Kort sagt:

+ Svært gode ytelser

+ Sportslig kjørefølelse

+ Sittekomfort i forsetene


- Komfortsvakheter med sportsunderstell og store hjul

- Plassforhold

- Potensielt tørst motor

Fire sylindre, turbo og to liter sylindervolum. Det er dette det skal handle om hos Volvo framover. Åtte gamle fem- og sekssylindrede motorer pensjoneres.

Selvsagt er det snakk om både bensin og diesel, og motorene finnes i en rekke effektutgaver. Med bensin går det i fire trinn fra 150 til 306 hk. Med diesel handler det per i dag om 136 hk i D3 og 181 hk i D4, og en enda sterkere versjon skal komme.

Samtidig erstatter en helt ny automatkasse med åtte trinn den gamle som hadde seks.

Som vi har vært inne på flere ganger, sist da vi testet Volvo V70 D3: Det var på tide med noe nytt under Volvo-panseret.

Dette er vår første test av en Volvo med den nye motoren. Her er det snakk om en sterk motorutgave, T5 med 245 hk, som gjør at fraprisen tipper over en halv million. Samtidig får vi en pekepinn om hva som venter oss i de svakere motorene.

Kjøreegenskaper: 5

V60 er Volvos mest sportslige stasjonsvogn noensinne. Volvo brukte BMW 3-serie som referanse da den ble utviklet. Testbilen har tilleggsutstyr som øker sportsligheten: senket sportsunderstell og brede dekk.

Volvo V60 T5 2014

SPORTSSVENSKE: V60 er en vesentlig mer sportslig stasjonsvogn enn V70, selv om de teknisk sett er i nær slekt. De utvendige formene røper at innvendig plass ikke var førsteprioritet ved V60. FOTO: Petter Handeland

TEKNISKE DATA Volvo V60 T5

  • Motor, cm³: 1969
  • Effekt, hk ved o/min: 245/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500-4800
  • Egenvekt, kg: 1606
  • Tilhengervekt, kg: 1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/187/148
  • Bagasjerom, liter: 430-1241
  • Standard dekkdimensjon: 205/60 R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,62
  • CO2-utslipp, g/km: 144
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,4
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 507 900
  • Pris testbil, kr: 678 200

Dermed har vi en bil som er kontant og direkte i alt den gjør. Selv ikke myke piggfrie vinterdekk på ganske varm vårasfalt greier å skjule at styringen er kvikk.

Måten den ter seg på, får oss til å tenke på mindre og lettere kompaktbiler. Det vil aktive sjåfører trolig sette pris på. De får noe ganske annet her enn i storebror V70, selv om begge biler er bygd på samme plattform.

Testbilens dekk (245/40 R18) er etter vår mening bredere enn bilen har godt av. På sporete vei trekker det kraftig i rattet, ikke minst om du samtidig gir gass.

Motor: 5

Ja da, Volvo, dette er noe annet. T5-motoren og automatkassen med åtte trinn framstår i all hovedsak som en topp moderne drivverkskombinasjon.

Det kanskje mest påfallende er hvor lettbeint den føles. Den bare ruller uanstrengt, og det føles sjelden som om en trenger å bruke mye av alle kreftene den har.

En stor del av det er automatkassens fortjeneste. Ved normal kjøring handler det mer om små, nesten umerkelige tikk opp og ned i turtall enn gode, gammeldagse girskift. Så å si alltid ligger turtallet mellom 1400 til 2000 o/min.

Motor og automatgir minner om det en finner i BMW 328i. Også den har en toliter i kraftversjon og åttetrinnsautomat. De to har samme antall hestekrefter og Newtonmeter, henholdsvis 245 og 350.

Det er imidlertid noen små, men merkbare forskjeller i kraftkurvene mellom de to. BMW-en har større spekter med fullt dreiemoment og full effekt. Den praktiske forskjellen i lovlig norsk fart er at Volvoen bare unntaksvis legger inn åttendegiret - utvekslingen blir for høy.

Moderne, altså, men ikke 100 prosent norgestilpasset.

Volvo V60 T5 2014

PENT: En Summum-utstyrt V60 med ekstra påkostet skinn er lekker innvendig. Betjeningen av skjermen opplever vi derimot ikke som intuitiv. FOTO: Petter Handeland

TESTDATA Volvo V60 T5

  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,7
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,8
  • 80-120 km/t, 7. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,7
  • Støy tomgang, dBA: 42,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,76

Ytelser: 6

Volvo V60 T5 er seriøst kvikk. Vi måler forbikjøringsakselerasjonen til 3,7 sekunder, og det betyr at T5-en er rett i hekken på rendyrkede GTI-biler. 80 til 120 km/t tar 4,7 sekunder.

Den er dessuten oppgitt til å greie 0-100 km/t på 6,4 sekunder, og toppfarta er 230 km/t.

Ytelsene, og den nevnte lettbeinte følelsen, gjør at en ofte føler at medtrafikanter er ekstra trege når en kjører V60 T5.

Eksteriør: 5

Også V60 fikk en ørliten facelift da flere av de andre Volvo-modellene ble frisket opp i fjor. Volvo-merket i grillen vokste, og støtfangerne fikk litt endret form.

Ikke rare forandringen, men de bidrar til at den eneste anmerkningen vi har satt i tidligere eksteriørbedømninger av V60, blir nær eliminert. Før syntes vi fronten ikke helt fulgte opp de stramme linjene bakover på bilen.

V60 framstår som lav og sportslig. Trekkene minner mye mer om den sportslige kompaktbilen V40 enn trauste storebror V70.

Volvo V60 T5 2014

TRANGT: Plassforholdene i baksetet minner mer om en kompaktklassebil enn en bil som i såvel utvendig størrelse som pris hører hjemme i klassen over. FOTO: Petter Handeland

Interiør: 4

Om øynene våre alene skulle bestemme interiørkarakteren, ville den blitt veldig høy. En Summum-utstyrt V60 med påkostet skinn er lekkert.

Men mer skal innunder dette kapittelet. Plass, for eksempel. V60 er trang, selv når den sammenlignes med statusstasjonsvogner av samme størrelse; biler som heller ikke har plass som viktigste salgskriterium.

Bagasjerommet er oppgitt til kun 430 liter, og tommestokken vår bekrefter at V60 ikke er ment å være et pakkesel. Særlig er det mangel på høyde i bagasjerommet, både under bagasjeskjuleren og opp til taket.

Heller ikke baksetet er spesielt rommelig, verken i bredde eller i takhøyde.

Til sist blir vi fortsatt ikke godvenn med betjeningen. Det er relativt mange knapper i midtkonsollen, og vi opplever ikke betjeningslogikken som intuitiv.

Det virker som om Volvo har innsett dette selv. Den siste konseptbilen svenskene har vist, har pekebrett som minner om det en finner i Tesla Model S.

Komfort: 4

Komfortopplevelsen i testbilen er splittet.

På den ene siden har Volvo markedets kanskje beste seter foran. Det gir god støtte der det trengs, men uten å klemme. Her kan vi sitte i timevis.

Sjenerøse reguleringsmuligheter gjør dessuten at testsjåfører av ulikt format finner perfekt sittestilling. Særlig setter de langbeinte av oss pris på at rattet kan trekkes langt ut.

Sportsfjæringen og de relativt brede dekkene her derimot merkbare ulemper. Det skal ikke rare ujevnhetene til før mye av det som måtte smake av gedigen statusbilfølelse, er borte. Over kvasse ujevnheter er den stump, og det er også en hel del slaglyder fra understellet.

Støynivået er på gjennomsnittlig nivå for en påkostet mellomklassebil med vinterdekk.

Tidligere V60-er og S60-er vi har testet, har vært fri for ulyder. I denne testbilen kommer det noen knirkelyder fra dørene.

Volvo V60 T5 2014

VALGFRIHET: I displayet kan farger og utseende endres etter smak. FOTO: Petter Handeland © Petter Handelan

Sikkerhet: 6

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet Volvo V60 i 2011. Seinere samme år kåret de den til den tryggeste bilen i klassen for store familiebiler.

I tillegg til å oppfylle standardkriterier meget godt, kan du få ekstrautstyr som får bilen til å framstå som rent ut omsorgsfull.

Den kan bremse selv dersom en fotgjenger eller syklist plutselig dukker opp, kjøre i kø av seg selv (bare med automat; du må rett nok holde i rattet) og holde trygg avstand til bilen foran også i høy fart med radar-cruisekontroll.

Dessuten kan den varsle deg om du kjører for nær bilen foran, har en bil i blindsonen eller krysser over i feil fil.

Det beste: Dette koster ikke mer enn 17.900 kroner i en «Driver Support»-pakke.

Om noen få år vil biler fra Volvo også kunne se dyr i veibanen, og bremse for deg om du ikke gjør det selv.

Volvo V60 T5 2014

GODSTOL: Volvo er kjent for komfortable forseter. V60 er intet unntak. Sjåføren har dessuten svært gode justeringsmuligheter; for eksempel kan rattet trekkes langt ut. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

Bil med sterk forbrenningsmotor blir neppe noen gang billig i Norge. Billigste utgave av V60 T5 automat koster 507.900 kroner (ekskl. lev.kost.). Det er og blir mye penger for en trang mellomklassebil, uansett hvor fort den måtte gå.

Samtidig er det over 60.000 kroner billigere enn en BMW 328i Touring med automatgir. Så kan spørsmålet være om V60 er like "premium" som 3-serie.

Vår mening om det er et det er den ikke, men at det ikke mangler så mye. Som vi har sett med flere andre Volvo-modeller, danner de ofte sin egen nisje et sted mellom "folkebilene" og de jålete alternativene.

Det er rimeligere å utstyre en V60 godt enn en 3-serie og dens tyske konkurrenter. Like fullt kommer totalprisen for testbilen opp i hele 678.200 kroner. Trøsten er at du neppe trenger alt dette for å ha det godt i en V60.

Forbruk: 3

Et vesentlig poeng ved den nye motorgenerasjonen er at den skal være snillere mot miljøet enn forgjengerne. V60 T5 er oppgitt til å bruke 0,62 l/mil, og det er pent for en så rask bil.

Fullt så pent er ikke resultatet i vår faste forbruksrunde på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler. Runden er i østlandsk sammenheng krevende, med mange høydemeter stigning.

Her bruker Volvoen 0,76 l/mil. Det er litt mer enn BMW-en vi har sammenlignet den med flere ganger ovenfor (0,71 l/mil). Samtidig er dette betydelig mindre enn en tilsvarende rask bensindrevet bil ville brukt for kun få år siden.

Som normalen fortsatt er for bensinbiler med mange hestekrefter, går forbruket raskt opp ved mindre økonomisk kjøring.

Volvo V60 T5 2014

T5: En sterk bokstav- og tallkombinasjon. Så sterk at du kjenner det kraftig i rattet når du gir gass. Kanskje er et lavere tall, som vil gi betydelig lavere pris, vel så bra for en V60 som skal kjøres i Norge. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er ingen tvil. Første test av Volvos nye motorserier innfrir, med et lite unntak for testforbruket. Nå er følelsen moderne, og på høyde med de tyske statusbilene Volvo gjerne vil måle seg mot.

T5-motoren er knallsterk. Med brede vinterdekk på sporete asfalt blir det faktisk vel mye av det gode - det trekker kraftig i rattet når man gir gass.

I norsk sammenheng vil trolig en svakere utgave av den nye motoren holde for de fleste. Da vil man også spare mye penger (priser for T3 og T4 med ny motor er i skrivende stund ikke fastsatt), og etter vår mening få en bil der pris og egenskaper passer bedre sammen enn for V60 T5.

Les også:

Tester og andre artikler om Volvo V60

Tester og andre artikler om alle Volvo-modeller

Terningkast 6 til den komplette familiebilen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 507900

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!