Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP er kjent for sine kollisjonstester av biler som selges i Europa. Kollisjonstestene har definitivt skjerpet bilprodusentene - det er blitt regelen, og ikke unntaket, at en ny modell fra de store produsentene får fem av fem stjerner som hovedkarakter i krasjtestene.

Den hender dog at selv de store bilprodusentene ikke oppnår toppscore, som i tilfelle BMW i3.

Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen. Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder og fartsbegrenser.

Best i test-liste

Hvert år lager EuroNCAP en "best i test"-liste fra foråret, og nylig kom oversikten over de sikreste bilene som den uavhengige organisasjonen testet i 2013. I alt ble 33 bilmodeller kollisjonstestet i fjor, og testvinneren er en overraskelse.

Best av de kollisjonstestede bilen var Qoros 3 Sedan, som bygges i Kina. Qoros Auto eies fifty-fifty av Israel Corporation og kinesiske Chery Automobile Company. Men det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at bilprodusenten støtter seg på svensk kunnskap om sikkerhet med bakgrunn fra Saab.

Ikke barnesikrest

Qoros-modellen oppnådde beste score når det gjelder beskyttelse for voksne med hele 95 prosent. Det er ikke langt unna fjorårets vinner på området, Volvo V40, som oppnådde hele 98 prosent.

Qoros scoret også høyt i kategoriene beskyttelse for barn, beskyttelse for fotgjengere og tilgjengelig sikkerhetsutstyr. Men høyeste score på beskyttelse for barn fikk Citroën C4 Picasso (88 prosent), og ingen var bedre enn Lexus IS 300h når det gjelder fotgjengerbeskyttelse (80 prosent).

Citroen C4 Picasso 1,6 e-HDI ETG6 test oktober 2013=

FOR UNGENE: Når det gjelder beskyttelse for barn var det Citroën C4 Picasso som fikk høyest score av de 33 bilene EuroNCAP testet i fjor. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Beste småbil:

Renault Zoe

Beskyttelse for voksne: 89 %

Beskyttelse for barn: 80 %

Beskyttelse for fotgjengere: 66 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 85 %

Beste kompakt:

Qoros 3 Sedan

Beskyttelse for voksne: 95 %

Beskyttelse for barn: 87 %

Beskyttelse for fotgjengere: 77 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %

OVERRASKELSEN: Best av de 33 bilene EuroNCAP kollisjonstestet i fjor ble kinesisk-israelske Qoros 3 Sedan. FOTO: Produsent © Charlie Magee

Lexus IS 300h 2013=

HYBRID OG SIKKER: Lexus IS 300h er blant de beste på beskyttelse for barn og voksne. FOTO: Terje Bjørnsen

MPV: Flerbruksbilen Ford Tourneo Connect gjør det hederlig i EuroNCAPs test. FOTO: Ford

Beste familiebil:

Lexus IS 300h

Beskyttelse for voksne: 91 %

Beskyttelse for barn: 85 %

Beskyttelse for fotgjengere: 80 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 66 %

Beste flerbruksbil:

Ford Tourneo Connect

Beskyttelse for voksne: 94 %

Beskyttelse for barn: 85 %

Beskyttelse for fotgjengere: 62 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 70 %

Kia Carens

Beskyttelse for voksne: 94 %

Beskyttelse for barn: 76 %

Beskyttelse for fotgjengere: 64 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %

Kia Carens 2013

BESTE MPV: Da vi testet Kia Carens konkluderte vi med at den er en glimrende familiebil. Sikker er den også. FOTO: Terje Bjørnsen

VOKSENBESKYTTELSE: Maserati Ghibli scorer like høyt på voksenbeskyttelse som Qoros 3 Sedan. FOTO: Maserati

Beste luksusbil:

Maserati Ghibli

Beskyttelse for voksne: 95 %

Beskyttelse for barn: 79 %

Beskyttelse for fotgjengere: 74 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %

Beste SUV 4x4:

Jeep Cherokee

Beskyttelse for voksne: 92 %

Beskyttelse for barn: 79 %

Beskyttelse for fotgjengere: 67 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 74 %

=

JEPP, JEEP: EuroNCAP har testet seg frem til at Jeep Cherokee er sikreste av SUV-ene. Den er ventet til Norge til sommeren. FOTO: Jeep

Strengere i år

Fra i år blir kriteriene for å få toppkarakter enda strengere. En rekke bilmodeller fås i dag med ulike systemer som skal varsle sjåføren om fare for kollisjon med bilen foran, og dessuten bremse ned farta helt automatisk dersom sjåføren ikke reagerer. Systemene omtales gjerne som autobrems eller nødbrems.

Fra 2014 vil disse testene være med i bedømmelsen av sikkerhetsnivået til nye biler som testes.

Les også:

Bensin eller diesel: Den store drivstoffduellen

Her er bilene med mest bagasjeplass

Her er bilene med best plass i baksetet

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!