Ford Focus stasjonsvogn har aldri blitt noen stor slager i Norge. Men nå bør Fords utfordrer i Golf-klassen ha muligheter til å bite mer fra seg på salgsstatistikkene.

Med tredje generasjon stasjonsvogn har nemlig Focus vokst seg stor nok til å kunne dekke de flestes behov

=

Morsom å kjøre

Designet er umiskjennelig Ford. Den ser nesten ut som en litt krympet Mondeo stasjonsvogn, samtidig som Ford har dratt på litt mer. Både i fronten og med de digre baklyktene som er dratt rundt hjørnene og langt fram på bakskjermene.

Ford har etter hvert blitt ledende på kjøreegenskaper i denne klassen og legger stor vekt på å videreføre det i nye Focus. Dette skal være en morsom bil å kjøre - selv om både pris og motorisering er fornuftig.

=

En stor familie

Vi er vant til at bilmodeller ikke lenger bare har en eller to utgaver. Nye Focus skal bli en stor familie av ulike biler. Den kommer som tre- og femdørs kombi, som fem- og sjuseters flerbruksbil (C-Max og Grand C-Max), coupe, cabriolet og sannsynligvis også crossover - i tillegg til stasjonsvogna.

Denne Focusen skal også bli en ekte verdensbil. Både ved at de samme modellene skal selges i en rekke land - men også ved at produksjonen skal finne sted i tre verdensdeler.

Les også disse sakene:

Familiebilene som lønner seg

Test: Skoda vs. Mercedes

Rå motor og maks komfort

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!