Høstopplaget er nemlig en nødvendig og tilbakevendende arbeidsinnsats som må til for problemfrie somrer framover. En del båteiere overlater hele stasen til serviceverkstedene, når vask, vinterkonservering og service står for tur. Andre velger å ta dette selv.

Her skal du som vil gjøre det selv få noen tips til hva du bør gjøre med båt og motor før snøen legger seg i tykke lag.

Stabilisering

Før du går i gang med sesongens siste tur kan det være lurt å helle en drivstoffstabiliserende veske på tanken. Denne får du tak i hos velassorterte båtforhandlere. Middelet forhindrer avsetninger i drivstoffet og minsker risikoen for korrosjon, i tillegg til å holde drivstoffet ferskt gjennom vinteren.

Vask

Så snart båten er kommet opp av rampen er det smart å finne fram ferskvannet og spylere hele ekvipasjen. Venter du til våren er det betydelig verre å få bort skitten. Med børste, svamp og effektivt rengjøringsmiddel blir båten nesten som ny. Ta gjerne voksingen og bunnstoffingen også, så sparer du masse tid til våren. Dette er gjerne tiden hvor hytta, huset og fandens oldemor også skal ha sitt.

Kjør varm

Når båtens først står der skinnende ren, kobler du på spylemuffe til utenbordsmotoren og rengjør hele kjølesystemet med ferskvann. Muffen plasseres held nede på girhuset, der vanninntaket befinner seg. Start motoren og kjør den varm. Har du en påhengs med forgasser sprayer du inn konserveringsolje i samtlige forgasseråpninger.

Når motoren begynner å kveles stopper du og tapper ut drivstoffrestene. Er det snakk om firetakter eller motor med elektronikks innsprøytning holder med å skru ut pluggen og spraye konserveringsolje inn i sylindrene. Vri svinghjulet manuelt noen runder for å fordele oljen. Sett deretter inn pluggen og få ut drivstoffrestene.

Selvkonserverende

Om du eier en Evinrude E-Tec trenger du ikke å spraye inn manuelt. Disse har nemlig en innebygget konserveringsfunksjon, som aktiveres ved hjelp av nøkkelen. Les mer i manualen om denne funksjonen. Pass imidlertid på å bytte pluggen. Har du kjørt økonomisk gjennom sesongen holder de kanskje et år til.

Gjør i så fall rent og sjekk avstanden mellom elektroden og selve pluggen, som det også skal stå mer om i instruksjonsboken din. Pass samtidig på å bytte olje på girhuset og motorolje om du har en firetakter.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

SPYLEMUFFE: Bruk denne. © Staffan Westerling

Likt og ulikt

Prosedyren for å bytte girhusolje er stort sett lik uansett fabrikat. Motoren skal helst stå loddrett for at riktig mengde olje skal få plass. Start med å skru ut avtappingsskruen som du finner i underkant på "bulben" på girhuset. Skru deretter ut nivåskruen som befinner seg rett over kavitasjonsplaten. På Mercury-maskiner finnes av og til to nivåplugger. Dette for å sikre at riktig mengde olje er på plass. Her skal du ta ut begge.

Olje

Om oljen er svart og lukter brent er det på høy tid å bytte til frisk olje. Om oljen derimot har café latte-farge, som på bildet, er den nok blandet med vann. Da bør girhuset sendes inn for service og trykktest for å finne lekkasjen. Venter du til våren, med huset fult av vann, kan det blir dyrt.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

PÅFYLL: Bruk en gammel flaske som trakt. © Staffan Westerling

Påfyll

Når all oljen har funnet veien ut er det på tide å fylle på ny. Her fyller du i samme hullet som oljen kom ut, helt til det renner over i nivåhullet. Har du to hull, fortsetter du til det renner over her også. Sett tilbake skruene, men glem ikke å bytte pakning på skruene. Dette er vanlig vis en oljete affære, så pass på å still med gode mengde filler og papir.

Oljebytt

For dere med firektatere er det også på tide å bytte motorolje. Avtapningspluggen er ulikt plassert, alt etter fabrikat. Men på de fleste utenbordsmotorer bruker de å befinne seg rundt midten av stammen. Løs også de gule påfyllingslokket og peilepinnen, og ha en 10-litersdunk klar før du skrur ut avtappingspluggen helt. La så all olje renne ut. Skru også ut plastkoppen der oljefilteret er plassert, her kan det hende du trenger et spesielt filterverktøy.

Pass på å smør litt olje på pakningen, til det nye filteret på motorsiden før montering. Skru deretter på plass filteret for hånd. Få deretter avtapningsskruen på plass med ny pakning og fyll på ny olje. Slå opp i manualen for å finne ut hvor mye. Sjekk uansett peilepinnen at riktig nivå er på plass.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

MOTOROLJE: Oljen tappes fra stammen. © Staffan Westerling

Ekstraarbeid

På noen motorer skal du bytte eller rengjøre luft- og drivstoffilteret som du finner under motorkåpen, samt justere ventiler og lignende. Her må du sjekke instruksjonsboken for hvilke filtre og intervaller som gjelder. Ventiljuseting overlates til proffene.

Batteriet

Sjekk elektrolyttnivået på batteriet og sett det på vedlikeholdslading, eller ladd batteriet hver tredje måned i løpet av vinteren. Batteriet oppbevares tørt og kaldt.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

GIR: Smør girwire. © Staffan Westerling

Trim

Sjekk også at powertrim-væsken har riktig nivå, ved å tilte motoren helt opp. Ta ut skruen til påfyllingshullet og sjekk at nivået ligger rett under. Om ikke, fyll på.

Offeranoder

Neste punkt er så se over alle anodene på motoren. Disse har som oppgave å forhindre korrosjon. På en del fabrikat sitter det to stykker og på andre tre. Anodene er som regel plassert under opphenget, og på øvre del av girhuset. Disse er som regel bare å bytte ut. Om du hopper over dette punktet er galvanisk korrosjon neste, og den spiser gjerne på dyre vitale komponenter i motoren.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

ANODE: Sjekk anodene. © Staffan Westerling

Mer fett

Noen punkter på motoren trenger vannbestandig fett årlig. Fettnipler er plassert ut på strategiske steder på stammen. En eller to finnes også på opphenget. Her presser du inn fett ved hjelp av en fettpresse, til du ser fettet presser seg ut på sidene eller på andre steder.

Husk propellen

Propellakselen trenger også smøring, ellers risikerer du at propellen setter seg fast for godt. Ta først av låsesplinten, propellmutteren og propellen før du begynner å ta bort gammelt fett. Legg så på nytt fett langs hele akselen og alle andre dele som går tilbake i motsatt rekkefølge.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

FET PROPELL: Det er viktig å huske propellakslingen, den skal også ha fett. © Staffan Westerling

Kabler

Før dere med vanlig kabelstyring er det viktig å smøre inn den rustfrie styretappen som er festet til motoren. Dette gjøres ved å legge fullt over til den ene siden, slik at hele styrestaget er synlig. Smør på fett og sving så tilbake til andre siden slike mest mulig av det rustfrie stålet er skjult. Glemmer du dette blir styringen treg, og ubrukelig etter noen få sesonger.

Om du vil være helt sikker kan du la motoren stå inne, legge en plastpose over denne delen og tape igjen. Dette samme gjelder også kablene for gir og gass. Spray olje på kablene først, samt endene på disse. Gjøre dette et par ganger, slik at du er sikker på at fettet kryper dit det skal. Glem til sist ikke motorlåser og andre låser.

Separasjon

Dere som har vannseperasjonsfilter montert mellom tank og motor må bytte innsatsen årlig. Dette for å være helt sikker at vannet ikke når motoren. For å gjøre denne jobben trenger du fille, beholder og filteravdrager. Demontér det gamle filteret ved hjelp av avdrageren. La eventuelt overskudd renne ned i beholderen. Legg litt olje på gummipakningen og det nye filteret, og skru godt på plass. Husk å ikke bruke filtertanga til å skru til med, lekkasje kan da oppstå.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

SEPARASJON: Bruk filtertanga til å få av filteret, men ikke til å dra til. © Staffan Westerling

Triks

Vil du unngå å pumpe drivstoffblåsa så blodet spruter, når det er klart for den første prøveturen til våren? Da kan du demontere seperasjonsfileteret og fylle på med fersk drivstoff. Monter deretter filteret og pump noen få ganger, så er problemet løst.

Småskader

Har du småskader på propeller eller andre steder på motoren bør du utbedre disse før vinteren. Det er fort gjort. Om du ikke tar tak i dette nå vil dette utvikle seg fort neste sesong, og siden bli dyrt å reparere. Ta kontakt med forhandler for å skaffe deg en lakkstift i riktig farge. Skaff deg samtidig en reservepropell, som er kjekt å ha om uhellet er ute.

Spray

Spray ellers motorblokka, elektriske komponenter og kontakter med 5.56, WD 40 eller lignende fuktutdrivere for å beskytte mot korrosjon. Spray gjerne også stammen, oppheng eller andre vitale deler. Jo mer, jo bedre.

Loddrett

For å unngå frostsprengning i motoren eller girhuset tilter du motoren slik at den står loddrett. Vannet kommer på den måten ikke inn, og alle rester renner ut.

Vinkling

Ordne deg med en bra oppstilling til båten, med god vinkel, slik at alt snø detter av. Kle så godt inn, og plasser en tørrball i hytta, som du siden sjekker midtvinters. Om den er full av vann så stapper du en refill inn her. Så er saken biff.

Smart

Har du en bunnplugg så tar du ut denne, men glem ikke å sette denne på plass før sesongen starter! Før sjøsettingen til våren monterer du på muffen igjen og starter motoren. Sjekk at alt er som det skal, og at giringen virker som den skal. Om du har en firetakter bør du etter prøvestartningen sjekke oljen på nytt. Oljen skal nå ha passert filteret, som kan romme en del. Vent noen minutter etter stansen og la oljen renne før sjekk. Fyll opp etter behov, og lykke til med høstsjauen.

Vinterkonservering utenbordsmotor=

SMØR: Drei svinghjulet noen ganger manuelt for å fordele konserveringsoljen. © Staffan Westerling

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!