Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra

308 ikke spesielt spennende, men som en enkel hverdagsbil fungerer den utmerket.

GREIE YTELSER: 308 holder følge med konkurrentene som er tilsvarende motorisert, men er på ingen måte noe rakett.

GREIE YTELSER: 308 holder følge med konkurrentene som er tilsvarende motorisert, men er på ingen måte noe rakett. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Rimelig

+ Fin dieselmotor

+ God bagasjeplass

- Dårlig girkasse

- En smule kjedelig

- Ikke spesielt pen

Peugeot har akkurat lansert oppdaterte versjoner av sin kompaktbil 308. I billigste stasjonsvognutgave er det ikke snakk om noen luksusbil, men til snaue 236 000 kroner inkludert alt utstyr, er det definitivt mye bil for pengene.

Kjøreegenskaper: 4

308 er ikke videre spennende å ratte når veien svinger på seg, men den oppleves til gjengjeld som trygg. Retningsstabiliteten er på plass, og hvis du bestemmer deg for å tråkke på i svingene, svarer den relativt tidlig med understyring.

Motor: 4

Under panseret sitter den velkjente 1,6-literen fra moderkonsernet til Peugeot. I denne utgaven yter den 93 hester og 230 Nm. Motoren er fortsatt blant de aller beste på markedet, og har både lavt støynivå og kultivert gange. Man hører litt mer til motoren her enn i større og dyrere biler, men det handler mer om støydemping i bilene enn om motoren i seg selv.

Denne svakeste versjonen har en femtrinns manuell girkasse. Den er ikke spesielt trivelig å bruke, og det er mest fordi den er fryktelig upresis og slarkete.

KJØRER GREIT: Kjøreegenskapene byr ikke opp til aktiv svingkjøring. Bilen føles imidlertid trygg å ratte.

KJØRER GREIT: Kjøreegenskapene byr ikke opp til aktiv svingkjøring. Bilen føles imidlertid trygg å ratte. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Ytelser: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 93/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/1750

EGENVEKT, KG: 1453

TILHENGERVEKT, KG: 725/1300

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 450/182/156

BAGASJEROM, LITER: 508/1140

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16S

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14

TOPPFART, KM/T: 176

PRIS FRA, KR: 231 000

PRIS TESTBIL, KR: 235 800

De 93 hestene gjør ikke denne bilen til noen rakett, men mellomakselerasjonstallene viser at den er godt innenfor det som er akseptabelt i forhold til konkurrentene med samme motorisering. Raskeste måling fra 60-100 km/t gikk unna på 7,8 sekunder. Det er for eksempel ett tidels sekund raskere enn Toyota Auris 1,4 D-4D.

Eksteriør: 3

Det er vanskelig å si at 308 er blant de peneste bilene i klassen, men den er heller ikke spesielt outrert. Enkelte elementer ser litt merkelige ut, og det gjelder kanskje spesielt bakenden på denne stasjonsvognutgaven.

Interiør: 4

ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner.

ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner. Foto: FOTO: Pål André Skogen

508 liter bagasjeplass er omtrent like mye som i en Toyota Avensis. Likevel kan både Volkswagen Golf stasjonsvogn og Kia c'eed SW skilte med mer plass helt bakerst. Her får du med deg det aller meste av det du trenger, men en mellomklassestasjonsvogn har ofte et mer praktisk bagasjerom. Her er det nemlig forholdsvis dypt og kort, mens det i andre biler er lenger og grunnere.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 14,1

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 12,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 63,5

STØY 80 KM/T, dBA: 66,8

STØY 100 KM/T, dBA: 69,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

Interiøret for øvrig kan beskrives som relativt enkelt. Stolene er gode å sitte i, men byr ikke på voldsom sidestøtte. Da dette er aller billigste versjon, er det naturlig nok en del plast, men kvalitetsinntrykket er likevel relativt godt.

Komfort: 4

Det meste av ujevnheter filtreres bort på en god måte. Som i andre billigere kompaktbiler er det de skarpeste ujevnhetene som slipper lettest gjennom. De er også til tider ledsaget av noe lyder fra understellet.

Støynivået er ellers på det jevne med konkurrenter som Volkswagen Golf, Toyota Auris og Mitsubishi Lancer.

Sikkerhet: 5

Euro NCAP gir 308 fem stjerner, og alt man forventer av sikkerhetsutstyr er standard. Bilen fikk god score i alle krasjtestene, men som i mange andre biler var beskyttelsen av brystet ved sidekollisjon med stolpe dårlig.

GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne, men ikke forvent alt for mye danseplass.

GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne, men ikke forvent alt for mye danseplass. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Pris/utstyr: 4

Startprisen på denne bilen er 231 000 kroner. Det gjør at den er noen tusenlapper billigere enn både Volkswagen Golf og Ford Focus med samme motor. Utstyrnivået er ikke spesielt imponerende. Blant annet er det lenge siden vi sist så manuelle vindusheiser i baksetet på en bil. Likevel trenger man strengt tatt ikke mer utstyr. Både klimaanlegg og det man forventer av sikkerhetsutstyr er standard.

Miljø: 5

Med et forbruk på 0,48 l/mil i vår testrunde, er 308 med denne motoren blant de gjerrigere kompaktbilene vi har kjørt. Det er ikke langt unna det oppgitte tallet på 0,45 l/mil, og må sies å være godt over godkjent i disse dager.

Konklusjon: 4

Den billigste versjonen av 308 er ikke bilen du velger hvis du er på jakt etter spenning i denne klassen. Er du derimot ute etter en forholdsvis enkel og billig bil, er den verdt å kikke nærmere på.

Les også:

GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte.

GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Spar 10 000 på å velge riktig bilverksted

Biltrendene i 2011: Typisk norsk å kjøpe dyrt og fornuftig

Sjekk om din bil er en dødsfelle

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag