Edge er navnet på SUV-en som skal ta opp kampen med biler som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60.

- Ford Edge kommer til Norge i slutten av 2015, uttaler Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge

Første generasjon av Edge ble lansert i Nord-Amerika i 2007, og er blant bestselgerne i klassen som gjerne karakteriseres som liten SUV i USA.

Plass skal være blant bilens beste salgsargumenter. Ifølge Darren Palmer, en av sjefene for Fords globale drivlinjer, skal Edge ha større plass innvendig enn syvseteren Audi Q7. Vi antar at han da snakker om dagens versjon av Q7. Ny, lettere og romsligere versjon av Q7 kommer neste år.

- Nye Edge vil ha mer plass for passasjerer enn større konkurrenter som koster vesentlig mer, lover Stephen Odell, toppsjefen i Ford Europa

Mer komfort og sikkerhetsteknologi

Edge kommer med kjøre- og komfortteknologi som er ny i Ford-sammenheng. Den har blant annet adaptiv styring som tilpasser utvekslingen i styringen i henhold til kjøretøyets hastighet. Det skal gjøre den både lettere å manøvrere i parkeringshus og morsommere å kjøre på landeveien.

Den kommer også med aktiv støykansellering. Tre mikrofoner i kupéen skaper motvirkende lydbølger gjennom høyttalerne som demper støy i kupéen. Den har også et 180-graders kamerasystem installert i fronten som skal gi bedre sikkerhet og oversikt i kryss og på parkeringsplasser.

I tillegg kan den fås med utstyr som handsfree betjening av bakluken, SYNC 2 - Fords stemmestyrte kommunikasjonssystem, adaptive cruise control med kollisjonshindring og frontvarsling, intelligent firehjulsdrift med forbedrede dynamiske svingegenskaper og dynamisk kurvekontroll, blindsonevarsling, bremseassistent i lave hastigheter, samt oppvarmede og avkjølte forseter

SUV: Ford mener Edge kan konkurrere med premium-SUV. FOTO: Ford

To motorversjoner

I Europa vil Ford tilby Edge med to versjoner av Fords 2,0-liters Duratorq TDCi dieselmotor:

* 180 hk-versjon - som har 400 Nm dreiemoment og beregnet CO2-utslipp på 149 g/km med 6-trinns manuell girkasse.

* 210 hk-versjon - som har 450 Nm dreiemoment og et beregnet CO2-utslipp på 159 g/km, med 6-trinns PowerShift automatkasse med girhendler på rattet.

Ford Edge kommer med integral-link uavhengig bakhjulsoppheng som skal bidra til dynamisk og engasjerende kjøring. Høystyrkestål sikrer solid karosseristruktur og dermed også mer dynamiske og reaksjonsvillige kjøreegenskaper, iføge Ford.

Interiørkomforten er også forbedret, blant annet gjennom bruk av akustisk glass og dekk som er valgt spesielt for å dempe veistøy.

Les også:

VW satser tungt på SUV

Flotte terrengegenskaper og masse teknologi til tøffingene

Denne Mercedes-SUVen kjører du ikke fra

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!