Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene

Slik kjøper du brukt Opel Astra.

BILLIG: Interiøret virker en god del billigere enn konkurrenter som Ford Focus og Volkswagen Golf.

BILLIG: Interiøret virker en god del billigere enn konkurrenter som Ford Focus og Volkswagen Golf. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

VURDERING

+ Forholdsvis rimelig, greie motorer, GTC-versjonen ser bra ut

- Mindre raffinert enn konkurrentene, ikke utpreget kjøreglad, dårlig 1,7-liter, billig interiør

SJEKKPUNKTER

  • Endeledd
  • EGR-ventil på dieselmotorer
  • Partikkelfilter på dieselmodeller
  • Dynamo
  • Tak på TwinTop-versjon

Opel Astra er på mange måter Volkswagen Golfs litt billigere og enklere motpart. Den er ikke like raffinert eller kjøreglad som konkurrenten fra Wolfsburg, men fremstår i all hovedsak som en god allrounder. Den mangler imidlertid litt på det meste, og dette gjenspeiles også i prisen. Astra ligger generelt rundt 20.000 kroner lavere i pris enn en tilsvarende Golf. Med andre ord har man mulighet til å gjøre et godt kjøp om man velger noe litt mindre tradisjonelt.

På veien er Astra forholdsvis kjøreglad, og dette gjelder spesielt hvis bilen har det justerbare understellet. Det fører imidlertid til at man mister en god del av komforten på dårlig vei. Den mangler likevel en del på styring og understell til at den blir morsom når man presser den på svingete veier.

Astra ble levertsom vanlig kombikupé, stasjonsvogn og en tredørsversjon kalt GTC. De to førstnevnte vekker ikke noen følelser når de kommer rullende, men en GTC kan imidlertid se riktig så tøff ut. Astra kom også i en takløs versjon kalt TwinTop.

PRAKTISK: I den mer praktiske enden av Astra-skalaen finner du stasjonsvognen.

PRAKTISK: I den mer praktiske enden av Astra-skalaen finner du stasjonsvognen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Dårlig dieselmotor

Et av de svakeste punktene til Astra, spesielt i dieselglade Norge, er motorene. Det skal sies at bensinmotorene er på nivå med de andre konkurrentene. De mest aktuelle her til lands er sugemotorene på 1,4 og 1,6 liter. For de krafthungrige finnes det også turbomotorer på 180 og 200 hester samt en OPC-versjon med voldsomme 240 hester.

På dieselfronten kan man velge mellom tre forskjellige motorer. Bilen leveres med 1,3-liter og 1,9-liter fra Fiat. Disse motorene var gjennomgående gode da bilen var ny, og holder seg fortsatt godt sett opp mot konkurrentene.

Den mest vanlige motoren på det norske markedet er likevel den dårligste. 1,7-literen var opprinnelig en Izusu-motor, og ble i Opel-sammenheng lansert på slutten av 80-tallet. Den har blitt forfinet flere ganger siden det, men den virker fortsatt lite fleksibel og bråker mye i forhold til konkurrentene. Forbruket er også en god del høyere enn det burde vært for en motor på denne størrelsen.

Dette var mye av grunnen til at vi ikke var så veldig fornøyd med den nye Astra.

Forstillingsproblemer

Stavern 28022008 Opel astra

Stavern 28022008 Opel astra Foto: Egil Nordlien HM Foto

Astra ser ut til å holde seg gjennomsnittlig godt. I Dekras statistikk for biler som har rullet mellom 50 og 100 000 kilometer, får den midterste av fem karakterer. 78,8 prosent av bilene ble godkjent uten relevante feil - mot snittet på 80,5 prosent. Det eneste punktet bilen ligger under gjennomsnittet på, er grunnet feil på understell og hjuloppheng. Når bilene har rullet mellom 100 og 150 000 kilometer er andelen uten alvorlige feil 69,5 prosent mot snittet på 68,3 %.

Det er verdt å ta en ekstra kikk på forstillingen. Endeledd er ett av punktene som bør sjekkes ekstra. Dynamoen er også en forholdsvis vanlig feil som oppstår rundt 100 000 kilometer. Partikkelfiltrene på dieselvariantene har også for vane å tette seg, og EGR-ventilen blir tilstoppet av sot på bensinbilene. Det har også vært en del problemer med taket på TwinTop-versjonen.

År/km - versjon/pris 1,6 1,7 CDTi
2005: 100-200 000 km 40-80 000 50-100 000
2009: 50-100 000 km 90-120 000 100-130 000
2009: 100-150 000 km 80-100 000 90-110 000

 

Anbefalte motorversjoner

1,6 Twinpport, 115 hk: Sugemotor som ikke står tilbake for konkurrentene. Akseptable ytelser. Forbruk: 0,5-0,9 l/mil.

1,4 Twinport, 90 hk: God sugemotor. Litt slapp. Forbruk: 0,5-0,5 l/mil.

1,7 CDTi, 101 hk: Støyer en del og har merkbar turboforsinkelse. Virker utdatert. Greie ytelser. Forbruk: 0,45-0,7 l/mil

Modellhistorikk

2004: Astra H lansert i mars, stasjonsvogn og GTC lansert på slutten av året

2005: OPC-versjon lansert

2006: TwinTop-versjon lansert

2010: Astra J lansert

Les også:

Bruktbilfellene du må unngå

Sterke motorer bruker ikke mer drivstoff

Skoda Superb Greenline er en super bil - hvis du ikke har det travelt

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Gode bruktbiler i kompaktklassen
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning