Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2009

Bedre enn SUV, og deilig automat

Firehjulsdrift og automat er normalt en oppskrift på norgessuksess. Ved Subaru Outback 2,5i CVT står likevel ett spørsmål åpent.

Sist oppdatert

Outback er Subarus lett SUV-ifiserte utgave av stasjonsvogna Legacy. Sammenlignet med Legacy er den viktigste forskjellen økt bakkeklaring, og det gjør at den havner i klasse med Volvo XC70 og Audis Allroad-modeller.

Det er en klasse vi liker svært godt. Sammenlignet med SUV-er har de bedre kjøreegenskaper, går bedre med motor av samme størrelse og har mer plass. Samtidig har du firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring når det trengs.

Denne helt nye Outback-modellen er vesentlig større enn forgjengeren. Tidligere har vi testet bilen med dieselmotor på 2,0 liter, en pakke vi likte meget godt.

Lesten testen av Subaru Outback 2,0 diesel her.

Skal du ha automatgir i en Outback, er imidlertid bensinmotor eneste mulighet. Automatkassen er i dette tilfellet av den trinnløse typen (CVT).

Dermed er spørsmålet: Er kombinasjonen av bensinmotor og automat så god at den har en sjanse i en bilklasse så til de grader dominert av dieselmotorer?

Kjøreegenskaper: 4

Trygt, rolig og kompetent er ord som faller på når kjøreegenskapene skal beskrives. Tross store ytre mål og litt ekstra høyde krenger den lite i svingene under normale påkjenninger. Overført til alpinspråket står den trygt på ytterski, og det gagner også svingfølelsen.

Først når du tar ekstra hardt i, "brekker" den igjennom - et klart signal om at du skal ta det roligere.

I testperioden var det tidvis svært glatt. Da fikk antisladdsystemet prøvd seg skikkelig, og det taklet det meste. Men Outback er langt mer rettet mot doven komfort enn sportslige utskeielser, og ut fra det kunne støtteelektronikken gjerne slått inn litt før.

Subaru Outback har kontinuerlig firehjulsdrift. Les mer om ulike 4x4-systemer her.

STOR: Den nye Subaru Outback har masse pondus, både i utseendet og i sin framferd.
STOR: Den nye Subaru Outback har masse pondus, både i utseendet og i sin framferd. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data og testdata Subaru Outback 2,5i automat

SUBARU OUTBACK 2,5 AUTO

  • MOTOR, CM3: 2457
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 167/5600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 229/4000
  • EGENVEKT MED FØRER, KG: 1608
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/182/161
  • BAGASJEROM, LITER: 526/1726
  • DEKKDIMENSJON: 225/60R17R
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,84
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 194
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
  • TOPPFART, KM/T: 198
  • PRIS FRA, KR: 484 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 534 850

Subaru er tro mot sine boksermotorer. Outbacks 2,5-liter yter 167 hk, mens maksimalt dreiemoment er 229 Nm. I Outback er motor og girkasse så til de grader vevd sammen at det er vanskelig å snakke om den ene uten å nevne den andre.

Automatkassen er som nevnt trinnløst, en løsning vi har blandede erfaringer med fra før. Men denne liker vi, under visse forutsetninger. Den trekker i gang uten nykk og napp, og den er mindre masete enn andre versjoner vi har prøvd.

Tross trinnløsheten har Subaru lagt inn noen fastsatte arbeidsområder. Kjører du rolig, søker gir og motor ned mot 1500 o/min for å senke forbruk og støy. Litt ekstra gass sender turtallsnåla opp til rundt 3000 o/min, mens du skal tråkke ganske langt inn før den skvetter enda høyere opp.

Med litt tilvenning kan du bruke gasspedalen til å øke kontrollen med akselerasjonen - og dermed følelsen med hele bilen - ved å finne disse arbeidsområdene.

Under aktiv kjøring fungerer automatmoduset likevel ikke fullgodt. Det blir masete, og det er vanskelig å vite hvor mye giret bremser når du slipper gassen.

Da kan du imidlertid bruke padleårene på rattet, som legger inn seks programmerte girtrinn. Disse girskiftene er raske og enkle, og fine å bruke i for eksempel svingete partier.

Les også:

Test: Ti familiebiler med automatgir

Ytelser: 4

LITT HØYERE: Utgangspunktet for Legacy er stasjonsvogna Legacy, men Outback har mer bakkeklaring og diverse SUV-pynt.
LITT HØYERE: Utgangspunktet for Legacy er stasjonsvogna Legacy, men Outback har mer bakkeklaring og diverse SUV-pynt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Subaru Outback 2,5i er 1,6 tonn tung og 165 cm høy, så litt motor trengs for å flytte den. Bensinmotoren gjør jobben pent, selv om verken effekt- eller momenttall skremmer noen i disse overladingstider.

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 10,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 19,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8

STØY TOMGANG, dBA: 40,7

STØY 50 KM/T, dBA: 60,9

STØY 80 KM/T, dBA: 65

STØY 100 KM/T, dBA: 67,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,86

Under normal kjøring holder det med relativt små gasskorreksjoner for å holde følge med bilen foran. Her oppleves likevel bensinmotoren som slappere enn dieselmotoren.

Annerledes er det når vi måler maksimal akselerasjon. Bensinmotoren er noe raskere både i 0-100 km/t, 60-100 km/t og 80-120 km/t (kickdown med 2,5i mot raskeste gir for 2,0 diesel).

De programmerte manuelle trinnene i CVT-kassa har såpass høy utveksling at en må velge annet- og tredjegir for å henge på dieselbilen.

For sammenligningens skyld kan vi dessuten nevne at Subaru Outback 2,5i er raskere enn for eksempel Audi Q5 2,0 TDI 170 hk S-Tronic ved alle kickdownmålinger.

Les test av forrige utgave av Subaru Outback 2,5i her.

Eksteriør: 3

Subaru har etter vår mening ikke helt fått det til å sitte på designsiden, verken med Impreza eller den nye Outback/Legacy.

Fronten har en svært markert grill, og kraftige frontlykter som trekker oppover mot skjermene og understreker den allerede høye og relativt rette karosseriformen.

Det fungerer bedre fra siden, og bensinmodellen har ikke luftinntaket på panseret som dieselmodellen har, og som bryter opp profilen litt for mye. Bakfra ser bilen firkantet og enkel ut, men mer ryddig enn i fronten.

Les også:

TAKLER MYE: Outback har kontinuerlig firehjulsdrift. Det borger for gode vinteregenskaper.
TAKLER MYE: Outback har kontinuerlig firehjulsdrift. Det borger for gode vinteregenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Når amerikanske filmmakere skal gi rollemodellene sine en litt intellektuell middelklasseframtoning, velger de uforholdsmessig ofte en Volvo V70 eller XC70 når mor skal kjøre barna til skolen.

Med den nye Subaru Outback har de fått et alternativ. For det første har den fått amerikamål, og det kommer alle passasjerer til gode. I baksetet har to personer all verdens plass, mens det skorter litt på bredden om en tredje person skal inn.

Relativt rette sidevegger og høyt tak gir god romfølelse.

Testbilen har lyst skinninteriør (standard i Premium-pakken), noe som er med på å øke kvalitetsfølelsen og får oss til å overse enkelte rimelige plastdeler. Instrumenteringen er logisk og moderne, og helhetsfølelsen er riktig bra.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 526 liter, men utspring ved hjulhusene gjør at den varierer noe i bredden. Også lengden er noe kortere enn på de beste modellene i klassen, og er for eksempel 3-10 cm kortere enn på Volvo V70.

Komfort: 5

Den nye Subaru Outback har gjort store fremskritt på fjæringskomfort. Den sluker humper og ujevnheter imponerende bra. Den er fortsatt småstram på korte ujevnheter, og da hører en også enkelte slag vel godt, men ikke på samme irriterende måte som forgjengeren.

Noe av dette kan forklares ved at Subaru har valgt å bruke en hjelperamme under bilens front. Ved å feste motor og girkasse til denne reduseres støy og vibrasjoner inne i bilen, samtidig som kjørestabiliteten skal bli bedre.

