Dekk er et tema vi skriver mye om her på motorsidene i Klikk.no. Det er tross alt dekkene som sikrer kontakt mot underlaget, og gode dekk kan i kritiske situasjoner utgjøre forskjellen på liv og død. Det er dekkene som avgjør om du stopper i tide eller kolliderer, og det er dekkene som avgjør om du holder deg på veien eller mister veigrepet i en sving. Det er ikke uten grunn at det stilles krav til mønsterdybde ved EU-kontroll av bilen.

Å ha fokus på dekktype og dekkenes tilstand er ekstremt viktig. Samtidig kan det lett stjele fokus fra andre viktige aspekter ved bilen, som for eksempel felgene.

I og med at felgene er laget av metall, gjerne stål eller aluminium, fremstår de mer robuste enn dekkene. Det mange ikke vet, er at felger slites på lik linje med dekk og andre slitedeler i bilen, og at slitasjen ikke alltid er synlig med det blotte øye.

Har du for eksempel opplevd at lufttrykket i dekkene minker på vinterstid, kan det være et tegn på felgslitasje. Metallet trekker seg sammen i kulda slik at felgomkretsen blir mindre, og da siver det ut luft mellom dekket og felgen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KASS: Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses.=

KASS: Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses. © Geir Svardal

Felger holder ikke evig

En felg er nemlig ikke designet for å vare evig. Ifølge Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, er en felg gjerne designet for å holde rundt 100 000 kilometer.

Grunnen er at aluminiumen svekkes ved bruk og over tid, slik at felgene vil være mer utsatt for skader etterhvert som de blir eldre, måtte det være når du kjører over fortauskanter eller treffer hull i veibanen.

Haukenes anbefaler alle å sjekke felgene nøye dersom du mistenker slitasje.

– Det er viktig å kontrollere felgene med jevne mellomrom for å avdekke skader. Det kan være skader på felgen som ikke synes før dekket er tatt av, forteller Haukenes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKADER: Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem.=

SKADER: Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem. © Geir Svardal

Se opp for billige felgkopier

Haukenes anbefaler folk å se opp for billige felgkopier, da disse gjerne er laget av resirkulert aluminium og ikke alltid kvalitetssikres på lik linje som felger fra en kvalitetsprodusent.

– Billige felgkopier er ofte laget av svakere, resirkulert aluminium, og produsentene har sjelden egne testfasiliteter. Dermed er ikke produktene kvalitetssikret før de når ut til kunden, sier han.

Et lite søk på diverse bilforumer på nett bekrefter dette. Tæring og slitasje på felger er et utbredt tema, og i veldig mange sammenhenger er det billige felgkopier det henvises til. Samtidig trekker mange frem at originalfelger fra bilprodusenten kan ha mange år og kilometer på baken uten tegn på slitasje.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LAKK: Tore Linna spraylakkerer en skadet og reparert felg som tilhører en Volvo XC60.=

LAKK: Tore Linna spraylakkerer en skadet og reparert felg som tilhører en Volvo XC60. © Geir Svardal

Kan ødelegge hjullager, dekk og fóringer

Scott Burns-Thompsen i Østfold Felgteknikk bekrefter Haukenes utsagn og innholdet i forumstrådene.

– Aluminium er ferskvare og slites på lik linje med andre slitedeler i bilen. Kjørestil og veiforhold påvirker graden av slitasje. Kjører du mye på dårlig vei og ikke svinger unna hullene i veidekket, slites felgene raskere enn ved kjøring på jevnt underlag, forteller han.

Dekkdimensjon og fjæring må også tas med i regnestykket. Har du en bil med stiv fjæring og dekk med lav profil, får felgene mer juling og slites raskere. Skjevheter og slitasje på felgene forplanter seg gjerne til dekk, hjullager og fóringer. Det lønner seg derfor å reparere eller erstatte en slitt eller ødelagt felg så raskt som mulig, poengterer han.

Scott-Thompsen er også skeptisk til billige felgkopier, såkalte replikafelger. – Vi deler felger opp i tre grupper; replika-, ettermarked- og originalfelger. Replikafelgene er billigst og har dårligst kvalitet. De blir lettere skjeve, sprekker lettere og har ofte tynnere og dårligere lakk som gjør at de flasser lettere, avslutter han.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!