Test: Mazda 6 2,0D, 2005

Rett maskin

Mazda 6 blir nå endelig tilgjengelig med dieselmotor her i landet, og har i tillegg fått en forsiktig ansiktsløftning.

Sist oppdatert

Vi har tidligere hatt litt blandete følelser for Mazda6. Ja, den kjører bra, den er komfortabel, den er rommelig, og den ser jo også bra ut. Men vi har savnet en friskere motor i bilen - toliteren går bare litt bedre enn 1,8-literen, men koster uforholdsmessig mye mer i innkjøp og bruk - og 2,3-literen er dyr og lite inspirerende

En liten facelift frisker opp bilen, og dieselmotoren med common rail og 121 hk fungerer fint i Mazda 6.

Innvendig finner jeg meg godt til rette. Mazda har frisket opp interiøret, nye materialer og nye farger gjør at den virker flottere og mer eksklusiv enn tidligere. Og når dieselmotoren starter, merkes det lett at de har gjort noe med et av våre største ankepunkter til bilen: støy. For her høres nemlig svært lite; motorstøy, dekkstøy og vindstøy er så godt som borte.

Og sånn som det drar! Endelig har Mazda 6 fått en maskin som gir stressfri akselerasjon og følelse av kraftoverskudd. De flotte italienske veiene setter både høyhastighetsegenskaper og mer dynamiske egenskaper på prøve, og Mazda 6 svikter ikke.

Dieselmaskinen under panseret har et kraftig bunndrag, og mellomregisteret er herlig. En flat og fin dreiemomentkurve gjør at kreftene er der hele tiden, og gjør bilen både sterk og behagelig å kjøre.

Bensinmotorene i Mazda 6 har også fått en omgang hos ingeniørene, med lavere utslipp og litt mer kraft som resultat. Men vi er ikke i tvil: I Mazda 6 er det er diesel som er tingen. Så blir også flere Mazda-modeller tilgjengelig med diesel i nærmeste framtid.

Les mer

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Langtest: Mazda 6 1,8 stasjonsvogn 2002

Test: Mazda 6 1,8 sedan 2002

Test: Mazda 6 2,3 2004

Test: Mazda 6 MPS 2006

Flere bruktbiler i samme klasse:

Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Denne saken ble første gang publisert 03/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også