Med automatgir i D og fartsholder slått på er det like før komforten blir søvndyssende bra på langtur.

MER STIL: Med utstyrserien Premium følger blant annet elegant skinninteriør. Kvalitetsfølelsen er god, tross noen billigere plastdeler i japansk tradisjon.
MER STIL: Med utstyrserien Premium følger blant annet elegant skinninteriør. Kvalitetsfølelsen er god, tross noen billigere plastdeler i japansk tradisjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På tomgang og lav hastighet er støynivået lavere enn i Outback 2,0 D, mens andre støykilder enn motoren tar over i høyere hastigheter og utjevner forskjellene. Bare ved hardt pådrag blir det nevneverdig støy fra bensinmotoren.

Rikelig fireveisjustering av rattet gir korrekt og avslappet kjørestilling, og de elektrisk justerbare setene kan innstilles i så mange posisjoner at de fleste vil sitte godt.

Sikkerhet: 4

Den nye Subaru Legacy er testet i EuroNCAP, og siden det først og fremst er bakkeklaring som skiller Legacy og Outback, er resultatene også aktuelle for Outback. Bilen får fem av fem stjerner, men det er fortsatt ting som kan forbedres, ifølge EuroNCAP.

Bilen har en stabil struktur, men deler av dashbordet utgjør en fare for skader i knær og lår for passasjer og fører. I sidekollisjon mot barriere, klarer bilen seg bra, men i den mer krevende sidekollisjonen mot stolpe blir det store påkjenninger mot krasjdukkens brystområde.

Heller ikke beskyttelse mot whiplash ved kollisjon bakfra er så bra som ønskelig. Kollisjonsbeskyttelse for barn og fotgjengere får godkjent.

Pris/utstyr: 4

Utstyrsnivået er bra, og en rekke nye detaljer er på plass, som for eksempel elektronisk håndbrems, McIntosh-lydanlegg og ryggekamera. Subaru har en enkel utstyrsfilosofi, med få utstyrspakker. Den dyreste er Premium og inneholder alt tilgjengelig utstyr bortsett fra metallic-lakk, som kan kjøpes i tillegg.

Den rimeligste Outback 2,5i CVT koster fra 484.900 kroner, og er med det 40.000 kroner dyrere enn 2,0 diesel med manuelt gir. Testbilen er av utstyrsserie Premium og koster 529.900 kroner pluss 4950 kroner for metallic lakk. Premium inkluderer blant annet elegant skinninteriør og navigasjon.

Det er mye penger, men fortsatt 7000 kroner billigere enn for eksempel billigste utgave av Volvo XC70 med firehjulsdrift (XC70 kommer også med drift bare på forhjulene). På Volvoen må du legge på 31.000 kroner for å få automat, og flere titusener til for å få like mye utstyr.

Outback har vært populær som brukt, og Subaru har et godt kvalitetsrykte. Men det spørs om miljøfokuset kan komme til å straffe en litt tørst bensinmotor hardt på bruktmarkedet om noen år.

SOFA: I baksetet er det masse plass for to, men det er ikke spesielt bredt.
SOFA: I baksetet er det masse plass for to, men det er ikke spesielt bredt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

Oppgitt EU-mix-forbruk er 0,84 l/mil, og i vår testrunde bruker bilen 0,86 l/mil. For en såpass stor bil med bensinmotor og automat er tallet slett ikke ille.

Men et forbruk på nær 0,9 er og blir en hel del, uansett om en unnskylder det med firehjulsdrift og automat. Den nærmeste sammenligningen er igjen samme bil med dieselmotor og manuelt gir, og den brukte 0,64 l/mil i samme testrunde. (Tilsvarende store vanlige stasjonsvogner med dieselmotor og tohjulsdrift ligger gjerne på rundt 0,55 l/mil, og de beste automatkassene øker knapt nok forbruket.)

STORT NOK: Bagasjerommet er ikke så stort som bilens ytre størrelse skal ha deg til å tro, men det holder.
STORT NOK: Bagasjerommet er ikke så stort som bilens ytre størrelse skal ha deg til å tro, men det holder. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også