Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en

I kamp mot Mercedes GLK og BMW X3 skulle Audi Q5 vise seg å være den beste for familien.

3 x premium SUVAudi Q5 2,0 TDI Quattro 2012

3 x premium SUVAudi Q5 2,0 TDI Quattro 2012 Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Best plass i baksetet, stor og trygg på veien, lavest innstegspris, system-brukervennlighet.

- Ytelser, høyt forbruk, stusser på mellomstore ujevnheter, pris på ekstrautstyr.

Audi Q5 kom på markedet høsten 2008 og har vært en god bidragsyter for den norske Audiimportøren. I fjor sommer, om lag fire år etter den kom, fikk bilen en facelift. Det var absolutt på tide med et lite løft, for både BMW X3 og Mercedes GLK - Q5's største konkurrenter, har kommet i nye versjoner den siste tiden, og som kjent kommer både Lexus og Porsche med egne kompakt-SUV-er om ikke lenge. Konkurransen blir med andre ord knalltøff i premiumdelen i kompakt-SUV-klassen.

Spørsmålet er om faceliften til Q5 var omfattende nok. Det dreide seg stort sett om oppgraderte motorvarianter, nye utstyrsalternativer og en lett eksteriørmessig oppgradering.

Kjøreegenskaper: 4

Bilen var ikke blant de aller mest velkjørende da den kom i 2008, og selv om årene har fart pent med egenskapene til Audi Q5, mangler den litt på å utfordre den nye BMW X3 og Mercedes GLK.

Det betyr ikke at kjøreegenskapene er dårligere. Satt opp mot rimeligere konkurrenter er kjøreegenskapene i Q5 veldig gode.

Vi har tidligere erfart at Audi Q5 oppfører seg stabilt og stødig i vår unnamanøver- og slalåmtest, men i forhold til de mer dynamiske konkurrentene (som X3), føles den litt tyngre og tregere i responsen. I slalomtesten er Q5 den premium-SUV-en som har mest framhjulsdrevet karakter. Den understyrer mest, men den oppleves samtidig veldig stor og trygg på veien.

I tillegg til firehjulsdrift var testbilen utstyrt med Audi Drive Select. Et velfungerende system som gjør at du kan justere dempere, gassrespons og styring med et knappetrykk.

EFFEKTIV: Quattro firehjulsdrift løser de fleste problemer når det kommer til framkommelighet. Å leke seg litt på en åpen plass er bare en bonus.

EFFEKTIV: Quattro firehjulsdrift løser de fleste problemer når det kommer til framkommelighet. Å leke seg litt på en åpen plass er bare en bonus.

Motor: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 10,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,4
  • Støy tomgang, dBA: 45,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 60,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,75

Audi kan dette med motorer og drivlinjer, og det er en velprøvd motor/gir-kombinasjonen som satt i testbilen. Vi snakker om den fine tolitersdieselen som er å finne i veldig mange av Audis bilmodeller, og den sender kreftene ut til de fire hjulene via dobbeltklutsjkassa S tronic.

Motoren er fintunet over flere år, og er en av markedets beste tolitersdieseler både på gange og kraftutvikling. Samtidig er girkassen lynrask og girer smart.

Men, det finnes et ankepunkt. Girkassen i GLK er flinkere til å utnytte dreiemomentet på lave turtall. S tronic er vel ivrig til å gire ned, og det kan, med mindre du kjører aktivt og trenger mer kraft, oppleves litt masete.

Ytelser: 3

Q5 er tyngre enn både BMW X3 og Mercedes GLK, men den er også den sterkeste med 177 hestekrefter (163 hk i X3 og 170 hk i GLK). Det hjelper ikke på ytelsene.

I forhold til GLK skiller det et sekund fra 60-100 km/t og hele 1,3 sekunder fra 80-120 km/t.

Når det er sagt, skal det også sies at Q5 ikke oppleves som noen treg bil. 0-100 km/t klarer vi på rett over ti sekunder, og forbikjøringer er aldri et problem.

Eksteriør: 3

TRE KONGER: Audi Q5 (midten) har litt å bryne seg på i premiumsegmentet av kompakt-SUV-klassen. Foreløpig leder bilen i forkant - Mercedes-Benz GLK.

TRE KONGER: Audi Q5 (midten) har litt å bryne seg på i premiumsegmentet av kompakt-SUV-klassen. Foreløpig leder bilen i forkant - Mercedes-Benz GLK. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. Når du ser hva Audi har fått til på eksempelvis den nye Audi A6, blir egentlig hele Q-serie designet et aldri så lite mysterium. Etter bildene å dømme, er det fint lite man i faceliftsammenheng får gjort med et uinspirert stykke SUV-design.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 177/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
  • Egenvekt, kg: 1895
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 463/190/166
  • Bagasjerom, liter: 540-1650
  • Standard dekkdimensjon: 235/55R19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9
  • Toppfart, km/t: 204
  • Pris fra, kr: 572 000
  • Pris testbil, kr: 805 000

Interiør: 4

Audi Q5 er et godt eksempel på at en tilsynelatende røslig SUV ikke er spesielt plasseffektiv. Her slår også fasongen på Q5 inn, der både sidene og hekken faller merkbart innover og dermed reduserer plassen i høyden.

Samtidig skal det sies at Q5 er den SUV-en i premiumtrekløveret som har best plass i kupéen. Audi har størst kupébredde både foran og bak, og best takhøyde. Q5 er med andre ord den bilen som egner seg best om fem skal på tur.

I bagasjerommet må den se seg slått av BMW X3 på målfoto. Og som vanlig er Audi-interiøret elegant og med en soliditetsfølelse få andre produsenter kan matche.

Komfort: 4

Audi Q5 er i utgangspunktet en komfortabel bil med lavt støynivå og gode seter, men har i likhet med andre modeller fra merket ganske stramt understelloppsett. Testbilen er i tillegg utstyrt med sportsunderstell, som gjør at Q5 sliter litt over de mellomstore ujevnhetene. Vi ville droppet sportsunderstellet. Det hører uansett ikke hjemme på en SUV.

BEST PLASS: Kupébredden både i for- og baksetet er større i Q5 enn GLK og X3. Det gjør at Q5 egner seg best av de tre til familieutflukter.

BEST PLASS: Kupébredden både i for- og baksetet er større i Q5 enn GLK og X3. Det gjør at Q5 egner seg best av de tre til familieutflukter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Sikkerhet: 5

Audi Q5 ble testet av EuroNCAP i 2009. Den fikk fem av fem stjerner og en score på 92 % for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 32 % for beskyttelse av fotgjengere.

Bilen får ros for solid karosseristruktur. Fører og passasjer er godt beskyttet i en frontkollisjon, men rattstammen kan utgjøre en risiko for skader i lår/hofteparti, i følge EuroNCAP-rapporten.

I sidekollisjon med barriere får bilen toppscore, mens i den tøffere sidekollisjon mot stolpe-testen, vurderes beskyttelsen i brystregionen som marginal. Nakkeputene skal gi god beskyttelse mot whiplash-skader.

Forbruk: 3

Tradisjonelt sett er tolitersdieselen og dobbelklutsjkassa en gjerrig motor/gir-kombinasjon, men ikke denne gangen. I vår faste forbruksrunde bruker Q5 en del mer enn både X3 og GLK, der sistnevnte også kan vise til vesentlig bedre ytelser.

Audi oppgir et forbruk på pene 0,61 l/mil i EU-miksen, men det hjelper lite når testbilen slurper i seg hele 0,75 l/mil i vår test. Til sammenligning klarte GLK seg med 0,65 og X3 med 0,63 l/mil. De tre bilene ble kjørt samtidig under like kjøreforhold.

HELT OPP: Med firehjulsdrift øker sjansen betraktelig for at du kommer deg helt opp til hytta på fjellet.

HELT OPP: Med firehjulsdrift øker sjansen betraktelig for at du kommer deg helt opp til hytta på fjellet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 3

Sammenligner vi epler og pærer (les: Q5 og rimeligere kompakt-SUV-er som Outlander, CX-5, CR-V) er Q5 en dyr bil. Q5 er en kostbar bil, men den er ikke overpriset i forhold til konkurrentene i premiumsegmentet.

Startprisen på Q5 er så å si identisk med X3 og litt lavere enn GLK. Felles for de tre merkene er at de tar seg godt betalt for ekstrautstyret. Testbilen er lesset med utstyr for totalt 233.000 kroner og koster totalt 805.000 kroner.

Lista er for lang til å gjengi, for bilen har så å si alt utstyr som er å få i Q5, og det er ikke småtteri. Det som likevel slår oss er at GLK, som kun har ekstrautstyr for 100.000 kroner, ikke på noen måte føles dårlig utstyrt. Dette skal også la seg gjøre med Q5.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Kjøper du en Q5 vil du neppe bli skuffet, for alt i alt er Q5 en godt gjennomarbeidet bil. Den føles trygg på veien og gir den fine følelsen du forventer av en kostbar kompakt-SUV. Den når likevel ikke helt opp, for den må se seg frakjørt både X3 og GLK på flere områder.

Les også:

SUV-ene du ønsker deg

De som kjøper denne SUV-en er svært heldige

BMWs billigste fjellbil

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 805000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Audi
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag