GUIDE: Toyota Prius

Derfor er Prius årets bilhype

Det er fullt trøkk for nye Prius III i disse dager. Men hva vet du egentlig om bilen? Les vår uhøytidelige Prius-guide.

NÅ FLOMMER: Nye Prius III inn over landet i full bredde. Toyota venter å selge rundt 1200 i høst.

NÅ FLOMMER: Nye Prius III inn over landet i full bredde. Toyota venter å selge rundt 1200 i høst. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert
PRIUS-LOOKET: Oppsto slik vi kjenner det i dag med 2004-modellen.

PRIUS-LOOKET: Oppsto slik vi kjenner det i dag med 2004-modellen. Foto: Foto: Fred Magne Skillebæk

Rundt 10 millioner kroner bare i avisannonsering. Det er summen det i disse dager koster å gjøre det norske folket oppmerksom på nye Toyota Prius.

"Mitt forhold til Prius har gått fra interesse, til irritasjon, og nå hoderysting." skriver JB i Klikk Motorforum

10 mill i avisannonser

- Vi kjører såpass høyt trykk fordi vi ønsker å understreke lederskapet på hybrid, og i tillegg forklare forskjellen på full-hybrid og andre mindre effektive løsninger

Det opplyser informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge.

Skramstad legger til at det likevel ikke er mer enn ved andre kampanjer Toyota har hatt for nye modeller.

Kjør debatt

Men det koster å være innovativ og klasseledende. Toyota Prius har jevnlig egget bilentusiaster til debatt siden bilen rullet sine første spede mil på europeiske og amerikanske veier i år 2000.

Diskuter du også ! Bruk gjerne vår uhøytidlige lille Prius A til Å-guide som inspirasjon.

Ulf skriver følgende på Klikk forum:

"Synes den er stilig, har bestilt den".

Pingla mener: "Hjelper ikke hvor mye bedre denne bilden har blitt, den er uansett gørrstygg å se på".

Gørrstilig? Diskuter du også!

Prius A til D

TRE GENERASJONER: Prius I debuterte i Japan i 1997 og i resten av verden i 2000. Prius II kom i 1994, mens Prius III kommer for full styrke nå.

TRE GENERASJONER: Prius I debuterte i Japan i 1997 og i resten av verden i 2000. Prius II kom i 1994, mens Prius III kommer for full styrke nå. Foto: Haakon Førde

Aller første Toyota Prius - kall den generasjon 1a (se også G for generasjon) - kom på markedet i Japan i desember 1997, altså for snart 12 år siden. Prius generasjon 1b ble lansert på verdensmarkedet i år 2000. Samme året ble det registrert 43 Priuser i Norge.

Bensinmotoren i Prius generasjon 1a, 1b og II hadde 1,5 liter slagvolum og ytte henholdsvis 58, 70 og 76 hester. I generasjon III har bensinmotoren vokst til 1,8 liter og yter 98 hester.

CO2-utslippene for de to siste Prius-ene er henholdsvis 104 gram/km for 04-09-modellen, mens årets nyhet er helt nede på 89 gram/km.

Sjekk topplisten: De virkelig snille bilene

Designet på dagens Toyota Prius (bilen hadde fra 1997 til 2003 form som en firedørs sedan) oppsto med 2004-generasjonen. Etter blandet mottagelse i starten, har verden nå vendt seg til at det er slik hybridbiler ser ut. Mange som tidligere rynket på nesen, synes Prius nå ser skikkelig lekker ut. Se også U.

Prius E til H

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm Foto: Haakon Førde

Elektromotoren i Prius blir stadig sterkere, fra 40 og 44 hester i generasjon 1a og b, via 67 hester til 80 hester i generasjon II og III. Du kan imidertid utnytte maks effekt i både bensinmotor og elmotor samtidig. Dermed Prius maksimale utelse gjennom generasjonene hhv. 98, 110 og 136 hester.

ROMSLIG: Prius er ingen liten bil, men kan rangeres midt mellom Auris og Avensis når det gjelder plass.

ROMSLIG: Prius er ingen liten bil, men kan rangeres midt mellom Auris og Avensis når det gjelder plass. Foto: David Dewhurst

Femmer på terningen og full applaus ble det da Klikk Bil testet Prius III i sommer. Eller les Klikk Bil-testen av Prius II her .

Generasjonene i Prius-sammenheng knyttes normalt til hvilket hybridsystem som brukes. Det første systemet var i bruk fra 1997 til 2003, det andre systemet fra 2004 til 2009, og når er generasjon III på markedet. Enkelte opererer imidlertid med fire generasjoner, da man skiller mellom bilene fra 1997 til 2000 (kun Japan) og fra 2000 til 2004. For ikke å gå vill mellom generasjonene og hybridsystemene, kan man gjerne skille Prius I i generasjon 1a og 1b.

Hybridsystemet er selvsagt det viktigste med Prius. Systemet er forbedret i flere omganger, og dagens system benevnes Hybrid Synergi Drive. Prinsippet er fortsatt det samme som i 1997: En bensinmotor og en batteridrevet elektrisk motor. Systemet benevnes fullhybrid da bilen både kan drives av elmotoren alene (opp til 2 km i siste utgave), av bensin- og elmotor sammen, og på bensin alene om man er tom for strøm. Slik fungerer hybrid.

Prius I til M

Insight er bilen som bekrefter ordtaket "plagiat er den den sannest form for smiger". For ser man på nye Honda Insight, har Toyota all grunn til å smile (se også D for design). Insight - les Klikk-testen - gikk rett til topps på japanske salgslister da bilen kom i vår, men Toyota tok tilbake det meste da nyeste Prius kom i salg.

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm Foto: Haakon Førde

JD Powers kundetilfredsundersøkelser har rangert Prius høyt de siste årene, også i europeiske markeder, hvor bilen ikke minst scorer høyt for sin driftssikkerhet.

Krasjtester er et område hvor såkalte "miljøbiler"ofte lider, men det gjelder ikke Prius. Allerede i 2004 ga Euro NCAP fem stjerner til Prius II. Fem stjerner og toppscore ble også resultatene da Euro NCAP krasjet Prius III nå i august.

LED-teknologi i nærlys og baklys på generasjon III reduserer strømforbruket med opp til 30 prosent, oppgir Toyota.

Mye tyder på at en plugg-inn-versjon av Prius, altså at man kan lade batteriet ved å plugge, kan være på trappene om, ikke alt for lenge. Når Frankfurtmessen åpner 15. september viser Toyota en slik versjon, med litiumione-batteri, men den er antagelig forbeholdt utvalgt flåtekunder.

Prius N til S

Nikkelmetallhydrid er fortsatt batteritypen i Prius III. Mange ventet seg de mer effektive litium-ionebatteriene med nye Prius, men Toyota forklarer det ganske enkelt med at pris og tilgang på slik batterier fortsatt ikke tilfredsstiller kravene fra en volummodell som Prius.

Les om: Elbiler og batteriutfordringer

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm Foto: Haakon Førde

Omtrent 1200 biler regner Toyota å selge av Prius III i år.

Prius kommer av latinsk, fritt oversatt "den som går foran".

Que vadis? Navigasjon er standardutstyr på de to dyreste av de fire utstyrsverjsonene av Prius. Avhengig av utstyrsgrad, må du ut med fra 275.000 til 350.000 for en ny Prius.

Ryggekamera er også standardutstyr på de to dyreste versjonene, altså fra 320.000 kroner. Med såpass dårlig utsikt bakover som bilen har, burde det nok vært standardutstyr.

Men les gjerne: Ekstrautstyret du bør unngå

Solceller driver ventilasjonsanlegget når bilen står stille, slik at bilen er akkurat passe cool selv om den har stått parkert i solen.

Prius T til X

Ti millioner kroner er omtrent summen det i disse dager koster å gjøre det norske folket oppmerksom på nye Prius.

Ulf skriver følgende på Klikk forum: "Synes den er stilig, har bestilt den". Pingla mener imidlertid: "Hjelper ikke hvor mye bedre denne bilden har blitt, den er uansett gørrstygg å se på". Diskuter du også !

Vekten øker jevnt og trutt, fra 1250 kilo i generasjon I til 1400 kliop i generasjon III.

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm Foto: Haakon Førde

Wow-faktoren i bilen er fortsatt ganske lav, også i generasjon III. Noe av det som vekker mest oppmerksomhet ved første prøvetur, er for mange det meget gode head-up-displayet som gir informasjon i frontruten.

Xtrem Prius på YouTube

Prius Y til Å

YouTube har selvsagt flere rekke severdige Prius-videoer, som en prøvekjøring av Jeremy Clarkson fra BBC, eller denne med Billy Bob som er passe sinna på Prius .

Zzzz - det eneste vi finner på Z er relativt løse rykter om en kommende kupeversjon av Prius, hvis misjon skal være å kjempe mot Honda CR-Z Concept.

Ææææ er gjerne noe av det siste man sier før man krasjer. Du kan imidlertid få Prius med et såkalt Pre-Crash sikkerhetssystem, som tar over dersom systemet oppdager at en krasj er uungåelig. Det kan spare deg for et par av æææ-ene.

Økonomien i et Prius-eierskap er rimelig bra sikret. Bilen har lave, drivstoffs-, forsikrings-, og vedlikeholdsutgifter, mens bruktbilverdien holder seg godt for Prius.

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm Foto: Haakon Førde

Å er en særnorsk bokstav, som minner oss om et populært norsk fenomen: høy tilhengerfesteføring. Prius leveres ikke med tilhengerfeste.

Les også: De 10 kuleste bilene du aldri har hørt om

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag