Stasjonsvognversjonen av Honda Civic vil komme på markedet i løpet av første kvartal 2014, ifølge Honda. Et konsept på bilen ble vist frem for første gang tidligere i år, men nå er det straks klart for den produksjonsklare modellen som debuterer på bilutstillingen i Frankfurt i september. Honda har sluppet kamuflerte bilder av bilen, som selskapet hevder vil ha fremragende innvendig plass.

Dersom det stemmer, og prisen blir god, vil den bli en seriøs utfordrer i markedet for kompakte stasjonsvogner. Men konkurransen er hard. Stasjonsvognutgavene av nye Skoda Octavia, VW Golf og Toyota Auris har alle mye plass og gunstige priser.

For Civic stasjonsvogn kommer med en 1,6 i-DTEC dieselmotor som er den gjerrigste motoren vi noensinne har testet. Den er også blant de aller beste. Da vi testet kombiversjonen av Honda Civic med denne motoren, konkluderte vi med at den klarte kunststykket å kombinere det laveste forbruket med de beste ytelsene i kompaktklassen.

Ifølge EU-normen for blandet kjøring skal Honda Civic 1,6 i-DTEC nøye seg med 0,37 l/mil og et CO2-utslipp på 98 g/km. Vi oppnådde et testforbruk 0,38 l/mil. Vi har faktisk aldri kjørt en bil med lavere testforbruk.

Den nye Civic Tourer har blitt utviklet og designet i Europa, og vil bli produsert ved Hondas produksjonsanlegg i Swindon, England. Civic-familien vil bli ytterligere styrket ved at femdørs Civic også vil bli gjenstand for oppgraderinger.

=

UTFORDRER: Dersom Honda Civic Tourer prises riktig kan den bli en sterk konkurrent i kompaktklassen. FOTO: Paul Harmer Photography Ltd

=

KONSEPT: Civic Tourer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!