Det er amerikanske Mary Anderson som har fått æren av å ha oppfunnet vindusviskerne. I 1903, under en tur til New York, la hun merke til at bilførerne måtte åpne frontrutene når det regnet, for å kunne se. Dumt, selvsagt.

Så Anderson dro hjem og laget en visker bestående av et gummiblad som ble manuelt operert innenfra.

Siden har vindusviskeren bestått i over 100 år, mer eller mindre slik Anderson oppfant den - selvsagt motorisert og automatisert, men likevel i prinsippet lik.

Det kan det bli en forandring på nå, ifølge Sunday Times. Superbil-produsent McLaren er nemlig inspirert av jagerfly som visstnok (i hvert fall noen åpenbart; overflatebehandling brukes jo også på cockpit-glass) har en teknologi der et høyfrekvent elektronisk system sørger for at ingenting fester seg på glasset i cockpiten når jagerne for eksempel kommer inn for landing i lav fart.

McLaren holder fortsatt kortene skjult, men også hos dem dreier det seg om et system der høyfrekvent lyd danner et vibrerende kraftfelt på frontruten, noe som gjør at regn så vel som insekter og skitt preller av. Føreren vil selvsagt ikke kunne se noe med det blotte øyet.

Klart neste år

Men hva med is?

Antakelig kan man benytte varmen som den høyfrekvente vibrasjonsbølgen skaper til å fjerne is.

McLaren P1 - Nurburgring Nordschleife July 2013=

REVOLUSJON: McLaren vil ha vekk viskeren, som her på superbilen McLaren P1. FOTO: Patrick Gosling

F-22 Raptor Jet Airplane=

FØRST UTE: Teknologien er visstnok allerede å finne på jetjagere. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock/Raul Rodriguez

Til Sunday Times uttrykker McLarens sjefsdesigner Frank Stephenson at en ultrasonisk sender ved glasset kan sende ut 30 kHz-bølger av ultralyd over vindusflaten som ikke bare vil fjerne vann, men også snø og insekter.

Ultralyd er lydbølger som svinger mye raskere enn øret klarer å oppfatte, og fungerer i prinsippet på samme måte som en sonar. En sender (transducer) ved vindusoverflaten vil fungere som en høyttaler som omformer de elektriske svingningene til høyfrekvente mekaniske vibrasjoner som fjerner vann, skitt og is.

Bedre økonomi

McLaren mener at dette ikke bare vil gi bedre sikt, men også bedre drivstofføkonomi, siden viskere og viskermotorene kan fjernes, og frontrutene gjøres mer strømlinjeformede. Problemet med at viskerne fryser fast til frontruten i kaldt vær vil også være fortid.

Det antas at McLaren vil være klar med vindusvisker-erstatteren neste år. Blir det en suksess, vil det neppe gå lang tid før produsenter av vanlige biler kommer med lignende løsninger.

Gode nyheter, muligens bortsett fra for parkeringsvaktene, som jo må finne et annet sted å feste bøtene.

SL Magic Vision Control (R 231) 2011=

EVOLUSJON: Mercedes' Magic Vision Control. FOTO: Daimler AG

Magiske viskere

Ultralyd i stedet for viskere vil revolusjonere et område der det ikke har skjedd all verden siden oppfinnelsen av vindusviskere.

Men noe har skjedd. Fastfrosne vindusviskere, og viskere fulle av is kan skape problemer, men noen biler kan fås med varmetråder nederst på frontruten som tiner viskerbladene. Og da nye Mercedes SL kom i 2011 ble den lansert med viskerteknologi som Mercedes hevdet var helt ny.

Magic Vision Control er navnet på systemet der viskerne har vannkanaler integrert i viskerne. Det hadde man sett før, men i dette systemet åpnes vannkanalene med viskernes retning, noe som skal gi minimalt med vannsprut som reduserer sikten.

Systemet har også oppvarmede viskerblader, som Mercedes hevder de var først med. Det skal hindre at snø og is fester seg til bladet. Varmefunksjon gir også varmt vann i kanalene, som skal fungerer selv ved lave temperaturer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!