Høyere bruksfradrag

Billigere med bruktimport

Regjeringen foreslår endringer av bruksfradragene. Det skal gi billigere bruktimport-biler, lover statssekretær Kjetil Lund.

RIMELIGERE: Nytt regelverk for bruksfradrag på importbiler skal gjøre 15 og 30 år biler billigere. Bildet viser en BMW M 635 CSI fra 1983. FOTO: BMW

RIMELIGERE: Nytt regelverk for bruksfradrag på importbiler skal gjøre 15 og 30 år biler billigere. Bildet viser en BMW M 635 CSI fra 1983. FOTO: BMW

Publisert Oppdatert
LOVER STØRRE AVGIFTSFRADRAG: Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet.

LOVER STØRRE AVGIFTSFRADRAG: Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet.

Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Finansdepartementet gjennomgått dagens regelverk for bruksfradrag på importbiler, og kommet med forslag til nye regler. Forslaget skal til høring hos aktuelle organisasjoner like over nyttår.

I dag har du to måter å beregne et bruksfradrag på. En tabell gir fradrag i importavgift beregnet etter bilens alder, bygget på gjennomsnittlig prisfall på den aktuelle modellen i Norge. Fradraget øker fra biler som er førstegangsregistrert for 1 måned siden (2 %) opp til biler som er 15 år gamle (80 %), og deretter er fradragsprosenten den samme opp til 30 år gamle biler.

Biler eldre enn det er i kategorien "veteranbiler", og er fritatt for avgifter.

Men for personbiler kan du også benytte et alternativt bruksfradrag; innført i 2007 fordi det etablerte beregningssystemet var i strid med EØS-avtalen. Velger man å beregne fradrag ut i fra dette systemet, som særlig skal gi en mer realistisk avgift for biler eldre enn 15 år, er det bindende.

Du kan altså ikke finne ut hvilken beregning som gir deg størst fradrag, og så velge dette.

Men nå kan vi altså få nye endringer i bruksfradragene neste år.

- Vi ønsker oss et bruksfradrag som bedre enn dagens system reflekterer det reelle verditap på bruktbiler som tas inn til Norge, sier statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund.

- Hvordan vil det slå ut i praksis?

- De fleste bilene vil få et større bruksfradrag enn i dag, og særlig vil det gjelde biler mellom 15 og 30 år.

RIMELIGERE? Det bruktimporteres biler som aldri før. Nå vil myndighetene gi mange som velger den løsningen et enda større bruksfradrag. FOTO: EGIL NORDLIEN HM FOTO

RIMELIGERE? Det bruktimporteres biler som aldri før. Nå vil myndighetene gi mange som velger den løsningen et enda større bruksfradrag. FOTO: EGIL NORDLIEN HM FOTO

Godt forslag

Nå er det ikke biler i den aldersklassen som primært bruktimporteres til Norge, men det kan jo endre seg nå?

- Et godt forslag, særlig for bilentusiaster! Og mer rettferdig, sier daglig leder i Amcar, Hilberg Ove Johansen.

- I dag importeres det svært få biler som er 20-25 år gamle, men et mer rettferdig bruksfradrag kan endre på dette, mener Johansen.

Det hører med at Fremskrittspartiet antageligvis skal ha mye av æren for at et nytt beregningssystem eventuelt blir vedtatt. I 2010 foreslo partiet et system der opptrappingen for bruksfradraget fortsetter også for biler mellom 15 og 30 år, med formål å redusere byråkratiet, og gjøre systemet enklere og mer rettferdig.

Den gangen avviste finansminister Sigbjørn Johnsen en gjennomgang av bruksfradragtabellen.

Les også:

De beste og verste bilene

Uenig med verkstedet? Slik gjør du...

Her er Norges beste biler

Quiz: Hva kan du om Opel?

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag