USA er det klart største markedet for Volvo XC90. Men til nå har den hatt en stor ulempe: en V6 har vært største motoralternativ. Ikke misforstå; den turbomatede 2,9-literen med 272 hk og 380 Nm er så absolutt sterk nok, men en åtter er nå engang en åtter. XC90-dieselene er for øvrig også oppgradert, med mer kraft, penere gange, mindre forbruk og mindre utslipp som resultat.

Det brummer vakkert der framme. Ikke påtrengende, bare tilstrekkelig til at ingen er i tvil om hva som ligger under panseret. Lyden av V8'eren har en klar amerikansk aksent; den er mer buldrende enn europeiske motorer. Dette gir den også et mer potent lydbilde, og antyder at dette kan bli skikkelig moro.

Høyrefoten går mot gulvet. Haldex-systemet - det samme som vi finner i alle andre firehjulsdrevne Volvo'er, men i nyeste og raskeste variant - porsjonerer kraften dit det trengs. 315 hestekrefter og 440 Newtonmeter finner overraskende lett feste i den hardpakkede snøen, og den store og tunge bilen skyter fart med enorm iver. Opp til rundt 5000 o/min drar den godt, men derfra og videre oppover turtallsskalaen skifter motoren karakter og frigjør det som finnes av tilgjengelige krefter. Så mye kraft at jeg kjenner antydninger til hjulspinn, selv på tredje gir, godt oppe i fart.

=

Ny sekstrinns automat

Den nye sekstrinnskassen fungerer utmerket. Den er godt tilpasset motorens karakter, og lar meg hele tiden utnytte de herlige motorkreftene til fulle - uten å ville gire opp hele tiden. Kassen sjalter mykt og behagelig, men samtidig raskt nok til å bidra til kjøregleden. Vi vil anta at denne girkassen snart vil finne veien også inn i øvrige Volvo-modeller.

Jo da, bilen veier jo drøye 2,2 tonn. Men de personbilaktige egenskapene vi har satt pris på når vi har kjørt XC90 tidligere, er ikke blitt borte med V8'eren. Den er en smule stivere i fronten, men på de snødekte veiene i Nord-Finland var det absolutt ingen ulempe, selv ikke der underlaget var røft.

Heller ikke i lettere terreng kjennes bilen fortung. Den er fortsatt svært kjørbar, og de nye kreftene gjør den bare enda smidigere enn tidligere. Rett og slett flott!

Oppdatert 4WD

På de glatte veiene merket vi tydelig at endringene på firehjulstrekksystemet har gjort at kreftene fordeles til hjulene enda raskere enn tidligere, samtidig som det hele skjer mer flytende. Sammen med et oppdatert antispinn- og skrenssystem ble spesielt akselerasjon fra stillestående en svært hyggelig øvelse.

Volvo XC90 V8 er virkelig en flott bil. Men staten vår tar seg godt betalt for moroa. Prisen starter på 1 214 900 kroner her i landet. Da snakker vi riktignok om Volvos høyeste utstyrsvariant. Som syvseter koster den 14 000 kroner til. Den kvarte millionen den koster ekstra i forhold til en T6 med tilsvarende utstyr kan være vanskelig å forsvare. Og mye av godfølelsen er jo også på plass med enda mindre bensin- eller dieselmotor.

Men da kan du jo ikke tukte en BMW X5 4,4i, eller en Porsche Cayenne S

Tekniske data: Volvo XC90 V8

  • Motor:V8, 4414 ccm
  • Ytelse:315 hk v/6000 o/min
  • Dreiemoment:440 Nm v/3900 o/min
  • Egenvekt:2207 kg
  • Maks hengervekt:2250 kg
  • Forbruk EU-mix:1,33 l/mil
  • 0-100 km/t:7,4 sek
  • Toppfart:210 km/t
  • Pris fra:1 214 900 kr
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!