med lang fartstid måtte nemlig ha tungen i rette munnen om de skulle kunne ramse opp Mercedes modellrekke fra A til S via R og SLK (AMG) osv.

Med E-klasse Coupe rydder altså Mercedes i alfabetet sitt, og forteller samtidig klart og tydelig hva dette er for en bil: En kupeversjon av E-klassen.

(Det er fortsatt et langt navn når tar med motorbetegnelsen. Bare prøv presentere din nye bil som Mercedes-Benz E-klasse Coupé BlueEfficiency E350 CGI. Naboen har sovnet lenger før du rekker å imponere).

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

DELIKATE SPEIL: Mange detaljer bidrar til lav luftmotstand.

"Miljøvennlig" er standardutstyr

På E Coupé viser det seg imidlertid at Mercedes miljøvennlige BlueEfficiency-pakke nå er standardutstyr på 6 av 7 versjoner!

Vi vet, ingen biler er miljøvennlige. Men med forholdsvis enkle midler kan de fleste bilers drivstofforbruk reduseres med 5-10-15 prosent. Mange produsenter har nå dette tilbudet som en mulighet på flere modeller - les om dieselgjerrige VW Passat BlueMotion her.

Det lett unike her er at Mercedes faktisk utpeker seg med E Coupé, hvor den eneste modellen du IKKE får med BlueEfficiency er den 1,3 mill dyre E500 med V8-motor.

Hva er BlueEfficiency? Foruten redusert rullemotstand i dekkene, redusert vekt og diverse energisparende tiltak i motoren, er det først og fremst arbeidet i vindtunnelen gir effekt på E Coupé.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

MUSKULØS: Taklinjen og linjen over hoftene gjør susen. Og kupeen har selvsagt ikke B-stolpe bak dørene.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

KANTETE: Et av få kjennetegn som utmerker E500 er kantede eksosutløp. Øvrige modeller har ovale utløp. © Haakon Førde

0,24 i Cd-verdi

0,24 er nemlig den laveste luftmotstandskoeffisienten på en serieprodusert bil i dag. Kilde til den påstanden er for øvrig Mercedes, men ettersom det er 10 - 15 år siden luftmotstand var på moten og del av de vanlige faktaopplysningene for en bil, er vi ikke i stand til å motsi dem heller.

Med først en delikat bearbeiding av sedankarrosseriet ned til linjelekre kupeformer (bilen er kortere, lavere og smalere enn sedanen), og deretter enda en omgang med spesielt tildekking av bilens underside, har den såkalte Cd-verdien, altså kommet ned i 0,24.

Akkurat det kan vi jo glede oss over også i E500, selv om den ikke klassifiseres som BlueEfficiency. For med den ikke helt politisk korrekte bensing-V8eren på 5,5 liter i fronten, og som leverer 388 hester og 530 newton til bakhjulene, kan man ikke annet enn bli lent tilbake mens kreftene gurgler seg som en stille symfoni gjennom Toscana.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze

Mindre motorer enn du tror

E 500 og E 350 CGI er forøvrig de to eneste utgavene hvor motorenes slagvolum er det betegnelsene antyder. For også Mercedes er nå - i miljøets tjeneste - på downsizingbølgen.

Store såkalte sugemotorer erstattes av mindre motorer med turboteknikk. E350 CDI har derfor en 3,0-liters motor. E250 CDI har en 2,2-liters motor. Oppgitt forbruk er forøvrig helt nede i 0,51 liter per mil, som tilsvarer en CO2-verdi på 135 gr/km.

Det er E250 CGI som har størst avvik mellom betegnelsen 250 og en 1,8-liters motor! Bensinbilen yter riktignok høyst respektable 204 hk.

Nedsiden er at Mercedes har paret denne med en gammeldags 5-trinns automatkasse, som er noe helt annet enn de tre toppmodellenes herlige 7-trinnskasser.

Mercedes E coupe 2009 ved lanseringskjøring i Firenze=

SIGNATUR: Kjørelysene i støtfanger foran.

E250 CDI blir bestselgeren

Men samme hvor mye entusiastbil E Coupe er, så har de færreste råd til verstingen E500 til 1,3 millioner. Heldigvis kommer Mercedes vane tro i med et godt utvalg.

De to bensinutgavene under E500 heter henholdsvis E350 CGI og E250 CGI, og de koster ditto 900.000 og 640.000 kroner.

Større salgspotensial har likevel mektige E350 CDI. Den mektige dieselmaskinen koster 720.000 kroner, og blir ikke frakjørt av selv E500 på svingete veier. Her er det mye kjøreglede og komfort per krone.

Likevel er det E250CDI til 614.000 kroner den norske importøren venter å selge flest av i 2009. Totalt ventet salgsvolum er rundt 100 biler.

I 2010 kan du også får E Coupe med motorene 220 CDI og 200 CGI.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!