Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann

Mercedes A-klasse er minstemann i flokken til den tyske produsenten. Vi har kjørt den med stopp-og-start-funksjon i ecoversjon.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kvalitetsfølelse

+ God plass

+ Sikkerhet

+ Motor

- Lite spennende

- Pris

- Kjøreegenskaper

Tekniske data: Mercedes A150 BlueEffiency

  • Motor: R4, 1498 cm3
  • Girkasse: Manell 5 tr.
  • Effekt: 95hk v/5200 o/min.
  • Dreiemoment: 140 Nm v/3500 o/min.
  • Forbruk:0,58-0,62 l/mil -Blandet kjøring
  • CO2-utlipp: 139 g/km
  • 0-100 km/t: 12,6 sek.
  • Toppfart: 175 km/t
  • Lengde: 3883 mm
  • Bredde: 1764 mm
  • Høyde: 1593 mm
  • Bagasjerom: 435 liter
  • Egenvekt: 1195 kg
  • Pris: 330.400,- kr

Akkurat som da vi testet B-klasse med samme motor og funksjon som denne Mercedes A 150 BlueEfficiency, satte også denne gang kulda en stopper for stopp-start-systemet. For er det under 0 grader ute, skrur nemlig hele systemet seg av automatisk.

Den lille knerten, som engang var kjent som bilen som veltet i elgtesten, er faktisk en av de mest solgte modellene til Mercedes internasjonalt.

I Norge er det litt annerledes. Bak C-, B- og E-klasse ligger lille A med sine 459 solgte biler i 2008. Med finanskrisen som brer seg over oss, går tallene ned i forhold til fjorårets månedssnitt. 27 solgte biler per 31.01.09 er harde fakta.

Kjøreegenskaper: 3

Som i andre Mercedes-modeller finner vi også i A-klassen det vi vil kalle trygge kjøreegenskaper. Sportsligheten er ikke som de beste i klassen, men komforten er det ingenting å si noe på.

Stivheten som småbiler ofte bærer preg av, er mindre fremtredende her, uten at bilen føles for myk på noen måte. Trygt og godt, men ikke veldig spennende.

Motor: 4

1,5-literen vi finner under panseret i denne A-klassen er en BlueEffiency-motor. Noe som vil si at den er utviklet for å gi lavere utslipp og forbruk, som igjen bedrer driftsutgiftene for eieren.

Samtidig er bilen billigere i innkjøp på grunn av lavere avgifter. Stopp-start-systemet som Mercedes har annonsert så kraftig for, får vi ikke satt på prøve da kulda satte en stopper for det.

Men CO2-utslippet skal reduseres med 6 prosent, mens drivstofforbruket faller med 6,5 prosent, når systemet er i drift.

Ytelser: 4

Den 1,5 liter store bensinmotoren yter 95 hestekrefter og 140 Newtonmeter. 0-100 km/t gjøres unna på 12,6 sekunder, og toppfarten er 175 km/t.

Maks dreiemoment er på plass mellom 3500 og 4000 omdreininger, mens hestekreftene må hentes litt lenger opp på skalaen. Fulltallige er de når turtallet passerer 5200 o/min.

Motorkraften er mer enn tilstrekkelig i denne lille og relativt lette vogna, forutsatt at du er villig til å la motoren snurre med høyt turtall når du trenger ekstra kraft.

Eksteriør: 3

En helt ny modell av A-klasse så dagens lys i 2004, uten at de aller største forandringene i utseendet fant sted. Etter vår mening har Mercedes klart å holde liv i designen gjennom alle disse årene.

Pirrende er ikke rette ordet, for den er ikke spennende, men den er heller ikke kjedelig. Den forsvinner på en måte i mengden uten å skille seg ut hverken på en negativ eller positiv måte, og kan lett forveksles med sin storebror B-klassen.

Interiør: 4

Enkel og grei utforming preger også interiøret i A-klassen. Dashbordet er relativt ryddig satt opp, men litt mange knapper rundt omkring ødelegger noe av inntrykket.

Materialkvalieten er i forhold til prisklassen relativt god, men en noe klønete inn- og utgangsmulighet til baksetene kunne vært løst bedre.

Komfort: 4

Man sitter høyt i A-klasse, og oversikten framover og til sidene er god. Fjæringen er som nevnt over satt opp mot komfort, og er ikke like stiv som den vi finner i mange tilsvarende biler.

Setene er gode, men kunne hatt litt bedre støtte i sidene. Ellers er ergonomien i bilen bra.

Bra er også seteløsningen: Baksetene kan lett legges ned og gi en rommelig og plan lasteflate. Bakseteryggen og passasjersetet foran kan også enkelt tas ut. Dermed oppnår man en lastekapasitet på meget gode 1995 liter.

Sikkerhet: 5

Mercedes A-klasse ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2005. Fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem for sikkerheten til barn er bra.

Både i front- og sidekollisjon scorer A-klasse meget godt, derfor gir vi den en sterk karakter.

Sikkerheten til fotgjengere er hva man kan kalle tilfredsstillende, da stort sett alle fabrikanter fortsatt sliter på dette området. To av fire stjerner.

Antiskrens, ABS-bremser, og bremseassistent er på plass, det samme er kollisjonsputer og isofix-fester til barneseter. Alt i alt er A-klasse en sikker bil å oppholde seg i.

Pris/utstyr: 3

Med Eco Stopp-Start-funksjon blir A-klasse noe billigere, med en startpris på 196 000 kroner. Med litt ekstrautstyr i form av metallic lakk, setekomfortpakke, sikt- og lyspakke, aktiv parkeringsassistent, ratt og girspak i skinn, stereo med bluetooth og klimaanlegg spretter prisen opp til 227 472 kroner.

Selv om dette er en godt utstyrt bil, er prisen fortsatt noe høyere enn spesielt asiatiske konkurrenter som Toyota Yaris og Hyundai i20. Noe som også gjenspeiler seg i salgstallene.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes
Pris 227472

Konklusjon

Mercedes A-klasse er jevnt over et trivelig bekjentskap. Den er ikke best på noe, men heller ikke dårligst. Den er en gyllen middelvei, som også gjenspeiles i prisen.

Bilen kunne absolutt vært mer spennende, og kunne godt ha fått en litt friskere design. Takket være god komfort, sikkerhet, fin motor og god kvalitetsfølelse blir konklusjonen vår en firer.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz A-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag