Ifølge NAF er det en klassisk bommert å fylle bensin på dieselbilen.

I løpet av fire uker i sommer rykket NAFs veihjelp ut på 317 oppdrag til fortvilede bileiere med feil drivstoff på tanken.

- Vi nordmenn blir sløve i varmen, og da er det flere som tar feil pistol ved bensinpumpa, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han synes det er merkelig at andelen feilfylling av bensin på dieselbil ikke har gått ned.

- Når man vet at skadene kan komme på flere titall tusen kroner, skulle man tro at folk passet på, sier Engebretsen.

NAF har hørt om reparasjoner på 70 000 kroner etter feilfylling.

Når tabben har skjedd

Så hva gjør man dersom man oppdager at man har tatt feil ved drivstoffpumpene? Først og fremst gjelder det å holde hodet kaldt, råder NAF.

Det du absolutt ikke skal gjøre er å starte bilen.

Ikke en gang for å flytte den bort fra pumpene. Det gjør bare vondt verre. I dagens dieselbiler er det høytrykkspumper og dyser med finmekanikk som er svært avhengige av smøring. Mens diesel har de smørende egenskapene mekanikken trenger, vil bensinen tørre ut bevegelige deler i pumpe og dyser.

I tillegg kan uforbrent bensin komme inn i katalysatoren og medføre overoppheting. I beste fall må katalysatoren skiftes. I verste fall kan den begynne å brenne av overoppheting, ifølge NAF.

Er uhellet ute, så svelg stoltheten og få hjelp av betjeningen eller andre på stasjonen til å dytte bilen bort fra pumpene. Deretter må du få bilen fraktet til et verksted for å få tømming og rengjøring.

Dersom du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, så stans så fort mulig. Har du flaks har ikke bensinen rukket å trekke inn motoren. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper.

Hvis bilen derimot har begynt å fuske, kan det bety ganske omfattende reparasjoner.

Mindre dramatisk med bensinbommert

Fyller du diesel på bensinbilen er det noe mindre dramatisk, siden diesel smører.

Men er du uheldig, kan uforbrent diesel komme inn i katalysatoren. Da må den enten renses eller byttes. Bilen kan i dette tilfellet også stoppe. Da kreves en totalrenovering av drivstoffanlegget på noen tusenlapper, i verste fall ny katalysator.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!