Dette må du passe på:

Kjøp bil fra merkeforhandler

Dette er tryggere på mange måter, og sjansene er mindre for at du ikke får refundert den tyske momsen.

Gjør grundige undersøkelser

Undersøk forhandleren og forsikre deg om at de har erfaring med eksport. Sjekk bilen minst like grundig som hjemme.

Ha orden i papirene

Les deg opp på hvilke papirer du trenger, og pass på at du får med deg alt.

Refusjon av merverdiavgiften er det viktigste for at bruktimport skal lønne seg. Derfor bør bilen du kjøper kvalifisere til slik refusjon.

Jostein Olsen er daglig leder i Spectra Auto, og har drevet med import og salg av bruktbiler siden midten av 80-tallet. Han mener det er ekstremt viktig å kjøpe av en seriøs merkeforhandler hvis man skal begi seg ut på handel alene:

- Sjansen er større for at alt går riktig for seg hvis man kjøper av en merkeforhandler, men det har også hendt at man har hatt problemer med å få tilbakebetalt momsen derfra, sier han.

I Tyskland er denne på 19 prosent, og som regel må man selv legge ut for denne. Hvis man ikke får refundert den fra den tyske forhandleren etter at papirarbeidet er ordnet i Norge, går regnestykket sjelden i pluss.

Det er ikke er alle bilene i utlandet det er mulig å få refundert momsen på. På de store søkesidene som mobile.de og bytbil.com kan man velge å huke av for kun å vise de bilene med refunderbar merverdiavgift.

INTERNETT: Mobile.de er en av søkesidene som lar deg søke etter biler med refunderbar merverdiavgift. © FOTO: Skjermdump

Garantitrøbbel

Mens de fleste biler som er solgt i Norge har tre års garanti før 2011, har de tyske bilene som regel ikke mer enn to år. I Norge gir forbrukerkjøpsloven ekstra beskyttelse i fem år. Dette gjelder ikke dersom du importerer bilen selv.

Salgssjef for bruktbil hos Stenshagen Bil i Oslo, Lars Bull, bekrefter at forbrukerkjøpsloven også gjelder for bruktimporterte biler.

- Kunden har fem års reklamasjonsrett fra bilen blir kjøpt hos oss - uavhengig av bilens alder. Det gjør det tryggere enn om man henter bilen selv. Da får man ingen reklamasjonsrett i Norge, sier han.

Også Audun Bergerud i NAF bekrefter at man er vesentlig tryggere når man kjøper av en norsk forhandler.

- Denne loven har man kun hvis man kjøper fra en bedrift i Norge. Kjøper man bil i utlandet kan man ikke bruke denne. Loven skiller i utgangspunktet ikke på om det du kjøper er brukt eller nytt, sier han.

Godt forarbeid

Godt forarbeid er viktig. Derfor er det ofte greit å sile ned utvalget til tre-fire høyaktuelle biler i nærheten av hverandre. Om du ikke er god i tysk, velg en forhandler der noen snakker brukbart engelsk.

Når bilen er kjøpt, må du innom den tyske versjonen av Statens Vegvesen. Her får du eksportpapirer og -skilter til bilen, samt ansvarsforsikring som gjelder i Tyskland . Ifølge nettstedet tyskland.org, har disse vegstasjonene begrenset åpningstid.

Når du har tatt med bilen ut av Tyskland, må du huske å montere de norske prøveskiltenei Danmark. Disse må du altså ha med deg fra Norge før du reiser. Feil bruk av prøvskilter kan koste deg hundretusener.

Godkjenning og registrering

Skjemaer for merverdiavgift må fylles ut på grensen til Norge. Før du kan få skilter på bilen, må du til Statens Vegvesen for godkjenning og avgiftsberegning. Deretter går turen til det lokale tollkontoret for betaling av disse. Til slutt må man tilbake til Statens Vegvesen for å få utlevert skiltene.

For de aller fleste vil det være noe dyrere, men også betydelig enklere å få en profesjonell aktør til å ta seg av papirarbeid, transport og registrering. De kan også hjelpe til med å finne den rette bilen til deg.

Slik sparer du 42.000 på en Volvo:

Vi har regnet på flere eksempler som viser deg hvor mye du kan spare. I enkelte tilfeller er det snakk om over 40.000 kroner. Alle utregningene kan du se her.

Volvo XC60 D5 AWD 2009

Pris i Norge: 550.000

Pris i Sverige: 270.000 SEK = 234.900

Avgifter: 208.348

MVA: 58.725

Reiseutgifter: 6000

Totalt: 507.973

Besparelse: 42.027

LES OGSÅ:

Slik får du billigere drivstoff

Vi har testet chiptrimming

Stor test av sommerdekk

Slik reparerer du bulker billig

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!