Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP er kjent for sine kollisjonstester av biler som selges i Europa. Kollisjonstestene har definitivt skjerpet bilprodusentene - det er blitt regelen, og ikke unntaket, at en ny modell fra de store produsentene får fem av fem stjerner som hovedkarakter i krasjtestene.

En rekke bilmodeller fås i dag med ulike systemer som skal varsle sjåføren om fare for kollisjon med bilen foran, og dessuten bremse ned farta helt automatisk dersom sjåføren ikke reagerer. Systemene omtales gjerne som autobrems eller nødbrems.

Her finner du en oversikt fra EuroNCAP over utbredelse av slike systemer hos de ulike bilmerkene. Den viser at merker som Toyota og Opel foreløpig ikke har kommet ordentlig i gang med slike systemer, mens Volvo er beste merke.

Blir del av testresultat

Nå har EuroNCAP begynt å teste disse systemene. Fra 2014 vil disse testene være med i bedømmelsen av sikkerhetsnivået til nye biler som testes.

EuroNCAP har nå offentliggjort resultatene fra de første testene - og de spriker:

Mens Mercedes E-klasse med "Pre-Safe Brake" og Volvo V40 med "City Safety" og kollisjonsvarsling med full autobrems får toppkarakteren "god" - og i tillegg svært høy poengscore - finner EuroNCAP at Honda Civic med "Forward Collision Mitigation Brake System" har en langt lavere virkningsgrad.

Civic får den laveste karakteren "marginal", og bare 0,4 poeng av 3 oppnåelige for autobremsfunksjonen i landeveisfart.

=

BRA I TEST: Volvo V40 gjør det bra i EuroNCAPs test. FOTO: EuroNCAP

Ulike typer

Autobremssystemene finnes i ulike utgaver. EuroNCAP tester både systemer som skal fungere i hastigheter forbundet med bytrafikk (laser, ev. laser og kamera), og systemer som skal virke i landeveisfart (radar).

Bilene har ikke nødvendigvis begge systemer. Noen har bare autobrems for by-hastigheter, andre bare for landeveishastigheter (EuroNCAP tester opp til 80 km/t), og noen har begge deler.

I alt har EuroNCAP kunngjort resultater for åtte biler:

- Mercedes E-klasse får "god" for autobremsfunksjonen både ved by- og landeveisfart (score hhv. 3 og 2,7 poeng)

- VW Golf får "god" i landeveisfart (2,2 poeng)

- Honda Civic får "marginal" i landeveisfart (0,4 poeng)

- Mitsubishi Outlander får "god" i byfart, "adekvat" i landeveisfart (hhv. 2,1 og 1,9 poeng)

- Fiat 500L får "adekvat" for byfart (1,8 poeng)

- Volvo XC60 får "adekvat" for byhastighet (1,9 poeng)

- Ford Focus får "adekvat" for byhastighet (1,7 poeng)

- Volvo V40 får "god" for både by- og landeveisfart (hhv. 2,9 og 2,6 poeng)

Listen over de testede bilene og mer om sikkerhetssystemene for hver enkelt testbilene finner du her.

Ved å klikke på bilnavnene, kan du se ved hvilke hastigheter systemene sørger for at kollisjon unngås helt, ved hvilken hastighet systemene sørger for å redusere farta og når de ikke virker.

=

SCORER DÅRLIG: Honda Civic får den laveste karakteren av EuroNCAP for sitt automatiske bremsesystem. FOTO: EuroNCAP

Krasj unngås til 60 km/t

Om vi ser på bilen med høyest poengscore, Mercedes E-klasse med Pre-Safe Brake, så sørger bremsesystemene for at kollisjon unngås helt opp til 60 km/t. Volvo V40 unngår kollisjon opp til 45 km/t.

Om vi så ser på Honda Civic, bilen med den dårligste karakteren, så har den ikke autobremssystem for byfart. Følgelig bremser den ikke under 30 km/t. Derimot sørger den for å bremse ned farta i 30-60 km/t, men ikke nok til at kollisjon unngås. Det gir dårlig score hos EuroNCAP.

Testene utføres ved at en robot kjører testbilen på lukket bane. For testen i byfart kjører bilen mot et stillestående etterligning av en bil. Testen i landeveisfart utføres ved at en etterligning av en bil trekkes bak en SUV.

Under ser du EuroNCAPs film om hvordan testene gjennomføres:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!