Grunnet avgiftspolitikken er Norge det viktigste markedet for Tesla Motors etter USA. Norge var det første europeiske landet som fikk Tesla Model S Performance-modellene og hurtigladestasjoner.

Nå satser også Tesla for fullt i Tyskland og innen utgangen av 2014 skal infrastrukturen av såkalte Superchargers være så bra at hele den tyske befolkningen skal ha en ladestasjon innen rekkevidde.

Det samme gjelder Nederland, Sveits, Belgia. Østerrike, Danmark og Luxembourg. Innen samme tid skal 90 prosent av befolkningen i England, Wales og Sverige ha en ladestasjon innen rekkevidde.

Autobahn-pakke

Tyskerne får imidlertid ytterligere spesialbehandling siden landet fortsatt praktiserer fri fart. Da holder det selvsagt ikke med en luksusbil som sperrer på 210 km/t.

Nylig var Tesla-boss Elon Musk i Tyskland, der han forsikret potensielle kunder om at det vil bli mulig å få Tesla Model S med et Autobahn-program som skal gi bilen høyere topphastighet. Tyskere som allerede har handlet Model S skal få høyhastighetsprogrammet gratis.

- Jeg skal sende mine beste ingeniører til Tyskland for å tilpasse ytelsene til tyske motorveier, uttalte Musk på en Tesla-samling i München.

Han konkretiserte ikke hvor mye raskere Model S vil bli med trimmingen, men hevdet at bilen fint vil klare høyere fart. Ulempen er at rekkevidden skrumper inn.

Når det gjelder akselerasjon bør imidlertid Model S være rask nok for tyskerne. Våre tester viser at den er like rask som kraftig motoriserte BMW-er.

Les også:

Disse hybridbilene kommer til Norge snart

De beste vinterdekkene

20 gode bruktbiler med firehjusltrekkk

Den veier minder enn en Fiesta og har flere hester per kilo enn Bugatii Veyron

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!