Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer

Når du ser Mercedes CL, skulle du tro det var en sedat luksuscoupé. Utseendet bedrar.

Mercedes CL 500 4Matic er stor, tung og utrolig rask.

Mercedes CL 500 4Matic er stor, tung og utrolig rask. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Formidable ytelser

+ Svært høy komfort

+ Solid kvalitetsfølelse

- Dårlig plassutnyttelse

- Høy egenvekt

Mercedes CL er den store luksuscoupéen i Mercedes-programmet. En todørs studie i massiv tysk luksus. Siden forrige versjon er det det gjort store forbedringer, ikke minst er motorprogrammet fornyet.

Vi har kjørt bilen med den imponerende 4,7-liters V8-motoren med turbo, 435 hk og 700 Nm. I kombinasjon med firehjulsdriftsystemet 4Matic har den faktisk også sjansen til å fungere hele året her i Norge.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes CL 500 4Matic er en stor og tung bil. Det klarer den aldri helt å skjule ute på veien, og den tette intime kontakten mellom fører og maskin som man ofte forbinder med sportslige biler, kommer aldri helt på plass her.

I stedet erstatter CL intimitet med kompetanse, for når du først lærer deg signalene fra understell og styring, kan CL kjøres både hardt og fort. Og på glatt føre gjør 4Matic-systemet at du kan utnytte kreftene både trygt og effektivt.

Del

Motor: 6

Mercedes er en smule amerikanske når de legger lydkulissene på sine V8-motorer. Jeg vil si heldigvis, siden den metalliske, litt harde og maskuline V8-bassen er en sjelden nytelse i våre dieseldager. Med 700 Nm har den utmerkede syvtrinns automatkassen all verdens krefter å spille på, slik at kjørefølelsen blir så kraftfull og smidig som overhodet mulig.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:4663
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:435/5250
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:700/1800-3500
  • EGENVEKT, KG:2045
  • TILHENGERVEKT, KG:
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:507/187/142
  • BAGASJEROM, LITER:490
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,99
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:237
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:4,9
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:2 020 000
  • PRIS TESTBIL, KR:2 229 000

Ytelser:6

Det å klemme gassen i bunn i Mercedes CL 500 4Matic er en uvirkelig opplevelse. En bil som veier godt over to tonn skal ikke bevege seg så fort. Om noen satte etterbrennere på en jumbojet, kan jeg tenke meg opplevelsen under takeoff ville vært like absurd. Med kickdownakselerasjon fra 60-100 km/t på 2,3 sekunder og fra 80-120 km/t på 2,9 sekunder, snakker vi faktisk om verdier som er helt i klasse med Mercedes SLS og Audi R8 V10.

Eksteriør: 4

Vi sitter med en berettiget mistanke om at Hollywood er et bra marked for Mercedes CL, alternativt er det også et stort potensial blant nypensjonerte tyske industriledere. Her vil nok det voldsomme og tidvis prangende CL-designen vekke begeistring. For øvrig vekker det oppsikt, men vi synes kanskje dimensjonene er vel overdrevne og ikke alltid like godt kamuflert.

Interiør: 4

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:2,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:6,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:2,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:3,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:3,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:5,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,7
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:2,9
  • STØY TOMGANG, dBA:45,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:56,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:62,0
  • STØY 100 KM/T, dBA:63,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,99
  • MISVISNING 50 KM/T:48
  • MISVISNING 80 KM/T:77
  • MISVISNING 100 KM/T:96

Førermiljø og kvalitetsfølelse er i ypperste klasse når du klatrer om bord i Mercedes CL. Plassen foran er svært god, men det er overraskende trangt om plassen i baksetet når man tar bilens store ytre mål i betraktning. Jo, en voksen kan sitte bak med omtrent like mye rom som i en mindre kompaktbil, men det imponerer ikke. Også bagasjeplassen er mager, men tilstrekkelig for denne bilen: Det er nemlig en reisevogn for to, med to nødplasser i baksetet om man trenger å være flere på korte turer.

Komfort: 6

I kombinasjon med Airmatic luftfjæring er Mercedes CL 500 4Matic noe av det nærmeste du kan komme et flygende bilteppe. Selv den dårligste veibane blir glattet ut som med et strykejern, og det er sjelden noen forstyrrelser i cockpiten. Bilen sklir gjennom norsk landskap uten forstyrrelse fra vei- eller vindstøy, og det er heller godbrummingen fra V8-motoren som gjør seg bemerket i våre hastigheter. Standard er også aktive multikonturseter - i vår bil med massasje og ventilasjon, noe som ikke akkurat ødelegger for en allerede perfekt sittekomfort.

Sikkerhet: 5

Speedometeret i Mercedes CL 500 4Matic er digitalt, mens de øvrige instrumentene er analoge.

Speedometeret i Mercedes CL 500 4Matic er digitalt, mens de øvrige instrumentene er analoge. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes CL har ikke vært testet i EuroNCAP. Det er Mercedes E-klasse som ligger nærmest CL av de modellene som har vært testet nylig, og den oppnådde meget gode resultater. Siden S- og CL er blant Mercedes' spydspisser innen aktiv og passiv sikkerhet, vil vi anta at CL har et meget høyt sikkerhetsnivå. Den kan også leveres med det meste av hva Mercedes kan by på av moderne sikkerhetssystemer.

Pris/utstyr: 2

Uansett hvor flott bilen er, har vi problemer med å svelge en bilpris som totalt sett havner på ca. 2 230 000 kroner. Norske avgifter bidrar selvfølgelig, men uansett er ikke Mercedes CL noen tilbudsbil. Eldre E-klassemodeller har bidratt til et svakere kvalitetsrykte som bruktbil enn Mercedes normalt sett har vært kjent for, men det berører neppe CL. Her vil sannsynligvis verditapet i kroner være av en slik karakter at du skal ha økonomi som en suksessfull aksjemegler i bullmarked for å ha råd til å selge en CL etter to-tre år.

Miljø: 3

I følge EU-normen skal Mercedes CL 500 4Matic bruke 0,99 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 237 gram CO2 per km. I vår faste forbruksrunde gikk bilen på 0,99 l/mil, noe som er imponerende i forhold til hva den faktisk kan by på. Like fullt er det neppe slik at biler på over to tonn og 435 hk representerer en bærekraftig ressursforvaltning.

Mercedes CL 500 4Matic gir en gedigen kvalitetsfølelse i cockpit.

Mercedes CL 500 4Matic gir en gedigen kvalitetsfølelse i cockpit. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes CL 500 4Matic er et palass for to, mens baksetene er best egnet for kortere turer.

Mercedes CL 500 4Matic er et palass for to, mens baksetene er best egnet for kortere turer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes CL 500 4Matic er en formidabel bil. Ytelsene er i sportsbilklassen, mens komforten er en luksusbil verdig og fremkommeligheten på SUV-nivå. Da får det heller være at en av redaksjonens yngre medlemmer mente bilen kun var egnet for rike gamlinger. Da har du i alle fall noe svært godt å se frem til når du blir gammel og rik.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag