Kort sagt:

+ Svært høy kvalitetsopplevelse

+ Komfort

+ Ytelser/V6-motor

+ Avansert firehjulsdrift

+ Allsidighet


- Pris

- Mangler norsk som betjeningsspråk

«Audi A6 Allroad er litt av en bil», skrev vi da dagens generasjon av bilen ble lansert i 2012. Vi slo fast at den firehjulsdrevne A6-en med ekstra bakkeklaring satte de store SUV-ene i skyggen.

Nå har den fått en midtlivsoppgradering der Audi forsiktig har polert fram et enda mer forseggjort inntrykk. Den har fått mer standardutstyr, som xenon plus-lys med LED-kjørelys, DAB+-radio, parkeringssensorer foran og bak samt elektrisk bakluke.

Det finnes dessuten nye ting på ekstrautstyrslista, der en fin detalj er at navigasjonskartet nå kan vises mellom turtelleren og speedometeret, og ikke bare på skjermen i midten som før. 

En helt ny bil er det imidlertid på ingen måte snakk om, for bare Allroad-kjennere vil se forskjell på «ny» og «gammel». Og hvorfor skulle man egentlig ønske å forandre mye på denne bilen? I testet utgave, med oppgradert 3,0 TDI-motor med 272 hk, er den, nettopp, litt av en bil.

Denne gangen har vi blant annet kjørt A6 Allroad på langtur til helt ytterst på Vestlandet. Underveis har vi opplevd full vinter og nesten sommer, og alt fra kjerrevei til motorvei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

BEDRE: Noen mener at en stor SUV er en ideell norgesbil. Vi tror at Audi A6 Allroad kan være et bedre valg for mange. Visst er den dyr, men den er rimeligere enn en stor SUV med tilsvarende motor. Ikke minst er den lettere, raskere og smidigere. I offroadmodus har den like god bakkeklaring som flere av SUV-ene. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk

  • Motor, cm³: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 272/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 580/1250
  • Egenvekt, kg: 1970
  • Tilhengervekt, kg: 2500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 494/190/144
  • Bagasjerom, liter: 565-1680
  • Standard dekkdimensjon: 235/55 R 18
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,56
  • CO₂-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,2
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 848 500
  • Pris testbil, kr: 1 056 570

Kjøreegenskaper: 6

Denne bilen kan alt. Luftfjæring er standard, og den tilpasser seg etter fart og underlag.

På en riktig dårlig hyttevei kan du velge en egen offroadinnstilling, og da har Audi A6 Allroad mer bakkeklaring enn mange SUV-er.

Skal du kjøre fort, kan du velge modusen for dynamisk kjøring. Da senker bilen seg og er knapt nok høyere enn stasjonsvogner flest. I denne innstillingen skulle en ikke tro at bilen veier nesten 2 tonn.

Normalmodusen kalt auto ligger rundt 2 cm over den dynamiske, og kjører du fort, senker den seg automatisk. Du kan også sette opp egenskapene etter egne ønsker, for eksempel med sportslig styring og understell, men normalinnstilling for automatkassen.

På vår langtur på veier med all slags asfaltkvalitet passer normalmodus godt til det meste, mens den nesten duvende komfortmodusen er ekstra behagelig når man skal spise mil på veier med slakke svinger.

Motor: 6

Audi A6 fås bare med V6-motorer. I dag er dette et valg som går mot strømmen, for normalen nå er å putte firesylindrede motorer inn i stadig større biler. Audi sier de har valgt å beholde treliterne fordi A6 Allroad skal være noe ekstra gildt i A6-programmet.

Og gildt er det. En seksermotor slår en firer i alt som har med motorkomfort og -karakter å gjøre, alltid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

I MODUS: Audi A6 Allroad har kjøremodus som passer i alle sammenhenger, fra offroad, via komfort og auto til dynamisk. Og har du spesielle ønsker, kan du få det akkurat slik du vil ved å stille inn individuelle valg. Et av få minus: Norsk mangler som betjeningsspråk. © Terje Bjørnsen

TESTDATA Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk

  • 0-100 km/t, sek.: 6,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 4,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 5,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,6
  • 80-120 km/t, 7. gir: 11,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,2
  • Støy tomgang, dBA: 47,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,63

Audi har gitt motorene mer kraft sammen med midtlivsoppgraderingen. Den minste, som før hadde 204 hk, har nå 211 hk. Mellomutgaven, som vi kjører, har gått fra 245 hk til 272 hk. Dreiemomentet er på seriøse 580 Nm.

Vi har tidligere kjørt det minste motoralternativet, og vi synes at det holder i massevis til norske fartsforhold. 272-hesteren vi her kjører, er den rene overfloden. I den grad at vi knapt nok skjønner vitsen med toppversjonen med 320 hk.

Ved normal kjøring surrer motoren rundt på turtall som dovent har rikket seg opp fra tomgang. På offentlig vei trenger vi aldri gi mer enn halv gass – og da må vi straks slippe opp pedalen igjen for å unngå å sette førerkortet i fare.

Automatkassen har sju trinn og gjør jobben utmerket. Vi føler aldri behov for å overstyre manuelt.

Ytelser: 6

Som antydet: Audi A6 Allroad 3,0 TDI med 272 hk bykser framover om man tråkker til. Rett nok er den sjanseløs mot superakselerasjonen til Tesla Model S P85D, men vi savner aldri mer kraft.

60-100 km/t tar kun 3,3 sekunder, og 80-120 km/t er unnagjort på 4,2 sekunder. Det gjør Allroaden til en av de raskeste bilene med dieselmotor vi har testet. Bare Audi A8 med V8-diesel er nevneverdig raskere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

PONDUS: Audi A6 Allroad er nesten 5 meter lang og 1,9 meter bred. Økt bakkeklaring og Allroad-styling gir den en pondus en vanlig A6 ikke har. © Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Vi har noen ganger kritisert Audi for å gjenta seg selv i overkant mange ganger når det gjelder utvendig design. A6 Allroad synes vi derimot er lekker.

Selvsagt har det med et godt utgangspunkt å gjøre. I våre øyne er en vanlig A6 Avant den peneste normalseriebilen fra Audi.

A6 Allroads økte bakkeklaringen og styling tilfører noe ekstra.  «Jeg takler mer av det meste, og jeg er dyr», sier designen. Den har pondus, men uten å bli vulgær.

Interiør: 5

Når en bil er så påkostet som denne, er det lov å være skikkelig kravstor. Selv små billigbiler fra merker som ikke selger stort, har i dag norsk menystyring. Det mangler Audi A6 Allroad. Selv om det er her mange vil trenge det mest, fordi den har massevis av utstyr og følgelig massevis av valgmuligheter. Det er ikke alle som mestrer tekniske termer på fremmede språk.

Menystyringssystemet fungerer ellers godt, men nye Volvo XC90 har vist oss at det kan gjøres bedre.

Og med det er det slutt på kritikken. Resten av interiøret er übersolid, velformet og gjennomtenkt, slik vi er blitt vant til at det skal være i en Audi. Dette er det Audi er aller best til.

Plassforholdene er gode, og det skulle også bare mangle i en bil som er nesten 5 meter lang og 1,9 meter bred.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

PLASS NOK: Audi A6 Allroad vinner ingen premier for best mulig plassutnyttelse - produsenter av såkalte premiumbiler tar seg ofte slike friheter. Men størrelsen i seg selv betyr at den er rommelig nok, selv om midtplassen i baksetet ikke er noe å trakte etter. © Terje Bjørnsen

Komfort: 6

Forrige gang vi testet Audi A6 Allroad, trakk vi litt for at det var litt mer påtrengende hjulstøy i den enn vi hadde ventet i en såpass dyr bil. Da kjørte vi med sommerdekk.

Denne gangen har vi kjørt den med vinterdekk. Om det er dekkene, de støydempende dobbeltglassene i kupeens frampart eller begge deler, er vanskelig å fastslå, men i denne bilen finnes det ikke plagsom støy. Vi er på ekte luksusbilnivå – tankene går faktisk i retning av den langt dyrere Mercedes S-klasse.

Kjøremodusen "komfort" har et navn med reelt innhold. De mindre ujevnhetene i veidekket blir knapt nok merkbare, mens de større nærmest svelges hele.

Men merk: Fra før vet vi at sommerdekk på 20-tommersfelg fjerner noe av smidigheten på ujevnheter, ved siden av å gi spissere støy. Velg litt mer moderate hjul om du setter komfort høyt.

Sikkerhet: 5

Audi A6 (normalutgaven) ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den var splitter ny i 2011. Den fikk høy score på alle områder unntatt fotgjengersikkerhet. Totalkarakteren ble fem av fem stjerner, noe som er normalen for biler i denne klassen.

A6 Allroad har en standard sikkerhetspakke som er på typisk nivå for biltypen. På ekstrautstyrslista finnes muligheter til å utruste bilen med nærmest alt som i dag finnes av sikkerhetselektronikk. Som annet Audi-utstyr er dette dyrt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

HØYT HEVET: Audi oppgir maksimal bakkeklaring for A6 Allroad til 21 cm. Her er luftfjæringen i offroadposisjon. Velger man dynamisk modus i stedet, ligger karosseriet tett på dekkene. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Fraprisen for testbilen er 848.500 kroner (uten leveringskostnader). Audi opplyser at det er helt normalt at kunder bruker mer enn 100.000 kroner på ekstrautstyr til biler i A6 Allroads prisklasse. I testbilen er det ekstrautstyr for over 200.000 kroner.

Vi spør ofte Audis folk (og kollegene deres fra eksempelvis Mercedes og BMW) om hvorfor ekstrautstyr er så dyrt hos dem. De svarer at utstyret er bedre. Det har de noen ganger rett i, andre ganger er det bare tull. Mellom linjene svarer de også at det er fordi de kan. Kundene har høy betalingsvilje og -evne.

Uansett er dette en dyr bil, om den er aldri så god. Men den er likevel rimeligere enn det som for mange kunder er alternativet, nemlig en stor SUV. I hvert fall om SUV-en skal ha like stor motor.

Den noenlunde gode nyheten for dem som har råd til å bruke mye penger på bil, er at man sparer 91.000 kroner på å velge 211-hesteren i stedet for 272-hesteren. Som vi har vært inne på, har 211-hesteren krefter nok i massevis.

Verditapet er stort for alle dyre biler. A6 Allroad har imidlertid alltid hatt en attraktivitet ved seg som har gjort den lett å omsette som brukt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

SOLID: Er det én ting Audi er dyktige til, så er det å gi interiøret høy kvalitetsfølelse. © Terje Bjørnsen

Forbruk: 5

Audi A6 Allroad 3,0 TDI med 272 hk har et oppgitt forbruk på 0,56 l/mil. Slike tall framstår til tider som de rene fantasisiffer, for målemetoden som brukes i dag, mangler rot i den virkelige verden. Audi er blitt kritisert for å operere med spesielt virkelighetsfjerne forbrukstall.

Testbilen holder seg imidlertid i nærheten av oppgitt forbruk. Til tider bruker den knapt nok mer enn en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 (her finner du en eldre test av den) som vi også har med på denne testturen.

I våre faste forbruksrunde på 20 mil bruker A6 Allroad 0,63 l/mil. Det er på samme nivå, noen dråper til eller fra, som for eksempel familie-SUV-er med langt svakere motor.

Vi synes det er godt gjort av en stor og tung bil med diger motor, firehjulsdrift og automatgir.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

biltest Audi firehjulstrekk

DYR: Testbilens versjon av trelitersdieselen med hele 272 hk gjør Audi A6 Allroad ekstra dyr. Du kan spare 91.000 kroner på å velge 211-hestersutgaven i stedet. Den går fort nok.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Audi A6 Allroad 3,0 TDI er i våre øyne en komplett bil. Vi må drive med flisespikking for å finne svakheter, og selv da finner vi ikke stort. Bilen overbeviser med allsidighet, komfort og kvalitetsfølelse på svært høyt nivå.

Høy pris med testbilens motor er eneste nevneverdige grunn til trekk i totalkarakteren. Versjonen med 211 hk koster 91.000 kroner mindre og er sterk nok.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!