Ved siden av selve filosofien om at slike biler skulle optimeres for landeveien, skilte det personbilaktige, uavhengige hjulopphenget ML fra sine samtidige da den ble lansert i 1997. Nå, en facelift senere, er det et annet viktig element som skiller den fra de nye SUV'ene: Mens ML fortsatt har en terrengbil-aktig rammekonstruksjon, bruker etterkommerne selvbærende karosseri i personbil-stil.

En rammekonstruksjon har alltid vært sett på som et hinder til å få mest mulig personbilaktige egenskaper, men som en fordel når det gjelder å få best mulig styrke i terrengkjøring. Du skal imidlertid være våken for å registrere at ML bygger på separat ramme når du kjører, for sjelden har noen bil skjult det bedre.

Mercedes ML 270 CDI 2003

I forbindelse med faceliften for modellår 2002 ble bl.a interiøret mer moderne. © Terje Bjørnsen

Sammen med det faktum at bilen i bunn og grunn er seks år gammel, er det forklaringen på at Mercedes ML oppfattes som temmelig gjennomsnittlig sammenliknet med de viktigste konkurrentene. Misforstå oss rett, for ML er fortsatt en god bil, men verden har gått videre.

Motoren holder mål

Testlaget er mest fornøyd med måten den femsylindrede dieselmotoren gjør jobben på. Den gir ikke samme fraspark og gange som for eksempel BMW X5 3,0d, men fungerer likevel bra - godt hjulpet av en velavstemt automatisk femtrinns girkasse og et solid dreiemoment.

Les testen: BMW X5 3,0dA 2003-modell

Førermiljøet får også godkjent karakter, selv om vi noterer oss at design- og materialvalg begynner å merke tidens tann - særlig i sammenlikning med hva du finner i nyere Mercedes-modeller. Alle testførerne fant seg heller ikke til rette med sittestilling (for høy) og justeringsmulighetene av rattet og setet.

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

© Terje Bjørnsen

ML bruker et 4WD-system med fast fordeling av kreftene. Også her styrer elektronikken stabilitetskontroll og ABS-bremser, og fungerer i tillegg som differensialbrems på hvert hjul.

Trygg på glatta

Likevel oppleves ikke bilen like finjustert og presis som BMW X5 når det gjelder kjøreegenskaper. Den er best med asfalt under hjulene, på snø- og isdekke fant testlaget ML litt indifferent og vag i tilbakemeldingene, noe som blant annet skyldes styringen. Den finner imidlertid ikke på noe tull, for ESP'en slår hyppig og bestemt inn når det er fare på ferde.

Avstemmingen av hjulopphenget er ikke helt vellykket, for bilen har en tendens til å "vagge" på små ujevnheter. Den blir bedre når dumpene er større, og den tåler mye juling i form av telehiv og store hull. Støydempingen er ikke like god som på de beste konkurrentene. Veistøy dominerer i lave hastigheter og gjør bilen til den mest støyende i 50 km/t. I motorveifart er bruset jevnt fordelt, men fortsatt gir ML'en kraftigst utslag på støymålingen.

Tekniske data: Mercedes ML 270 CDI, 2003

  • Motor: R5, 2688 ccm
  • Ytelse:163 hk - 4200 o/min
  • Dreiemoment: 400 Nm - 1800 o/min
  • Dekkdimensjon:255/60-17
  • Egenvekt: 2115 kg
  • Bagasjerom:635-2020 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,94 l/mil
  • 0-100 km/t:11,9 sek.
  • Toppfart:180 km/t
  • Pris: 640 000 kroner

Testdata: Mercedes ML 270 CDI, 2003

  • 70-100 km/t kickdown:6,3 sek
  • 50-100 km/t kickdown:9,0 sek
  • Støy 50 km/t: 62,5 dBA
  • Støy 100 km/t: 67 dBA
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!