Slik kan du spare titusenvis
Bruktimport kan spare deg for mange penger. Men det krever tid og kunnskap. Her er våre tips.

Refusjon av merverdiavgiften er det viktigste for at bruktimport skal lønne seg. Derfor bør bilen du kjøper kvalifisere til slik refusjon.
Jostein Olsen er daglig leder i Spectra Auto, og har drevet med import og salg av bruktbiler siden midten av 80-tallet. Han mener det er ekstremt viktig å kjøpe av en seriøs merkeforhandler hvis man skal begi seg ut på handel alene:
- Sjansen er større for at alt går riktig for seg hvis man kjøper av en merkeforhandler, men det har også hendt at man har hatt problemer med å få tilbakebetalt momsen derfra, sier han.
I Tyskland er denne på 19 prosent, og som regel må man selv legge ut for denne. Hvis man ikke får refundert den fra den tyske forhandleren etter at papirarbeidet er ordnet i Norge, går regnestykket sjelden i pluss.
Det er ikke er alle bilene i utlandet det er mulig å få refundert momsen på. På de store søkesidene som mobile.de og bytbil.com kan man velge å huke av for kun å vise de bilene med refunderbar merverdiavgift.

Godt forarbeid
Godt forarbeid er viktig. Derfor er det ofte greit å sile ned utvalget til tre-fire høyaktuelle biler i nærheten av hverandre. Om du ikke er god i tysk, velg en forhandler der noen snakker brukbart engelsk.
Når bilen er kjøpt, må du innom den tyske versjonen av Statens Vegvesen. Her får du eksportpapirer og -skilter til bilen, samt ansvarsforsikring som gjelder i Tyskland . Ifølge nettstedet tyskland.org, har disse vegstasjonene begrenset åpningstid.
Når du har tatt med bilen ut av Tyskland, må du huske å montere de norske prøveskiltenei Danmark. Disse må du altså ha med deg fra Norge før du reiser. Feil bruk av prøvskilter kan koste deg hundretusener.
Godkjenning og registrering
Skjemaer for merverdiavgift må fylles ut på grensen til Norge. Før du kan få skilter på bilen, må du til Statens Vegvesen for godkjenning og avgiftsberegning. Deretter går turen til det lokale tollkontoret for betaling av disse. Til slutt må man tilbake til Statens Vegvesen for å få utlevert skiltene.
For de aller fleste vil det være noe dyrere, men også betydelig enklere å få en profesjonell aktør til å ta seg av papirarbeid, transport og registrering. De kan også hjelpe til med å finne den rette bilen til deg.
Slik sparer du 42.000 på en Volvo:
Vi har regnet på flere eksempler som viser deg hvor mye du kan spare. I enkelte tilfeller er det snakk om over 40.000 kroner. Alle utregningene kan du se her.
Pris i Norge: 550.000
Pris i Sverige: 270.000 SEK = 234.900
Avgifter: 208.348
MVA: 58.725
Reiseutgifter: 6000
Totalt: 507.973
Besparelse: 42.027
LES OGSÅ: