Plug-in hybrid får toppscore i krasjtest

Fem stjerner i EuroNCAPs krasjtest.

PANG: Opel Ampera har vært gjennom EuroNCAPs kollisjonstest. FOTO: EuroNCAP

PANG: Opel Ampera har vært gjennom EuroNCAPs kollisjonstest. FOTO: EuroNCAP

Publisert Oppdatert

Plug-in hybriden Opel Ampera er blitt tildelt fem stjerner av den uavhengige forbrukerorganisasjonen EuroNCAP (European New Car Assessment Programme).

Ampera scoret mer enn maksimum poengsum som trengs for å oppnå toppkarakter i alle kategorier, inkludert passasjerbeskyttelse, barnesikkerhet, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetsbistand. Femdørs-sedanen fikk også topp resultater i sidekollisjonestesten.

Opel Ampera. FOTO: Opel

Opel Ampera. FOTO: Opel

Med bensinaggregat

Opel Ampera er den europeiske søsteren til Chevrolet Volt, bilen som mange håper skal bidra til å revolusjonere bilholdet. Begge modellene er utstyrt med en 16 kWh lithium-ion batteripakke som forsyner den 111 kW/150 hk kraftige elmotoren. Avhengig av kjøreteknikk, terreng og temperatur, greier den mellom 40 og 80 km kun med ren elektrisk drift og null utslipp.

Det skal dekke det daglige behovet for 80 prosent av europeiske sjåfører, som kjører mindre enn 60 km per dag. Når batteriet har nådd minimum ladetilstand, slås bensinmotoren automatisk på og driver en generator for å forsyne den elektriske drivenheten. Dette utvider kjørelengden til over 500 km uten å måtte stoppe ved en bensinstasjon.

Opel Ampera kommer til Norge tidlig neste år.

Les også:

Chevrolet Volt. FOTO: Chevrolet

Chevrolet Volt. FOTO: Chevrolet

Nå kommer plug-in hybridene

Endelig tid for elbil-revolusjon?

Er dette verdens vakreste elbil?

Slik fungerer en hybridbil

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag