PRØVEKJØRT: Mercedes-AMG C63 S Coupé

Et beist av en bil

En halvfull kaffekopp i en bil uten koppholder og med 510 hk under panseret er ingen god kombinasjon.

Sist oppdatert

Det starter med kaffesøl. Jeg setter fra meg begeret i oppbevaringsrommet lengst fremme på konsollen, og trykker på gassen. Et øyeblikk glemte jeg de 510 hestene og at Dynamic Select-programmet sto i Sport med hissigere gassrespons. Resultatet materialiserer seg ganske raskt i oppbevaringsrommet.

Det fordrer en forsiktig fot på gassen i en bil med et dreiemoment på 700 Nm og som drar fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Et oppbevaringsrom fullt av kaffe ville normalt gjort meg rasende, men jeg kan ikke annet enn å le. Det skyldes ikke "hærverket" på millionbilen, men bilens respons på min fot på gassen og lyden den avleverer.

SØL: Og der var det gjort..
SØL: Og der var det gjort.. Foto: Martin Jansen

Er det ett område en elektrisk bil aldri kan matche bil med forbrenningsmotor, fortrinnsvis bensin, så er det lyd. Elbilens trikkelyd er sjanseløs mot symfoniorkesteret som en V8-er og trimmet eksosanlegg kan avgi.

Der AMG-modeller før var ensbetydende med 6,2-liters sugemotorer, har C63 S Coupé "spinkle" fire liter. Vi snakker om biturbomotoren som ble introdusert med AMG GT.

Og for en motor det er. Volumet er mindre, men den er langt mer effektiv enn den gamle selvpustende big gulp-en. Noen nitrinns automatkasse er det ikke snakk om. Jobben med med å håndtere det voldsomme dreiemomentet er gitt en syvtrinns AMG Speedshift-kasse.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VILLDYR: Med 510 hestekrefter og 700 Newtonmeter drar AMG C63 S Coupé fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
VILLDYR: Med 510 hestekrefter og 700 Newtonmeter drar AMG C63 S Coupé fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Foto: Martin Jansen

Gurgler og gneldrer

Jeg innbiller meg at lyden var råere og dypere da AMG-ene hadde sugemotor, men det er muligens nostalgien som forleder. For det gurgler og gneldrer godt fra eksosanlegget.

Setter du Dynamic Select-velgeren i Sport+ blir den svært "sinna". Men dersom du vil kjøre i komfortmodus, men ha lyden fra Sport+, så har bilen en egen lydknapp. Da kan du trille ganske komfortabelt gjennom byen mens du nyter lyden av eksosanlegget i Sports+-modus. Hurra for lydtuning!

Dynamic Select-bryteren på midtkonsollen varter opp med hele fem kjøreprogrammer "Individual", "Comfort", "Sport", "Sport+" og "Race".  Programmene varierer hardheten i styring, understell og gassrespons.

I "Race"-modus kobles stabilitetskontrollen ut, og på sleipt underlag bør man antakelig tenke seg om to ganger før man bruker banemoduset.

Bilen kan ikke fås med 4Matic-firehjulsdrift, og med bakhjulsdrift og masse krefter sladder den villig vekk. Den gjør i hvert fall meg lettere nervøs på min ferd over asfalt dekket av vått høstløv.

AMG-utviklet elektronisk differensialsperre på bakakselen og komposittbremseskiver 390 x 36 mm foran og bremseskiver 360 x 26 mm bak, gjør at den kan yppe med de fleste på banen.

Tekniske data:

  • Motor, cm: 3982
  • Effekt, hk ved o/min: 510/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1750
  • Egenvekt, kg: 1725
  • Standard dekkdimensjon: 255/35ZR19/285/30ZR19
  • Forbruk, NEDC l/mil: 0,86
  • CO2-utslipp, g/km: 200
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,9
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 270 000
  • Pris, testbil: 1 566 200

Denne saken ble første gang publisert 15/02 2017, og sist oppdatert 08/03 2024.

Les også