Hvis du blir tatt for å misbruke prøveskilter, kan du bli nødt til å betale dobbel avgift.

Prøveskilter er ment som en løsning for å prøvekjøre eller demonstrere biler som ikke er registrert. Dette er en ordning som er basert på tillit, da man ikke nødvendigvis må betale engangsavgift for å bruke en bil med prøveskilter.

Engangsavigften er som kjent en stor del av en bils totale pris her til lands. Ofte er dette halvparten av bilens pris, og dersom det er snakk om en motorsterk bil er det ofte en enda større del.

Da er det en del som faller for fristelsen og bruker prøveskilter i stedet for å registrere bilen. Dette gjelder i hovedsak biler som brukes i helger og ved andre spesielle anledninger, og ofte gjelder det også biler som ikke lar seg registrere her til lands.

To typer prøveskilter

Prøvekjennemerker finnes i to forskjellige varianter. Det som er mest vanlig er dagsprøvekjennemerker. Disse kan du få kjøpt på trafikkstasjonen, og de koster 225 kroner per dag. Dagsprøvekjennemerker gjelder fra klokken 00:00 til 24:00 den angitte dagen, og skal kun brukes til flytting, prøving eller demonstrasjon. Skiltene er laget i en plastfolie som klistres på bilen, og det følger med en kjøreseddel som skal oppbevares i bilen.

Den andre varianten er årsprøvekjennemerker. Disse utstedes kun til firmaer som kan dokumentere et gjentatt behov for prøveskilter. Disse er laget i plast, og kan brukes på flere forskjellige biler.

Ved bruk av årsprøvekjennemerker må man alltid ha med både utfylt kjøreseddel og vognkortet som hører til skiltene. Vilkårene for bruk av disse er like som for dagsprøvekjennemerker.

Jevnlig inndratt

Seniorkonsulent i Vegdirektoratet, Britt Tove Daljord, kan fortelle at det jevnlig blir inndratt prøveskilter. De skjer som regel etter brudd på vilkårene - for eksempel ved privat kjøring. Det er de lokale trafikkstasjonene som tar imot inndratte skilter, så Vegdirektoratet har ingen oversikt over hvor mange skilter som blir inndratt.

Når det gjelder dagsprøvekjennemerker, har trafikkstasjonene alltid en oversikt over hvor mange slike som har blitt utstedt til et bestemt kjøretøy eller person. Dersom samme person har hentet ut flere enn ti dagsprøvekjennemerker innenfor en periode på seks månender, vil myndighetene undersøke nærmere om det foregår et misbruk.

Hvis det er tilfelle, vil ikke denne personen få utstedt flere prøveskilter for en periode.

Prøveskiltene som forhandlere får, kan derimot inndras for en periode hvis det avdekkes misbruk. Ved første gangs overtredelse ber trafikkstasjonen om en uttalelse om hva som har skjedd, og dersom det er en grunn til overtredelsen, får man som regel skiltene tilbake etter kort tid. Dersom man blir tatt flere ganger, vil skiltene bli inndratt for en lengre periode, og i verste fall for alltid.

Kan koste hundretusenvis

Et av formålene hvor prøveskilt ofte blir brukt, er for å kjøre uregistrerte biler på bane i forbindelse med diverse biltreff. Banekjøring regnes ikke som prøving, og denne bruken er dermed ikke lov.

Daljord presiserer at det er de lokale myndighetene som kontrollerer bruken av dette, men hun regner med at de er observante når slike arrangementer går av stabelen.

En annen ting som kan skje ved gjentatte grove overtredelser av reglene, er krav om avgift. Det er Tollvesenet som behandler disse sakene, og som avgjør om engangsavgift må betales på grunn av misbruket. Dette har blitt gjort flere ganger, og kan dreie seg om flere hundre tusen kroner.

En motorsterk bil fra 2004 med 200 hestekrefter, en vekt på 1400 kilo og et CO2-utslipp på 200 g/km, vil for eksempel få en avgift på drøye 135.000 kroner. I tillegg kan tollvesenet, ifølge loven om avgifter, doble denne avgiften hvis unndragelsen har skjedd "på en straffbar måte".

Tollvesenet sier at dersom krav om avgiftsplikt først oppstår, så vil muligheten til å ilegge dobbel avgift ofte også være til stede.

Den samme loven sier også at dersom man har blitt straffet for et slikt forhold tidligere, kan avgiften firedobles.



Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!