Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus

Muligheten til å kjøre i kollektivfeltet er iOns største fortrinn.

ELBIL: Peugeot iOn endrer ikke stort på fordommene angående elbilers utseende.

ELBIL: Peugeot iOn endrer ikke stort på fordommene angående elbilers utseende. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort i lav fart

+ Akselerasjon fra stillestående

+ Bussfilkjøring

+ Gratis parkering

- Billig interiør

- Støy i høyere hastigheter

- Stump over 60 km/t

- Dyr i innkjøp

De siste årene har det vært mye snakk om elbiler. På nyhetstrykket kan det virke som om alle snart kjører rundt i biler drevet av elektrisitet eller hydrogen. Faktum er likevel at det er først nå elbilene som har plass til mer enn to personer kommer på markedet.

Trillingene Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn er først ut, og vi har kjørt sistnevnte gjennom en grundig test.

Kjøreegenskaper: 4

I bytrafikken, der iOn er ment å brukes, fungerer den glimrende. Den sklir lydløst fram, og er lett å manøvrere. Det er et av de viktigste punktene til en bybil, at den er lett å få rundt skarpe hjørner og inn i trange parkeringsluker.

Når farten blir høyere, begynner imidlertid bilen å slite en smule. Retningsstabiliteten er ikke like god som vi er blitt vant til de siste årene, men man føler seg likevel ikke utrygg på noe punkt.

Sportslighet er også noe du bare kan glemme. Bilen krenger urovekkende mye hvis du prøver å forsere svinger i noe annet tempo enn det som kan kalles bedagelig.

KRENGER: Hvis du prøver deg på entusiastisk svingkjøring, tar det ikke lang tid før du merker at iOn mistrives.

KRENGER: Hvis du prøver deg på entusiastisk svingkjøring, tar det ikke lang tid før du merker at iOn mistrives. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data: Peugeot iOn

MOTOR, CM3: 0

EFFEKT, HK VED O/MIN: 64

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180

EGENVEKT, KG: 1195

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 347/147/160

BAGASJEROM, LITER: 227

STANDARD DEKKDIMENSJON: 145/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0

CO2-UTSLIPP, G/KM: 0

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 15,9

TOPPFART, KM/T: 130

PRIS FRA, KR: 239 900

PRIS TESTBIL, KR: 239 900

En av fordelene med eldrift er at man har fullt dreiemoment tilgjengelig fra start, og det gir deg et godt skyv ut av lyskryssene.

Motoren er, som i andre elbiler, koblet til en trinnløs girkasse. Det krever litt tilvenning å kjøre bilen jevnt og økonomisk, men hvis du har en økonomisk kjørestil fra før, kan dette lett overføres til iOn.

Peugeot iOn har en oppgitt rekkevidde på 150 kilometer. I vår spesielle el-testrunde, regnet vi oss frem til at dette ikke var langt unna sannheten. Vi klarte å få til en rekkevidde på 114 kilometer. Det fordrer imidlertid rolig kjøring og temperaturer på norsk sommernivå. På vinteren vil rekkevidden bli betydelig redusert.

Ytelser: 4

Mellomakselerasjonstallene viser at 60-100 km/t tar 8,4 sekunder, mens 80-120 km/t tar 12,7 sekunder. Disse tallene er på linje med småbiler som Volkswagen Polo Bluemotion og Kia Venga. Begge disse har dieselmotorer som yter rundt 75 hestekrefter.

Det er imidlertid ikke i disse fartsområdene iOn imponerer. Fra stillestående og opp til 60 km/t oppleves den som kvikk. Mye kvikkere enn sine dieseldrevne konkurrenter.

Eksteriør: 3

KVIKK AKSELERASJON: Fra stillestående er akselerasjonen absolutt brukbar.

KVIKK AKSELERASJON: Fra stillestående er akselerasjonen absolutt brukbar. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Til tross for at iOn nærmer seg normale biler på mange områder, ser den fortsatt ut som en elbil. I manges øyne vil det være negativt. Det nærmest ikke-eksisterende panseret og ett hjul i hvert hjørne gir den et spesielt utseende, men førstnevnte er samtidig med på å bedre oversikten fra førerplassen.

Testdata

60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 12,7

STØY 50 KM/T, dBA: 62,3

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,6

BEREGNET REKKEVIDDE, KM: 114

Interiør: 4

Bak rattet kan lange personer slite med å finne rett sittestilling. Dette er mye på grunn av manglende rattjustering. Førermiljøet ellers er ryddig og enkelt, men materialkvaliteten er ikke den beste. Dette handler nok i stor grad om å holde prisen nede - spesielt i land som ikke har samme særavgifter som Norge. Baksetene er brukbare også for voksne personer. Beinplassen er på samme nivå som i småbiler som Ford Fiesta og Nissan Micra, og takhøyden er, takket være bilens høye karosseri, overraskende god.

Komfort: 4

iOn oppfattes i hovedsak som komfortabel i bytrafikken.

BILLIG INTERIØR: På innsiden virker iOn forholdsvis billig sammenlignet med en moderne småbil.

BILLIG INTERIØR: På innsiden virker iOn forholdsvis billig sammenlignet med en moderne småbil. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ting som trikkeskinner, asfaltskjøter og brostein forseres uten nevneverdig dramatikk - så lenge farten er under 60 km/t. I høyere hastigheter blir den stump over skarpe ujevnheter.

Støynivået følger det samme mønsteret. I lave hastigheter er det nærmest lydløst, men i motorveifart blir hjul- og vindstøy rimelig påtrengende. Hvis du gir full gass støyer også elmotoren en god del, men ved normal bruk er ikke dette spesielt sjenerende.

Sikkerhet: 3

Euro NCAP har overført krasjtesten av Mitsubishi i-Miev til Peugeot iOn, da strukturen er identisk.

Den gjør det ikke spesielt godt i disse testene. Sluttresultatet var fire stjerner, men det mest bekymringsverdige var at bilens grunnstruktur ble såpass skadet at Euro NCAP mente den ikke ville tåle en kollisjon i høyere hastighet (Testene blir gjennomført i 64 km/t).

Blant annet fikk beskyttelsen av både bryst, lår og føtter på føreren betegnelsen "marginal" i frontkollisjonen. I stolpe-krasjtesten ble beskyttelsen av brystet til føreren karakterisert som "dårlig". Dette er laveste klassifisering.

Bilen fikk imidlertid god score for barnesikkerhet, og både ESP og kollisjonsputer er standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

iOn koster 239 900 kroner. Det er en god del mer enn tilsvarende småbiler. Du kan faktisk få relativt spartansk utstyrte kompaktbiler til denne prisen.

Du betaler med andre ord en god del ekstra i innkjøp, men en full oppladning koster deg et sted mellom 20 og 30 kroner, mens den samme rekkevidden i en dieselbil med et forbruk på 0,5 l/mil vil koste deg rundt hundrelappen. Her sparer du fort noen tusenlapper i året i drivstoff.

LITE PLASS: 227 liter bagasjeplass er absolutt ikke mye. Du må også huske på å ta med deg ladekabelen.

LITE PLASS: 227 liter bagasjeplass er absolutt ikke mye. Du må også huske på å ta med deg ladekabelen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Hvis du bor et sted hvor du er nødt til å kjøre gjennom en bomring hver dag, vil besparelsen bli enda større. Tar vi med gratis parkering og mangelen på årsavgift i bildet, er ikke forskjellen i kroner og øre den største.

SEKS TIMER: En fullading av batteriene tar seks timer hvis de er tomme.

SEKS TIMER: En fullading av batteriene tar seks timer hvis de er tomme. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Annenhåndsprisen på en bil som dette er umulig å spå. Avhengig av hvilke incentiver som fjernes etter hvert (for det vil de utvilsomt), kan det slå ut begge veier. Likevel er dette en teknologi som stadig utvikler seg. Derfor er faren for at denne bilen virker fryktelig gammeldags og dermed vanskelig å selge om fem år, definitivt tilstede.

Miljø: 6

Det er en elbil. Det bør vel egentlig si sitt om denne karakteren. Man kan diskutere om strømmen den bruker er miljøvennlig eller ei, men faktum er at den uansett er bedre for miljøet enn en hvilken som helst bensin- eller dieseldreven bil.

Konklusjon: 4

iOn fungerer absolutt, men du må være klar over hva du går til. Det største ankepunktet er fortsatt rekkevidden. Den gjør at uforutsette turer fort kan bli en utfordring. Dette er også grunnen til at iOn aldri vil fungere som eneste bil.

Har du derimot lange strekk med kollektivfelt mellom hjemmet og jobb, er det ingen tvil om at iOn kan være en god løsning for å spare tid. Det viser også salgsstatistikken. Av 99 solgte biler i april, ble 42 registrert i Akershus.

Du får objektivt sett lite bil for pengene, men samtidig sparer du både månedlige utgifter og tid.

Les også:

Så mye koster miljøbilene

Derfor er juni dødsmåneden på veiene

Sjekk hvor mye bilen din har falt i verdi

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 239900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Så lang rekkevidde har elbilene Se flere saker fra: De beste elbilene
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning