– Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie og kjøregleden til nye BMW 3-serie, skriver den norske BMW-importøren i en pressemelding om merkets nye storbil.

BMW følger således suksessoppskriften fra dagens 5-serie, som vi kåret til klassens beste ved flere anledninger da den ble presentert tilbake i 2010. Ikke verst tatt konkurransen i betraktning, for på lista over konkurrenter finner vi både Mercedes E-klasse og Audi A6 med flere.

– Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Importøren tror at det brede drivlinje-utvalget vil dekke manges behov og sørge for videre suksess for 5-serie her til lands.

– Med et stort utvalg av xDrive firehjulsdrift, kombinert med både bensin- og dieselmotorer og en plug-in hybrid med klassens lengste rekkevidde på veien om kort tid, er vi nå klare for et nytt kapittel i suksesshistorien til BMW 5-serie, forteller han.

Som vi ser av bildene, har den nye 5-serie skarpere linjeføring enn utgående modell. Spesielt skulderlinjen er mer markert, men også linjen fra luftskjoldet på framskjermen nederst på dørene. Mer skrånende taklinje ned mot bagasjeromslokket skal gi et mer sportslig inntrykk.

Nye 5-serie kommer i tre grunnversjoner; Sport Line, Luxury Line og M Sport. Kombinert med det importøren kaller en rikholdig fargepalett, skal kundene selv kunne definere designuttrykket på sin BMW 5-serie.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HYBRID I MARS: Den ladbare hybriden 530e iPerformance kommer i mars. Motorene yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Større og bedre utstyrt

Tradisjonen tro vokser nye 5-serie både i lengden, bredden og høyden. Til tross for dette har BMW-ingeniørene klart å senke luftmotstanden til det de hevder er best i klassen (Cd (drag coefficient) oppgitt til 0.22).

Plassen innvendig skal være bedre enn dagens modell, og det skal være plass til tre barneseter i baksetet (isofix på de to ytterste).

Ifølge importøren kommer nye BMW 5-serie med et bredt utvalg av fremtidsrettet teknologi og førerassistentsystemer.

– Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer fra 0–210 km/t, mens en egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det, heter det i pressemeldingen.

Videre kan nye 5-serie parkeres ved hjelp av en fjernkontroll, og med «Remote View» kan du følge med på hva som skjer rundt bilen fra mobilen. Apple CarPlay lar deg integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere på apper via skjermen i bilen – helt trådløst.

Videre har 5-serie siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og berøringsskjerm der føreren kan skreddersy visningen. I likhet med storebror 7-serie, får nye 5-serie også «Gesture control», som gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser.

En annen artig løsning sett med norske øyne, er muligheten for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur. For ikke å snakke om high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

POTENT VOGN: M550i xDrive skal klare 0–100 km/t på kun 4,0 sekunder. Med andre ord; det er bare å glede seg til M5.

Bredt spekter

Fire motorer er klare fra lanseringen i februar 2017. To diesel- og to bensinmotorer, som alle kan leveres i kombinasjon med 8-trinns automatgir og firehjulsdrift.

Mest spennende er uten tvil den ladbare hybriden som kommer i mars, 530e iPerformance. Som i både 3-serie og 7-serie står en toliters, firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor for fremdriften. De yter totalt 252 hestekrefter og 420 Newtonmeter, og sender 5-serie fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Med denne kan du kjøre på ren eldrift opp til 140 km/t, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 45 kilometer. Forbruk og utslipp, og ikke minst pris, er ennå ikke offentliggjort, men importøren forteller at denne informasjonen vil bli sluppet i løpet av en måneds tid.

Videre følger modellene 520d EfficentDynamics Edition med toliters dieselmotor på 190 hk, 8-trinns automatgir og et C02-utslipp på 102 g/km., og den foreløpige toppmodellen M550i xDrive med 4,4 liters V8-bensinmotor med 462 hestekrefter og 650 Newtonmeter.

Med 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift skal sistnevnte klare 0–100 km/t på kun 4,0 sekunder.

Pris/konkurrenter

Modell/versjonPris innstegsmodellPris med firehjulsdrift og automatgir
BMW 5-serie520d - 492 000 kr520d xDrive aut. - 558 600 kr
Audi A6A6 2.0 TDI 136 hk S tronic - 490 600 kr2,0 TDI 190 hk quattro s tronic - 556 500 kr
Mercedes-Benz E-klasseE 200 d 9G-Tronic - 519 900 krE 220 d 9G-tronic (ikke firehjulsdrift) - 539 900 kr
Volvo S90D3 150 hk - 458 900 krD4 190 hk AWD aut. - 586 900 kr

*Priser hentet fra importørenes prislister/nettsider

Øvrige priser BMW 5-serie

BMW 520d, automatfra kr. 514.900
BMW 530d xDrive, automatfra kr. 704.600
BMW 530i xDrive, automatfra kr. 653.600,-
BMW 540i xDrive, automatfra kr. 832.200,-
BMW M550i xDrive, automatfra kr. 1.217.800,-
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!