BMW 5-serie Touring 2017:

Så mye koster den nye familie-BMWen

Nye BMW 5-serie ruller straks ut på norske veier. Vi har sjekket prisen på den kommende stasjonsvognen i forhold til de viktigste konkurrentene.

MER PLASS: Nye 5-serie er litt lengre og litt bredere. Det borger for mer plass på innsiden. Bagasjeromsvolumet er økt til 570 liter.

MER PLASS: Nye 5-serie er litt lengre og litt bredere. Det borger for mer plass på innsiden. Bagasjeromsvolumet er økt til 570 liter. Foto: BMW

Publisert

Da dagens 5-serie ble lansert tilbake i 2010, kåret vi den til klassens beste ved flere anledninger. Det samme skjedde da den kom som stasjonsvogn - Touring på BMW-språk - noen måneder senere. Blant annet ga vi den godt skussmål for mange fine drivlinjealternativer, og på typisk BMW-vis var kjøreopplevelsen best i klassen.

Den nye stasjonsvognen vokser litt i alle retninger og skal ha bedre plass både for passasjerer og for bagasje enn forgjengeren. Bagasjeromsvolumet har økt til 570 liter, og legges bakseteryggen ned, øker volumet til 1700 liter.

Det er også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken for enklere tilgang til bagasjerommet.

i februar ruller nye 5-serie sedan ut på norske veier. En bil som BMW hevder skal kombinere luksus fra storebror 7-serie og kjøreglede fra den litt nettere BMW 3-serie. Til sommeren kommer stasjonsvognutgaven Touring.

Mest spennende er uten tvil den ladbare hybriden som kommer i mars, 530e iPerformance. Som i både 3-serie og 7-serie står en toliters, firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor for fremdriften. De yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

530e iPerformance kan kjøres elektrisk helt opp til 140 km/t, og rekkevidden er oppgitt til 50 km.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fra 532 000 kroner

Den norske BMW-importøren røper foreløpig ikke om stasjonsvognen kommer med nevnte hybriddrivlinje.

Det de derimot sier noe om, er prisen på stasjonsvognen med tradisjonelle bensin- og diesel-drivlinjer.

Ved lanseringen av stasjonsvognen i juni, tilbys følgende drivlinjer:

- BMW 520d Touring, 190 hk manuell: Fra kr. 532.000
- BMW 520d Touring, 190 hk automat: Fra kr. 547.000
- BMW 530d xDrive Touring, 265 hk automat: Fra kr. 713.000
- BMW 540i xDrive Touring, 340 hk automat: Fra kr. 817.500

Vi har sjekket pris på de tre viktigste konkurrentene, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse og Volvo V90, med tilsvarende motorisering og drivlinje.

Audi A6 2.0 TDI 190 Hk S tronic 556 000 kr
Audi A6 3.0 TDI V6 272 Hk quattro S tronic 719 300 kr
   
Mercedes-Benz E 220 d 194 hk 9G-Tronic 602 900 kr
Mercedes-Benz E 220 d 194 hk 4MATIC 9G-Tronic 641 567 kr
   
Volvo V90 D4 190 hk aut. 533 900 kr
Volvo D3 150 hk AWD aut. 541 900 kr
Volvo D5 235 hk AWD aut. 666 900 kr

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning