Det kan være fristende å bruke opp vinterdekkene nå. Dersom mønsterdybden er dårlig for en ny vintersesong, men god nok som sommerdekk - altså 1,6 millimeter - vil det gi innsparinger på dekkbudsjettet. Men det er absolutt ingen god ide.

Selv om det er lovlig, er det rett og slett farlig.

Mye dårligere enn de dårligste sommerdekkene

Vi har teste brukte, piggfrie vinterdekk på testbanen målt mot nye gode sommerdekk.

Nokian Hakkapeliitta RSI vinterdekkene fra 2005 har fortsatt 5,7 millimeter igjen av mønsterdybden. Altså mer enn nok til å tekkes vinterdekkravene, og veldig mye mer enn sommerdekkravene sier.

Dekkene har nordisk gummiblanding, altså er de mykere enn kontinentale vinterdekk som tyskere og sveitsere gjerne kjører på. Målingene våre bekrefter at gummien er myk; mye mykere enn for ordentlige sommerdekk.

Rullemotstanden er lav, noe som skal gi lavt forbruk. Men siden rullemotstand og grep står på hver sin side av samme skala, hinter dette også om glatte egenskaper.

TESTVURDERING

Vekting for totalpoeng

Nokian (vinterdekk)

Continental (sommerdekk)

Bremsing på vått

25%

53,0

100

Vannplaning fremover

8%

62,2

100

Vannplaning sideveis

7%

37,5

100

Sving vått

5%

63,1

100

Handling vått

15%

80,4

100

Totalt vått:

60%, maks 60 poeng

36,1

60

Bremsing på tørt

25%

83,8

100

Handling på tørt

15%

96,2

100

Totalt tørt:

40%, maks 40 poeng

35,4

40

TOTALVURDERING:

Maks 100 poeng

71,4

100

Fordeler:

Greit nok på tørt.

En tilsynelatende billig løsning.

Balanserte egenskaper.

Godt på alt.

Ulemper:

Elendig på vått.

Farlige sommeregenskaper.

Det koster deg noen kroner og litt jobb.

*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.

Testbil: VW Scirocco/VW Golf

Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her

Dekkdata:

Merke

Nokian (vinterdekk)

Continental (sommerdekk)

Modell

Hakkapeliitta RSI

PremiumContact 2

Dimensjon

205/55R16 94R

205/55R16 91V

Mønster

Retningsbestemt

Asymmetrisk

Produksjonstidspunkt

Uke 23, 2005

Uke 17, 2009

Produksjonsland

Finland

Frankrike

Mønsterdybde i mm

5,7

8

Hardhet i shore

61

76

Rullemotstand

0,756

1,076

Glatt!

Glatte, det er de virkelig. På den tørre asfalten gjør de det dårligere enn alle sommerdekkene vi testet - selv de farlig dårlige, grisebillige dekkene.

De oppleves som ustabile og inkonsekvente, med brå overganger mellom grep og slipp. Man merker ikke så mye til dette ved vanlig kjøring, det er først når grensene nås - for eksempel ved en unnamanøver eller nødbrems - at dekkene viser fram sine dårlige sider. Den myke gummien bøyes, og friksjonen er lav.

Se alle våre biltester her

Les også disse godsakene:

De kuleste bilene vi har kjørt

Trenger du egentlig større bil?

Her er sommerens beste dekk!

Virkelig skremmende

Det er på våt asfalt de piggfrie virkelig skremmer oss. På handlingbanen, der både akselerasjonsegenskaper, bremseegenskaper og sideveisgrepet testes, bruker de mye lengre tid enn de nye, påkostede Continental-sommerdekkene.

Testførerens kommentar er kort: - Farlig!

Piggfri-dekkene vannplaner mye tidligere enn sommerdekkene; ved kjøring rett fram vannplaner Continental-sommerdekkene i 83,2 km/t i den åtte millimeter dype testdammen. Nokian-piggfridekkene planer allerede ved lave 51,8 km/t. Også sideveisgrepet på våt asfalt er elendig.

Aller verst er bremseegenskapene på vått: Ved full brems fra 100 km/t bruker sommerdekkene 72,3 meter.

Du trenger ytterligere 34 meter for å få stoppet med de piggfrie. Og når du står stille med Continental-valsene, holder den piggfriskodde bilen fortsatt 56,6 km/t.

Det er mildt sagt en skremmende stor forskjell. Som fort kan koste mye mer enn et sett nye, gode sommerdekk.

Hovedårsakene er at den myke gummien gir mindre friksjon mot asfalten, samtidig som dreneringskanalene i dekket lukkes ved belastning, så vannet ikke kommer unna.

Uansett årsak, er konklusjonen entydig:

Vanlige, piggfrie vinterdekk med nordisk gummiblanding har ingen ting på vår- og sommerveier å gjøre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!