20 bestselgere i sammenligning

Dette er bestselgerne som har mest plass

Vi har undersøkt noen av de mest populære modellene på det norske markedet, og funnet ut hvilke som byr på de mest praktiske egenskapene. 

Pluss ikon
<b>MYE SKAL MED:</b> Vi har undersøkt hvor oddsene er best for å få med deg bagasje, utstyr og folk. 
MYE SKAL MED: Vi har undersøkt hvor oddsene er best for å få med deg bagasje, utstyr og folk.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Vi har tatt utgangspunkt i de mest solgte bilene i de viktigste segmentene det siste halvannet året, fra januar 2020 til mai 2022.

Så har vi sett på tre av de viktigste fabrikkopplysningen når det gjelder plass og lasteevne:

Bagasjeromsvolum, maksimal tilhengervekt og nyttelast. Dataene er hentet fra Kjøretøydata, publisert av Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Så har vi sett på våre egne data for innvendige mål. Vi måler 24 viktige punkter for innvendig plass og bagasjeromsplass i alle bilene vi tester.

Her har vi konsentrert oss om bredder, høyder og lengder i baksetet og i bagasjerommet. Det gir sammen med fabrikkopplysningene og våre generelle vurderinger et godt bilde av hva som er de rommeligste og mest praktiske bestselgerne.

Ikke glem nyttelast

Nyttelasten er forskjellen mellom bilens tillatte totalvekt i vognkortet, og egenvekt med fører. Det er glemt faktor med tanke på hva du faktisk kan ha med deg av folk, utstyr og bagasje. Med fire personer på 75 kg i bilen og vanlig bagasje, eventuell taklast/boks, vil du normalt ligge mellom 250 til 300 kilo nyttelast. Hos noen modeller nyttelasten i grenseland for full bil med mye bagasje/taklast, så ta en kikk i vognkortet om du er i tvil. 

Målene er benplass, bredde største/minste, takhøyde, sitteputelengde og setehøyden summert i centimeter.

Bagasjerom er summert lengde største/minste og bredde største/minste, høyde til seterygg og til tak.

SUV MELLOMKLASSE

FORBEDRET: Bedre nyttelast og hengerfeste som standard gjør Tesla Model Y til en bedre transportløsning enn tidligere.
FORBEDRET: Bedre nyttelast og hengerfeste som standard gjør Tesla Model Y til en bedre transportløsning enn tidligere. Foto: Terje Bjørnsen

De siste årene har tre elbiler og to ladehybrider (Toyota og Volvo) dominert blant de populære familie-SUV-ene. Tesla har nylig forbedret nyttelasten på Model Y, og er med unntak av målene i baksetet den rommeligste av disse bilene.

Forskjellene i baksetet er små, Model Y er bare noen centimeter smalere og har kortere sittepute. Bagasjerommet er svært, og Tesla oppgir målene inkludert rommet foran samt et stort rom under baksetegulvet.

Tilhengerfeste er standard, og bare Volvo XC60 trekker tyngre henger. Ladehybriden fra Volvo har også best bakseteplass.

Bagasjerom, liter:

Tesla Model Y Long Range: 970

<b>MYE ROM:</b> Stort bagasjerom, svært rom under gulvet og lasteplass foran gjør Model Y til en fleksibel familiebil. 
MYE ROM: Stort bagasjerom, svært rom under gulvet og lasteplass foran gjør Model Y til en fleksibel familiebil.  Foto: Bjørnsen, Terje NO - EHM

Skoda Enyaq iV80X: 585

VW ID. 4 GTX: 543

Toyota RAV4 PHEV: 490

Volvo XC60 T6: 468

Maks tilhenger, kg:

Volvo XC60 T6: 2250

Tesla Model Y Long Range: 1600

Toyota RAV4 PHEV: 1500

VW ID. 4 GTX: 1200

Skoda Enyaq iV80X: 1200

Nyttelast, kg:

Tesla Model Y Long Range: 562

<b>VELLYKKET:</b> Toyota RAV4 PHEV scorer bra på nyttelast.
VELLYKKET: Toyota RAV4 PHEV scorer bra på nyttelast. Foto: Terje Bjørnsen

Toyota RAV4 PHEV: 525

VW ID. 4 GTX: 451

Volvo XC60 T6: 429

Skoda Enyaq iV80X: 404

Baksete, cm:

Volvo XC60 T6: 543

Skoda Enyaq iV80X: 540

Toyota RAV4 PHEV: 537

VW ID. 4 GTX: 537

Tesla Model Y Long Range: 533

VOLVO: Volvo XC60 T6 har både god plass i baksetet og evnen til å trekke tungt.
VOLVO: Volvo XC60 T6 har både god plass i baksetet og evnen til å trekke tungt. Foto: Terje Bjørnsen

Bagasjerom, cm:

Tesla Model Y Long Range: 575

Toyota RAV4 PHEV: 559

Volvo XC60 T6: 552

Skoda Enyaq iV80X: 549

VW ID. 4 GTX: 528

Les også:

Test: Volvo XC60 T6

Test: Tesla Model Y Long Range

Test: Toyota RAV4 PHEV

Test: VW ID.4 GTX

Test: Skoda Enyaq iV80X

KOMPAKTKLASSE

Tesla Model 3 defineres ifølge OFV som mellomklassebil, men vi har tatt den med i kompaktklassen for å få med det som er Norges mest solgte bil de siste årene.

Model 3 og Kia e-Niro skiller seg ut fra de tre andre kombimodellene siden Tesla er sedan, mens Kia er høyere og mer crossover-aktig. Bildet av plass og lastekapasitet er sammensatt fordi bilene har forskjellig sterke og svake sider.

KOMPAKT CROSSOVER: Kia Niro og e-Niro er en rommelig blanding av kombikupe og crossover. Ny modell er underveis.
KOMPAKT CROSSOVER: Kia Niro og e-Niro er en rommelig blanding av kombikupe og crossover. Ny modell er underveis. Foto: Terje Bjørnsen

Eksempelvis har Nissan Leaf stor bagasjeplass, men minst plass i baksetet og kan ikke trekke henger. VW ID. 3 har høy nyttelast og bra bakseteplass, men kan ikke trekke henger og har middels bagasjeplass. Slik er det for resten av gjengen også, men ser man alt under ett er Kia e-Niro det beste kompromisset av de fem.

Bagasjerom, liter:

Kia e-Niro: 451

Tesla Model 3 Long Range: 425

Nissan Leaf: 420

VW ID. 3: 385

Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 361

Maks tilhenger, kg:

Tesla Model 3 Long Range: 1000

Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 750

Kia e-Niro: 300

Nissan Leaf: 0

VW ID. 3: 0

VW ID. 3 har høy nyttelast og bra bakseteplass, men kan ikke trekke henger og har middels bagasjeplass.
VW ID. 3 har høy nyttelast og bra bakseteplass, men kan ikke trekke henger og har middels bagasjeplass. Foto: Terje Bjørnsen

Nyttelast, kg:

VW ID. 3: 465

Kia e-Niro: 418

Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 400

Nissan Leaf: 334

Tesla Model 3 Long Range: 313

Baksete, cm:

Kia e-Niro: 529

BARNESETER: De kan ta uforholdsmessig mye plass og setter krav til benplassen i baksetet. I Kia e-Niro går det greit.
BARNESETER: De kan ta uforholdsmessig mye plass og setter krav til benplassen i baksetet. I Kia e-Niro går det greit. Foto: Terje Bjørnsen

VW ID. 3: 526

Tesla Model 3 Long Range: 525

Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 514

Nissan Leaf: 509

Bagasjerom, cm:

NISSAN: Nissan Leaf har stort bagasjerom. regnet i centimeter., lengde og bredde, høyde til seterygg og til tak.
NISSAN: Nissan Leaf har stort bagasjerom. regnet i centimeter., lengde og bredde, høyde til seterygg og til tak. Foto: Terje Bjørnsen

Nissan Leaf: 539

Tesla Model 3 Long Range: 533

VW ID. 3: 526

Kia e-Niro: 519

Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 516

Les også:

Test: Kia e-Niro

Test: Tesla Model 3 Long Range

Test: Nissan Leaf

Test: VW ID.3

Test: Toyota Corolla 1,8 Hybrid

CROSSOVER/KOMPAKT SUV

Prismessig er det ganske stor forskjell på de fem mest populære bilene i denne klassen, med BMW og Volvo i premiumklassen og de tre andre rimeligere folkebiler.

GOD PLASS: I BMW X1 er det godt med plass.
GOD PLASS: I BMW X1 er det godt med plass. Foto: Terje Bjørnsen

BMW X1 gjør det gjennomgående bra i alle disipliner, men det er verdt å merke seg at denne modellen er på vei ut. En ny og helelektrisk iX1 kommer i 2023 (se side 3). Blant de rimelige bilene kommer MG ZS EV best ut, der særlig bagasjeplassen er et fortrinn. Bredden i baksetet er ikke all verden, mens tilhengervekt og nyttelast er midt på treet.

Bagasjerom, liter:

MG ZS EV: 488

BMW X1 xDrive 25e: 450

Peugeot e-2008: 434

Volvo XC40 P8 Recharge: 413

Hyundai Kona Electric: 332

I HØYDEN: I likhet med mange andre små SUV-modeller, henter MG ZS EV flest centimeter i høyden.
I HØYDEN: I likhet med mange andre små SUV-modeller, henter MG ZS EV flest centimeter i høyden. Foto: Terje Bjørnsen

Maks tilhenger, kg:

Volvo XC40 P8 Recharge: 1500

BMW X1 xDrive 25e: 750

MG ZS EV: 500

Hyundai Kona Electric: 300

Peugeot e-2008: 0

<b>VIKTIG:</b> Smarte rom til utstyr gjør at nødvendigheter ikke går utover effektiv bagasjeplass. Det er BMW X1 et godt eksempel på. 
VIKTIG: Smarte rom til utstyr gjør at nødvendigheter ikke går utover effektiv bagasjeplass. Det er BMW X1 et godt eksempel på.  Foto: Bjørnsen, Terje NO - EHM

Nyttelast, kg:

BMW X1 xDrive 25e: 510

Volvo XC40 P8 Recharge: 462

Hyundai Kona Electric: 420

MG ZS EV: 375

Peugeot e-2008: 374

Baksete, cm:

Volvo XC40 P8 Recharge: 533

BMW X1 xDrive 25e: 529

PLASS: Volvo XC40 P8 Recharge er god på mye, særlig bakseteplass.
PLASS: Volvo XC40 P8 Recharge er god på mye, særlig bakseteplass. Foto: Terje Bjørnsen

Hyundai Kona Electric: 514

MG ZS EV: 509

Peugeot e-2008: 506

Bagasjerom, cm:

BMW X1 xDrive 25e: 531

VOLUM: MG ZS EV gir mye plass for pengene med startpris i overkant av 300 000 kroner.
VOLUM: MG ZS EV gir mye plass for pengene med startpris i overkant av 300 000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

MG ZS EV: 524

Volvo XC40 P8 Recharge: 521

Peugeot e-2008: 503

Hyundai Kona Electric: 474

Les også:

Test: MG ZS EV

Test: BMW X1 xDrive 25e

Test: Volvo XC40 P8 Recharge

Test: Peugeot e-2008

Test: Hyundai Kona Electric

STOR SUV

Blant de store SUV-modellene er det ingen tvil om at transportmesteren heter Volvo XC90. Den ligger helt i toppen på alle kriterier og byr på sjenerøse plass- og lasteegenskaper, med mulighet for sju sitteplasser.

RAUS: Volvo XC90 er en plassmester.
RAUS: Volvo XC90 er en plassmester. Foto: Terje Bjørnsen

Elbilveteranen Audi e-tron følger godt opp, mens nykommeren BMW iX også er rommelig, men mangler litt på bagasjeplass for å komme helt på topp. For Mercedes EQC og Ford Mustang Mach-E er saken enkel, de er en størrelse mindre – noe som også gjelder prislappen, særlig for Ford sin del.

Bagasjerom, liter:

Volvo XC90 T8: 692

<b>MESTEREN:</b> Volvo XC90 er den rommeligste av bilene vi har med i vår undersøkelse. 
MESTEREN: Volvo XC90 er den rommeligste av bilene vi har med i vår undersøkelse.  Foto: Terje Bjørnsen

Audi e-tron 55 quattro: 660

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 500

BMW iX xDrive50: 500

Ford Mustang Mach-E AWD LR: 482

Maks tilhenger, kg:

<b>HENGERVEKT: </b> BMW iX xDrive50 kan trekke tungt.
HENGERVEKT: BMW iX xDrive50 kan trekke tungt. Foto: Terje Bjørnsen

BMW iX xDrive50: 2500

Volvo XC90 T8: 2350

Audi e-tron 55 quattro: 1800

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 1800

Ford Mustang Mach-E AWD LR: 750

Nyttelast, kg:

Volvo XC90 T8: 578

BMW iX xDrive50: 560

Audi e-tron 55 quattro: 546

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 445

Ford Mustang Mach-E AWD LR: 410

Baksete, cm:

BMW iX xDrive50: 558

<b>PERSONER OG BAGASJE:</b> Plassmester Volvo XC90 har også mulighet for sju sitteplasser med ekstraseter bakerst. 
PERSONER OG BAGASJE: Plassmester Volvo XC90 har også mulighet for sju sitteplasser med ekstraseter bakerst.  Foto: Terje Bjørnsen

Volvo XC90 T8: 552

Audi e-tron 55 quattro: 548

Ford Mustang Mach-E AWD LR: 537

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 536

ELEKTRISK: Audi e-tron 55 gjør det bra på flere parametre.
ELEKTRISK: Audi e-tron 55 gjør det bra på flere parametre. Foto: Terje Bjørnsen

Bagasjerom, cm:

Volvo XC90 T8: 623

Audi e-tron 55 quattro: 571

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 558

BMW iX xDrive50: 552

Ford Mustang Mach-E AWD LR: 503

Les også:

Test: Volvo XC90 T8

Test: Audi e-tron 55 quattro

Test: Mercedes-Benz EQC 400

Test: BMW iX xDrive50:

Test: Ford Mustang Mach-E AWD LR

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2022, og sist oppdatert 14/10 2022.

Les også