Test: Mazda 6 1,8, 2002

Mesterlig Mazda

En gang utpå 90-tallet kunne det virke som om Mazda gikk i dvale. Nå har den gamle folkefavoritten endelig våknet.

Mazda 6 fra 2002 er en av de beste familiebilene fra epoken.
Mazda 6 fra 2002 er en av de beste familiebilene fra epoken. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Husker du 80-tallet? Den gang var Mazda 626 blant bestselgerne. Men av en eller annen grunn virket det som om utviklingsavdelingen mistet piffen, for med et hederlig unntak for MX5, var det ikke mye svung over modellene som fulgte.

Overbeviser på veien

Nå svinger det igjen av Mazda. Utseende er selvsagt en smakssak, men etter Vi Menn Bils mening er dette blant de spenstigste linjene vi har sett på en japansk familiebil. En passelig aggressiv snert gir løfter om en dynamisk bil.

Og de innfris. Vi maser stadig vekk om hjuloppheng - teknisk uinteresserte lesere må ha oss unnskyldt, men det slår sjelden feil: Fine kjøreegenskaper bunner nesten uten unntak i gode tekniske løsninger.

Mazda 6 har doble triangelarmer foran og multilink bakaksel - i prinsippet det samme som Audi bruker i sin A4.

Kvalitet på veien

Tekniske data Mazda 6 1,8 2002

  • Motor: R4, 1798 ccm, 16V
  • Ytelse: 120 hk - 5500 o/min.
  • Dreiemoment:165 Nm - 4300 o/min.
  • Dekkdimensjon:195/65 R15
  • Egenvekt:1345 kg
  • Bagasjerom:500 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,78 liter/mil
  • 0-100 km/t:10,7 sek.
  • Toppfart:197 km/t
  • Pris: Fra 239 900

På veien overbeviser Mazda 6 med presis styring og fine svingegenskaper kombinert med god komfort. Nettopp denne kombinasjonen er den beste indikasjonen på et kvalitetsunderstell.

Men selv om kjøreegenskapene er fremragende, er det synd at elektronisk stabilitetskontroll ikke kan leveres til den minste motoren. ESP er nemlig viktig sikkerhetsutstyr.

Målt og veid føyer Mazda 6 seg pent inn i den store firma- og familiebilklassen. Sedanen har 500 liters bagasjevolum - akkurat som Vectra og Mondeo.

Dersom mer fleksibilitet ønskes, kommer Mazda 6 også som kombicoupé og stasjonsvogn.

Stasjonsvognen kan også leveres med firehjulsdrift, men bare i kombinasjon med den største bensinmotoren.

Basis er best

Instrumentene på Mazda 6 fra 2002 er tydelige og lettlest.
Instrumentene på Mazda 6 fra 2002 er tydelige og lettlest. Foto: Terje Bjørnsen

Vi kjørte basismotoren, en 1,8-literen på 120 hk. Det lyder kanskje moderat på papiret, men motoren er mer enn frisk nok i praksis. Det bekreftes av våre akselerasjonsmålinger.

Testdata Mazda 6 1,8 2002

  • 0-100 km/t: 10,3
  • 70-100 km/t 3. gir: 4,9
  • 70-100 km/t 5. gir: 11,5
  • 50-100 km/t 4. gir: 12,5
  • Støy 100 km/t 5. gir: 70

Ytelsene er fullt på høyde med Fords kvikke 125 hester, som til nå har vært referansen i klassen.

Litt lavere utveksling gjør at Mazda 6 faktisk er marginalt raskere enn Mondeo i de viktige forbikjøringsakselerasjonene fra 70 til 100 km/t.

Versjonene

For dem som ønsker mer pulver under panseret, kommer Mazda 6 også med to større bensinmotorer: En toliter på 141 hk og en 2,3-liter på 166 hk, begge firesylindrede. Dessuten tilbys en ny toliters common rail diesel på 120 hk og 310 Nm dreiemoment. Men nettopp siden 1,8-literen er så fin, er den minste motoren et naturlig valg.

Konklusjon

Mazda 6 1,8 "Comfort" starter på 239 900 kroner. Vi kjørte en "Exclusive" til 249 900, som har skinnratt med funksjonstaster til radioen, klimaautomatikk og konstantfartsholder i tillegg.

Under 250 000 får du bare 110 hk i Mondeo og Vectra, mens du i Passat må nøye deg med 1,6 liter og 102 hk. Dermed bør Mazda 6 ha gode muligheter til å bli en vinner.

Les mer

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Langtest: Mazda 6 1,8 stasjonsvogn 2002

Test: Mazda 6 2,3 2004

Test: Mazda 6 2,0 diesel 2005

Test: Mazda 6 MPS 2006

Flere bruktbiler i samme klasse:

Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Denne saken ble første gang publisert 03/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også