Evan:

Bobilen som ikke er en bobil

Dette er en bobil. Eller kanskje ikke? Dethleffs Evan kalles multivan, og skal dekke et nytt marked

Sist oppdatert
SENKESENG: Du kan få Evan med både senkeseng og dobbeltseng under hevetaket. FOTO: Dethleffs/Henry M. Linder
SENKESENG: Du kan få Evan med både senkeseng og dobbeltseng under hevetaket. FOTO: Dethleffs/Henry M. Linder

Nye bobiler proppes stadig fullere av komfort og luksus. Her er det vinskap, separate dusjer og romslige kjøleskap med frys, for å nevne noe.

Derfor skiller Dethleffs Evan seg sånn ut på Caravanmessen i Lillestrøm, som går inn i sin andre dag i dag.

Den er kort (565 cm) og relativt smal (215 cm), og dermed godt tilpasset bykjøring og parkeringsplasser. Men merkelig nok virker den diger når du stiger inn en av de to 87 centimeter brede dørene (på siden og bak).

Årsaken til dette synsbedraget er at Evan ikke er innredet som en vanlig bobil. Den har for så vidt alt, men løsningene er designet med plassbesparelse for øyet. For å få dusje, for eksempel, må du ta ut toalettet fra baderommet, og dra frem et forheng.

I tillegg har den panoramaruter rundt baut, noe som bidrar til et svært så lyst og luftig interiør.

Ikke en bobil

- De som skal ha en bobil i vanlig forstand skal ikke bry seg om Evan. Den er en blanding av eget hotellrom og et utgangspunkt for friluftsaktiviteter og sport.

Det er danske Lars E. Saabye fra den skandinaviske Dethleffsimportøren som hevder dette.

- Vi kaller den ikke for en bobil, men for en multivan. Fordi den er multifunksjonell. Her kan for eksempel en rullestolsbruker komme inn i bilen gjennom de brede dørene ved hjelp av en rampe, eller man kan lett rulle inn en motocross-sykkel og stroppe den fast til skinnene i gulvet.

Saabye ser for seg at en Evan kan brukes av en selger som er lei av hotellrom, og vil ha med sitt eget "hotellrom" når han/hun besøker kunder. Og så kan den brukes til forskjellige aktiviteter i helgene.

ROMSLIG: Til tross for beskjeden størrelse er Evan utrolig romslig - den virker nærmest større innvendig enn utvendig. FOTO: Dethleffs/Henry M. Linder
ROMSLIG: Til tross for beskjeden størrelse er Evan utrolig romslig - den virker nærmest større innvendig enn utvendig. FOTO: Dethleffs/Henry M. Linder

Noen vil kanskje hevde at det samme gjelder en vanlig bobil, men den har altså klare begrensninger, for eksempel med sin smale sidedør. Dessuten er gjennomsnittsbobilen langt større enn Evan, og mindre praktisk å håndtere i byer og på parkeringsplasser. Og får du en motorsykkel inn skal den være kjøpt i lekebutikken.

Dethleffs evan

Lengde/bredde/høyde i cm: 565/215/278

Akselavstand: 345 cm

Antall sengeplasser: 4

Vekt i kjøreklar stand: 2685 kg

Nyttelast: 814 kg

Pris fra: 673 000 kroner (D 560 Active med 2,0-liters motor på 115 hk)

Prisen på utstilte eksemplar - Evan D 560 Performance - er for øvrig 835 000 kroner.

Caravanmessen 2013

Caravanmessen 2013 er i gang, og holder dørene åpne til og med søndag, hos Norges Varemesse i Lillestrøm. Visstnok er dette en største norske caravanmessen i historien, og du vil selvsagt finne mange av 2014-nyhetene her.

Som vi har skrevet om tidligere denne uka, opplever bobilsalget i Norge en sterk økning for tiden. Og i Vi Menns motorredaksjon blir bobil et sentralt tema fremover, selvsagt i tillegg til blader som tar for seg familiebiler, drømmebiler og båter.

I siste Vi Menn Bil Bobil, som også er offisielt messemagasin, finner du reisereportasjer, tester, nyttige forbrukerråd, lesernes egne bilder, småstoff og møter med diverse bobilmiljøer.

Vi kommer ellers tilbake med flere 2014-nyheter på bobil fra caravanmessene i Düsseldorf og Norges Varemesse i Vi Menns ukemagasin, og med en video fra årets største norske caravanmesse.

Les også:

CARAVANMESSEN ER I GANG: På Norges Varemesse er flere haller fylt opp av bobiler og campingvogner. FOTO: Geir Svardal
CARAVANMESSEN ER I GANG: På Norges Varemesse er flere haller fylt opp av bobiler og campingvogner. FOTO: Geir Svardal

Ekte GTI-følelse til lavpris

Dropp Toyota Avensis

Allround-quiz om bil

Bilen som endrer alt

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også