Dagens nyord: Vindusviskerveske

Dårlige vindusviskere sniker seg innpå som alzenheimers. De visker litt dårligere hver dag. Og så brått - en mørk og stormfull aften - ser du verken hvor du er eller hvor du skal.

Hekta på spylervæske? Følg debatten på DinBaby

Billig forsikring

Nye viskere koster fra en drøy hundrelapp til det seksdoble, litt avhengig av om du skifter begge, hvor avanserte viskerne er, og hvor store/lange de er.

For pristilbud nett: Se Kelkoo-søket i bunnen av artikkelen.

Tips 1: Enkelte leverandører selger kun i pakke med begge viskere, men hos andre er det mulig å kjøpe kun en - og det betyr penger å spare.

Uansett: Pengene du betaler er en billig investering om man ser det som et liv spart eller mindre hodepine etter mørkekjøring i regnet.

Viktig å kjøpe i tide!

Ja, for noe vanskeligere er nemlig jobben med å finne nye viskere. Går du inn i en bilrekvisitaforretning finner du en hel vegg full av forskjellige viskere.

Les også: Bilister med ADHD

De har alle forskjellige lengder, priser og innfestingsmekanismer, spoilere og krom og fartsstriper og herren vet hva. Det er til å bli matt av. Derfor:

Tips 2: Spør om hjelp!

Men om du ikke får hjelp - ikke begynne med å lese foran og bak på pakningene! Det er mye enklere å finne katalogen over viskerne. Der står din bil står oppført med et pakningsnummer, og som du enkelt kan lete deg farm til.

Tips 3: Kjøpe viskere i god tid.

Jepp! Ikke ta det for gitt at de har viskere til akkurat din bil på nærmeste bensinstasjon når du trenger. Og definitivt ikek ti minutetr før du skal kjøre hjem til jul.

Til det er det alt for mange varianter. Bare til innfestning av viskeren er det rundt fem forskjellige "vanlige" varianter.

skift vindusviskere nå=

Kjøp først. © Haakon Førde

skift vindusviskere nå=

Jobb med en av gangen. © Haakon Førde

skift vindusviskere nå=

Løsne plastlåsen © Haakon Førde

skift vindusviskere nå=

Trekk ut viskeren © Haakon Førde

skift vindusviskere nå=

Sjekk ny mot gammel © Haakon Førde

Slik monterer du

Aller vanligste innfestning er imidlertid med en "krok" ytterst på vindusviskerarmen - ser ut som en 180 graders bøy på armen - og det er den vi viser her.

1. Kjøp inn nye viskere FØR du demonterer de gamle!

2. Jobb med EN visker av gangen, det er ofte forskjellig lengde på høyre og venstre side.

3. Det er antagelig IKKE nødvendig å løfte viskerarmen (kan være vanskelig da den er dels skjult bak panseret).

4. Begynn med å løfte opp plastlåsen i bakkant.

5. Deretter kan du trekke viskeren løs (rett mot deg)

6. Kikk nøye på hvordan låsen er montert, før du setter på ny lås

7. Sammenlikne nye mot gamle viskere, lengde og innfesting, har du fått riktig?

8. Sett den nye viskeren inn i kroken og lås klipsen.

9. Repeter på motsatt side.

Les også: Billige og bra firehjulstrekkere

Noen tips og triks

En: En dårlig vindusvisker kan ofte få nytt liv med renhold, bruk egne vipes eller annet egnet verktøy til å rengjøre gummibladet.

To: Men dårlige vindusviskere kan også skyldes at vindusviskerarmen ikke har trykk nok mot vinduet og er moden for utskifting.

Tre: En del-løsning for punkt to kan være å montere viskere med spoiler. Disse er ofte noen kroner dyrer, men bedrer viskereffekten ettersom spoileren bruker vindpresset til å øket trykket mot ruten når du er i fart.

Fire: Ikke la viskerne sveipe over en tørr rute, bruk nok vindusviskerveske (et herlig nyord jeg hørte av en dame nylig, hun var begeistret for sin nye bil som var så enkel å fylle på).

Og fem - ACHTUNG: Ikke start dagen med å la viskeren sveipe over en tilfrosset frontrute! Det er den sanne viskerdøden.

skift vindusviskere nå=

SNIKENDE: Dårlige vindusviskere sniker seg som sagt innpå som alzenheimers. De visker litt dårligere hver dag. Sjekk forslag til nettkjøp under. © Haakon Førde



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!