Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha

BMW X5 gjør susen.

En motor med mindre effekt gjør BMW X5 xDrive30d mer avgiftsgunstig.

En motor med mindre effekt gjør BMW X5 xDrive30d mer avgiftsgunstig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Gode ytelser

+ Flott drivlinje

+ Lavt forbruk for biltypen

- For stram sportsfjæring

- Billig utseende på dashbord

- Noe høy sitteposisjon

BMW X5 kom på markedet som 2007-modell, men er fortsatt blant de aller mest attraktive bilene i denne klassen. Vi har kjørt flere utgaver av BMW X5 , og blir på ingen måte skuffet over denne "laveffekt"-versjonen. Motoren er den samme konstruksjonen som i versjonen med 245 hk, men norske avgifter gjør at vi også får X5 i en 211 hk-versjon hit til landet.

Sjekk hvordan Vi Menn Bil gjennomfører biltester.

Kjøreegenskaper: 5

BMW X5 går gjennom våre kjøretester uten vesentlige anmerkninger, og ute på veien kan du sette pris på en oversiktelig og lettkjørt bil. Den er fortsatt blant de mest sportslige av de store SUV-modellene, og utfordres kun av Porsche Cayenne på dette området.

Vår bil hadde i tillegg sportsfjæring, men det blir vel mye i en stor SUV som allerede er i sportslig sone. Du trenger ikke knallhard fjæring for å sette pris på X5's beste sider med kontante reaksjoner og en nesten personbilpresis styring.

Motor: 5

En rekkesekser fra BMW blir aldri helt feil, selv med diesel som drivstoff og nedskrudd effekt. Godbrummingen fra motorrommet blir akkompagnert av et passe hissig knurr når du gir full gass.

Samspillet med BMW's utmerkede 8-trinns automatkasse fungerer perfekt. Dessuten setter vi pris på sjaltemønsteret når du bruker den manuelle funksjonen med girspaken: Fremover når du girer ned og bakover når du girer opp.

Ytelser: 5

Selv om BMW X5 veier sine gode 2150 kilo, sørger fortsatt 211 hk og 540 Nm for mer enn tilstrekkelige ytelser.

Motoren er sterk når vi låser automatkassen i sine enkelte gir, og mer enn normalt rask når du bruker kickdownfunksjonen. 4,8 sekunder fra 60-100 km/t og 6,4 sekunder fra 80-120 km/t er eksempelvis nesten på nivå med den raske BMW 320d vi nylig har kjørt på test.

Eksteriør: 4

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:211
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/2000
  • EGENVEKT, KG:2150
  • TILHENGERVEKT, KG:3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:485/193/178
  • BAGASJEROM, LITER:620-1750
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,74
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:195
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,6
  • TOPPFART, KM/T:210
  • PRIS FRA, KR:866 200
  • PRIS TESTBIL, KR:1 111 630

BMW X5 er ikke av de mest oppsiktsvekkende store SUV-modellene, noe som også kan være en fordel for enkelte. Samtidig har de nye BMW-linjene, best representert ved den nye BMW 5-serie, også gjort det klart at X5-designet hører til forrige BMW-generasjon.

Interiør: 4

Skal man beskrive instrumentbordet i BMW X5 i ett ord, kommer du ganske langt med "nøkternt". Det betyr at du har alt du trenger, ikke behøver å bry deg om unødvendig fjas og forstyrrelser.

Samtidig er det ikke veldig tydelig at du faktisk har brukt rundt 900 000 kroner på en bil. Plassmessig er BMW X5 ganske rommelig med solid baksete- og bagasjeromsplass for en kravstor familie.

Komfort: 3

Vi blir fort uvenner med testbilens sportsfjæring og dekk i dimensjon 285/45-19 som er en del av en sportspakke.

"Fjæring" kan i denne sammenheng settes i hermetegn, siden den er omtrent like smidig som en bordtennisball på et parkettgulv. Siden vi vet at BMW X5 er hyggeligere uten sportsfjæring anbefaler vi at du holder fingrene unna den rubrikken i listen over utstyr.

Sittestillingen kommer også inn i bildet. Du sitter litt høyere og litt lenger frem i bilen enn i de mest personbilaktige SUV'ene. Det gjør at det kjennes om du sitter litt mer "oppå" bilen og at sittekomforten dermed ikke er helt i vårt toppsjikt.

Sikkerhet: 5

BMW X5 xDrive30d

BMW X5 xDrive30d

Den nye BMW X5 er ennå ikke testet i EuroNCAPs kollisjonstest, men er godt sikkerhetsmessig utstyrt.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:8,7
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:6,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,4
  • STØY TOMGANG, dBA:47,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,9
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,69
  • MISVISNING 50 KM/T:48
  • MISVISNING 80 KM/T:78
  • MISVISNING 100 KM/T:97

BMW har en god tradisjon for passiv sikkerhet, og både X1 og nye 5-serie har fått toppkarakter i kollisjonstestene i 2010.

Sammen med tung og solid konstruksjon gjør det at vi vurderer BMW X5 som et av de sikreste stedene å oppholde seg om uhellet skulle være ute.

Pris/utstyr: 3

866 200 kroner er ikke akkurat gibort-pris, og du bør nom regne med å putte på rundt 100 000 kroner i utstyr for at bilen også skal gi høy trivselsfaktor og god bruktbilpris.

Normalt sett har BMW X5 holdt seg godt i pris som brukt, og noe stort ras i bruktbilpris på en relativt fornuftig dieselversjon klarer vi ikke helt å se for oss.

Tross alt har en stor SUV mange positive egenskaper som bruktbilkjøperne setter pris på. BMW har to års nybilgaranti og 12 års lakkgaranti.

Miljø: 5

BMW X5 får høy score fordi den med god margin er den mest drivstoffgjerrige store SUV-modellen vi har kjørt gjennom vår testløype.

Dashbordet i BMW X5 xDrive30d er nøkternt for en bil som koster oppunder 900 000,-.

Dashbordet i BMW X5 xDrive30d er nøkternt for en bil som koster oppunder 900 000,-. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ifølge normtallene skal den bruke 0,75 l/mil i EU-miksen med CO2-utslipp på 195 g/km. I vår forbrukstest nøyer den seg imidlertid med 0,69 l/mil. Det er faktisk på nivå med mange modeller i folke-SUV-klassen med to liters dieselmotorer.

Plassmessig gjør BMW X5 xDrive30d samme nytten som en familiestasjonsvogn

Plassmessig gjør BMW X5 xDrive30d samme nytten som en familiestasjonsvogn Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BMW X5 xDrive30d mister lite av attraktiviteten selv om effekten går ned til 211 hk. Den er mer enn sterk og rask nok, samtidig som veiegenskapene er blant de aller beste blant de store SUV-modellene. Slepen motorkarakter og moderne automatkasse er også et pluss. Komforten lider unødvendig mye av testbilens sportspakke og vi kunne gjerne tenkt oss en litt mer crossover-aktig sitteposisjon.



Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X5
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning