Test: Tesla Model Y Long Range

Møter tøffere klima

Det har tatt sin tid, men endelig er Tesla Model Y på plass. Nye konkurrenter sørger imidlertid for et tøffere konkurranseklima enn det tidligere Tesla-modeller har måttet tåle. 

Pluss ikon
<b>GJØR SEG:</b> Klare likhetstrekk med Model 3, men ekstra volum gir Model Y mer pondus i utseendet, særlig i fronten.
GJØR SEG: Klare likhetstrekk med Model 3, men ekstra volum gir Model Y mer pondus i utseendet, særlig i fronten. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Slik lyder det noe optimistiske ordtaket. Når det kommer til elbiler, har det dessverre ikke alltid vist seg å stemme.

Og vente – det har mange gjort på Tesla Model Y. Det er ikke noe teknisk hokuspokus ved bilen, den baserer seg i hovedsak på samme teknikk som Model 3, men med et mer SUV-aktig karosseri.

Det er en biltype vi liker godt her i Norge, og smører oss dermed med vår beste tålmodighetskrem. 

Forsinket

Forsinkelser var en del av oppkjøringen til Model 3, noe som også påvirket produksjonen av Model Y.

I mars 2020 kom de første kundeleveransene, men ikke til Norge og Europa. For vi skulle få biler fra Teslas nye gigafabrikk litt sørøst for Berlin.

<b>KULT:</b> Ingen kan bestride arkitekt-faktoren i det minimalistiske førermiljøet. Om det gir de beste praktiske løsningene er åpent for debatt.
KULT: Ingen kan bestride arkitekt-faktoren i det minimalistiske førermiljøet. Om det gir de beste praktiske løsningene er åpent for debatt. Foto: Terje Bjørnsen

Men et omstendelig tysk embetsverk og lokale miljøvernere har sørget for at den tidligst åpner før mot slutten av året.

I sommer hadde vi ventet lenge nok, og Tesla hentet de første ”norske” Model Y fra fabrikken i Kina. 

Mange utfordrere

I mellomtiden har konkurrentene benyttet tiden svært godt. Klassen for kompakte SUV- og crossovermodeller har i Model Ys fravær nærmest blitt oversvømt av mer eller mindre gode Tesla-erstatninger.

<b>VOKSER:</b> Model Y er merkbart større og mer praktisk enn Model 3, og plasserer seg godt inn blant et stort utvalg elektriske familie-SUV-er.
VOKSER: Model Y er merkbart større og mer praktisk enn Model 3, og plasserer seg godt inn blant et stort utvalg elektriske familie-SUV-er. Foto: Terje Bjørnsen

Vi har trekløveret fra VW, Audi og Skoda, Ford Mustang, BMW iX3, Mercedes EQA, Hyundai Ioniq 5, pluss en lang rekke kinesiske merker på vei hit. 

Dermed har Tesla for første gang mistet fordelen av å være den første og til dels eneste leverandøren av elbil i en bestemt klasse.

<b>TETT PÅ:</b> Du har svært god sikt fremover og kontakt med alt bilen foretar seg. Seter og sittestilling holder fin standard.
TETT PÅ: Du har svært god sikt fremover og kontakt med alt bilen foretar seg. Seter og sittestilling holder fin standard. Foto: Terje Bjørnsen

Og ikke hvilken som helst klasse, men en som på pris, bilstørrelse og egenskaper kan forventes å omvende enda flere nordmenn til elbileiere. 

Derfor er litt rart å teste Model Y. Tidligere har det ikke vært noen egnet målestokk for en ny Tesla. Nå kryr det av dem, og på noen områder får Model Y virkelig kjørt seg. Det blir ingen seier på walkover denne gangen. 

Sports-SUV

Men du verden, Model Y kan sine ting. Det aller beste er at den, tross et rommeligere karosseri enn Model 3, fortsatt er en fantastisk morsom, sportslig og rask bil på veien.

Elbilledelsen skrumper inn

Tesla Model Y har gode elbilegenskaper. Men vi ser at konkurrentene knapper inn på forspranget. Med ca. 70 kWh tilgjengelig batterikapasitet har ikke Model Y det største batteriet, men redder seg inn på lavt forbruk. 1,4 kWh/mil er svært bra for biltypen, men flere – eksempelvis Ioniq 5 – ligger tett på. I testperioden registrerte vi maks rekkevidde på ca. 440–500 km. Her er Model Y best, men ikke lenger med et avgjørende antall kilometer.

På hurtiglading har Ioniq 5 tatt ledelsen. Sammenlignet med andre konkurrenter holder imidlertid ladefarten grei standard. Vi ladet fra 15 til 90 % på 45 minutter, eller et snitt på ca. 74 kW. Det går fort unna i starten, men fra ca. 60 % går ladefarten merkbart ned. Vi brukte 16 minutter til 55 %, mens det derfra til 90 % tok det en halvtime.

Det er gode nyheter for alle entusiastiske Tesla-sjåfører. Førerplassen gir deg svært god kontakt med veien, styringen er laserpresis og gassresponsen lynrask. Da kan man bare lure på hvordan følelsen blir i Performance-modellen. 

Utfordringen er at det kan kjennes litt masete for dem som bare vil slappe av og la milene rusle unna i trafikkstrømmen på E6 eller E39. Model Y klarer selvsagt det også, men noen av konkurrentene er bedre på slik kjøring.

<b>PLASSUTNYTTELSE:</b> Bagasjerom foran og smart stueplass bak gjør det lett å legge unna små og store gjenstander.
PLASSUTNYTTELSE: Bagasjerom foran og smart stueplass bak gjør det lett å legge unna små og store gjenstander. Foto: Terje Bjørnsen

Avstandsradaren er småskvetten og gjør noen uforklarlige nedbremsinger på motor- og landevei. Her har andre produsenter mer robuste løsninger. 

Chill eller normal

Mange har også kjøreprogrammer der du enkelt kan velge mellom ulike oppsett – eco, normal, komfort, sport, individuell eller lignende. I Model Y kan du riktignok velge mellom drivlinje i chill- eller normalmodus, samt tre ulike grader av styrerespons.

Men da må du inn i skjermmenyen og velge disse individuelt. Dessuten begrenser chill-innstillingen effektuttaket – selv om du trykker gassen i bunnen som i en gammeldags kickdown. Vi tror flere oppsett vil være av det gode for bilkjøperne. 

Nydelig hjuloppheng

<b>EKSTRA:</b> Model Y har snaut 17 cm bakkeklaring, en mellomting mellom vanlig personbil og høyreist SUV.
EKSTRA: Model Y har snaut 17 cm bakkeklaring, en mellomting mellom vanlig personbil og høyreist SUV. Foto: Terje Bjørnsen

Tesla har alltid laget gode hjuloppheng og Model Y er ikke noe unntak. På tross av de svært sportslige veiegenskapene, har bilen overraskende god fjæringskomfort.

I vår faste testrunde har vi noen krevende svinger og ujevnheter som bringer de fleste elbiler en smule ut av fatning. Det skjer ikke i Model Y, den klarer kunststykket å fjære unna og samtidig holde hjulene i bakken.

Grunnoppsettet er fast, men blir aldri ubehagelig. I likhet med de fleste andre bilene i denne klassen har Model Y litt mer veistøy enn vi setter pris på, særlig merkbart i motorveifart. 

Ikke en knapp

Tesla gjør tingene på sin egen måte, og mener ofte at det er det eneste rette.

Vi er spent på hvordan godt inngrodde norske bilkjøpere reagerer på et førermiljø uten en knapp eller tradisjonelle instrumenter, og med en stor multifunksjonsskjerm i midtkonsollen som erstatter alt annet. 

Tar man på seg sine mest nøytrale skjermbriller er det lett å se at Tesla har laget det som sannsynligvis er den beste alt-i-ett skjermløsningen for bil. Noe som ikke betyr at den er perfekt for alle.

Jeg klarer meg fint med den ene skjermen, men hevder fortsatt et display foran føreren med primærinformasjon, samt noen knapper for de aller viktigste basis- og sikkerhetsfunksjonene hadde gitt et tryggere og mer behagelig førermiljø for langt flere. 

MER PLASS: Fordelene sammenlignet med Model 3 er ganske åpenbare.
MER PLASS: Fordelene sammenlignet med Model 3 er ganske åpenbare. Foto: Terje Bjørnsen

Det største fortrinnet

Mer plass er selvsagt av det gode. Med stor bakluke og mer volum i karosseriet, blir Model Y en langt mer fleksibel familiebil enn Model 3.

Sammenlignet med de andre elektriske SUV-modellene, havner den sånn omtrent midt i feltet når vi ser på våre egne interiørmål.

Bagasjeplassen er det største fortrinnet, der den rommelige lasteplassen under panseret og store oppbevaringsrom under bagasjeromsgulvet gir plusspoeng. Det gjør også en tredelt bakseterygg, og knapper ved bakluken til å vippe ned baksetene. 

Rare mangler

<b>SMART:</b> Delt bakseterygg 40/20/40 er en løsning i god norsk tradisjon. Manglende hattehylle og sikkerhetsnett er ikke det.
SMART: Delt bakseterygg 40/20/40 er en løsning i god norsk tradisjon. Manglende hattehylle og sikkerhetsnett er ikke det. Foto: Terje Bjørnsen

Derfor er det litt rart at man ikke fullfører de gode løsningene i ett og alt. Hverken hattehylle eller sikkerhetsnett mellom kupe og bagasjerom er å få til Model Y. Vi skjønner ikke helt hva Tesla vil oppnå med det, i vår verden er det to viktige komfort- og sikkerhetselementer i en slik biltype.

Dessuten er lastekapasiteten snau: 315 kilo inkludert fører på 75 kg er rundt 100 til 200 kg mindre enn konkurrentene, så får den enkelte avgjøre om det er tilstrekkelig eller ikke.

Maks hengervekt på 1600 kilo er vi fornøyd med. En viktig detalj er at hengerfeste kan ettermonteres,
og ikke må leveres sammen med bilen.

HØYREIST: Model Y ser kanskje ikke like elegant ut som Model 3, men elementer som den store bakluken taler i Model Ys favør.
HØYREIST: Model Y ser kanskje ikke like elegant ut som Model 3, men elementer som den store bakluken taler i Model Ys favør. Foto: Terje Bjørnsen

DOMMEN

Vi har ikke ventet forgjeves. Model Y er omtrent slik man kunne forvente av en SUV bygget på basis av Model 3: Sportslig, velkjørende og underholdende. Likevel merkes det at mange konkurrenter har tatt kvantesprang på elbilfronten den siste tiden. Model Y er ikke like overlegen som tidligere Tesla-modeller har vært. Tesla bør kikke seg litt i speilet i forhold til den totalpakken man tilbyr. For første gang er det lett å velge enn annen elbil enn en ny Tesla. Og det er jo bra for bilkundene.

TEKNISKE DATA

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  340/462

Dreiemoment, Nm:  527

Egenvekt, m/fører, kg:  2056

Tilhengervekt, kg:  1600

Lengde/bredde/høyde, cm:  475/192/162

Bagasjerom, liter:  F: 117 B: 854–2158

Standard dekkdimensjon:  255/45-19

Batterikapasitet netto, kWh:  Ca. 70

Rekkevidde, WLTP km:  507

Rekkevidde i 200 km test:  505

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,69

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5

Toppfart, km/t:  217

Pris fra, kr:  534 900

TESTDATA

0–100 km/t, sek:  5,2

60–100 km/t, kickdown:  2,2

80–120 km/t, kickdown:  2,7

Støy 50 km/t, dBA:  62,0

Støy 80 km/t, dBA:  66,0

Støy 100 km/t, dBA:  68,0

Testforbruk, kWh/mil:  1,4

Misvisning 100 km/t:  100

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2021, og sist oppdatert 21/09 2021.

Les også