Slik krasjer vi:

Kvinner krasjer annerledes enn menn

Kanskje ingen bombe at kvinner sliter med rygging? Menn sliter med andre ting.

ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
Sist oppdatert

Biladministrasjonsselskapet LeasePlan har ikke bare sett i krystallkulen når det gjelder bilers verditap, samt beregnet hvor mye du må jobbe for å ha råd til bilen din - de har også gjennomført en analyse av over 8000 skadetilfeller, for å se hvilke typer skader kvinner og menn forårsaker i trafikken.

Kort sagt er konklusjonen den at kvinner oftere enn menn innblandes i skader i forbindelse med rygging og parkering.

Menn har derimot en større andel skader i forbindelse med kjøring på vei, med blant annet flere utforkjøringer og påkjøringer av forankjørende biler.

Så kan man jo diskutere i det uendelige. Hvorfor er det sånn? Er det biologi - forskjeller i kvinnens og mannens hjerne - som gjør dette? Eller er det de sosiale tradisjonene som slår inn?

Hjerneforsker og professor Jon Storm-Mathisen ler først når vi ringer ham. Nervøst, muligens, for dette med å mene noe offentlig om forskjeller mellom kjønn er nærmest for ekstremsport å regne. Og det blir ikke bedre av at vi snakker om bilkjøring!

- Det er publisert undersøkelser som viser kjønnsforskjeller i orientering både hos mennesker og forsøksdyr. Blant annet er det forskjeller i hvordan hun og han bruker landemerker for å styre bevegelsene. Men det går ikke an å hevde at menn er sånn og kvinner er sånn, verken når det gjelder bilkjøring eller andre ting, hever Storm-Mathisen. Og fortsetter:

- Biologien spiller en rolle, men årsakene er alltid multifaktorelle. Jeg tror nok at kjønnsforskjeller når det gjelder bilkjøring er hovedsaklig sosialt basert. Det er forskjeller på hvordan vi er oppdratt, hvordan det forventes at vi ter oss og hvor aggressive vi er, og dette gjenspeiler seg også i trafikken. Generelt er de individuelle forskjellene innen hvert kjønn større enn de gjennomsnitlige kjønnsforskjellene.

STRESS: Kvinner er multitaskere i hverdagen - er det derfor de oftere krasjer på parkeringsplasser? ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
STRESS: Kvinner er multitaskere i hverdagen - er det derfor de oftere krasjer på parkeringsplasser? ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Skadeårsaker i LeasePlans analyser

Skadesituasjon og -sted

Kvinner

Menn

Innkjøring på P-område/privat område

5,0%

2,4%

Påkjøring av forankjørende

4,2%

6,4%

Rygging

27,2%

21,9%

Utforkjøring

2,3%

3,1%

Utkjøring fra P-område/privat område

5,8%

3,1%

Annet

55,5%

63%

Totalt

100%

100%

Sterke meninger

TYPISK MANN: Oftere enn kvinner kjører menn inn i forankjørende kjøretøy. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
TYPISK MANN: Oftere enn kvinner kjører menn inn i forankjørende kjøretøy. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox Foto: GRAVERSEN THOMAS

Folk flest har en mening om temaet kjønn og bilkjøring, og ikke alle er nødvendigvis like gjennomtenkte eller diplomatiske. Vi har spurt oss litt rundt, og fått mange interessante svar. Her er noen av dem:

FORSKJELLIGE: Var det mannen som kjørte på henne, eller hun som rygget på ham? En av delene er ofte situasjonen. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
FORSKJELLIGE: Var det mannen som kjørte på henne, eller hun som rygget på ham? En av delene er ofte situasjonen. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Kvinner krasjer i lav fart og tette situasjoner fordi de stort sett ikke gidder å gjøre seg kjent med bilen de kjører hver dag. Og det ser ut til at det er en medfødt evne hos kvinner å ikke kunne lukeparkere, noe som tyder på en dårligere utviklet presisjons- og dybdeforståelse. De har også elendig retningssans. Vi menn finner veien til kjøpesenteret, mens kvinner finner frem INNE på kjøpesenteret. Det må ligge i genene; at menn er jegere og kvinner sankere. Menn krasjer i store hastigheter fordi vi tror vi klarer å manøvrere oss gjennom hva som helst. Og det gjør vi jo stort sett.

Martin (35)

Forskere har funnet ut at gjennomsnittsmannen tenker på samleie 13 ganger om dagen, eller 4745 ganger i året. Det ville vært rart om det ikke en gang iblant befant seg en bil foran oss når det skjedde. Men sånn litt mer i alvor; dette kan sikkert hjerneforskere ved universitetet i Oslo si noe ordentlig om. Jeg snakket for mange år siden med en som fortalte at den kvinnelige hjernen har litt dårligere romorientering, noe som statistisk sett gjorde kvinner litt dårligere til å rygge. Det er sikkert også noe med mannehjernen - utover hangen til å tenke på sex - som gjør oss mer utsatt for kollisjoner forover.

Per Helge (42)

Sosiobiologien gir klare svar her! Menns hjerne, er innrettet på å forholde seg til objekter i bevegelse fra den gang menn måtte jakte byttedyr i flukt for å overleve. Kvinnenes hjerner er innrettet på å passe flokken i leiren og sanke frø og bær. Dermed er kvinner flinkere til alt som har med kommuniksjon å gjøre, samt å finne småtterier som ikke rører på seg. Utfra dette resonnementet burde menn være flinkere til å håndtere kjøretøyet bedre i stor fart, men hjernen deres har nok likevel ikke greid å holde tritt med den teknologiske utviklingen. Kvinner greier seg unna de største krasjene fordi de kjører defensivt.

Hilsen Lise (57), som har tatt konsekvensen av elendige kjøreferdigheter og har sluttet å kjøre bil

Kan nok være at kvinner har dårligere romfølelse og ikke alltid vet hvor bilen begynner og slutter, mens menn har en tendens til å overvurdere egne kjøreferdigheter og kjører litt aggressivt. Flaut å innrømme at jeg har rygget på parkerte biler, men aldri kjørt i grøfta.

Håkon (52)

Mønsteret kan sikkert knyttes til kvinners overlegne talent for (eller tro på?) egen multitasking - jeg har ofte med barn når jeg har bilen, og legger typisk inn en rask handlestopp på vei hjem fra barnehagen eller trening. Da er det lett å være litt svimete eller distrahert idet man parkerer. Menn har nok i større grad en hang til å gjøre en ting av gangen, og reiser heller ens ærend ut halv elleve for å skaffe melk enn å plukke den opp underveis. Sist jeg kræsjet var det utenfor Kiwi en dag jeg hadde feber og egentlig skulle holdt sengen. Likevel fulgte jeg impulsen om å handle inn til middag idet jeg passerte butikken - og dermed rygget jeg inn i bilen bak, til glede for et glisende formiddagspublikum. Men det skjer ikke ofte, altså.

Katrine (36)

En kikk på Mazda'en min bekreftet at kvinner ikke burde gjøre annet med en bil enn å kjøre rett fram (helst ikke det heller). Da jeg kom hjem med den nyinnkjøpte Mazda'en for noen år siden, skinte den som en diamant. Ikke en eneste ripe i lakken noe sted. Samme kveld tjuvlånte samboeren min bilen ned til Storo-senteret. Da hun kom tilbake, var det riper og fremmed lakk over hele jævla bilen. Ut og inn av den store parkeringsplassen må hun ha kjørt på samme måte som med en radiobil. Og et par år før det, kom hun hjem med hele støtfangeren i baksetet. Hun hadde klart å styre vår daværende Citroën borti en stubbe som sto langt unna parkometerplassen. Jeg prøvde å rekonstruere hendelsen - med alle mulige manøvre - men klarte aldri å touche stubben. Dama må simpelthen ha rygget ut på tvers! Etter en mengde dyre lukeparkeringer, var det bare en ting å gjøre: Jeg kvittet meg med dama!

Ole (53)

Antagelig fordi kvinner driver mer med småkjøring til og fra barnehage, matbutikk etc. - og dermed må oftere ut og inn av luker og P-plasser. Det er dessuten ikke SÅ lett å få med seg alt mulig når man har flere tanker i hodet på én gang - hvilket man jo vet at kvinner har, men ikke menn. Selv har jeg (dvs. bilen min) for øvrig blitt påkjørt på en P-plass én gang - og det var det min egen mann som gjorde!

Anne (53)

Du har sikkert også en mening om hvorfor kvinner og menn har til dels forskjellige bidrag til bunnlinjene i karosseriverksted-bransjen. Fyr løs!

Les også:

Slik reparerer du bulker billig

DYRT: Kvinner og menn bidrar på til dels forskjellig vis med å holde liv i karosseriverkstedene. FOTO: Geir Svardal
DYRT: Kvinner og menn bidrar på til dels forskjellig vis med å holde liv i karosseriverkstedene. FOTO: Geir Svardal

Nesten alle stikker av fra skaden

Slik unngår du parkeringsbulker

Vi har testet polets mest solgte pappviner

Denne saken ble første gang publisert 01/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også