Mercedes-AMG GT er den andre superbilen som helt og holdent er utviklet av Mercedes' egen spesialdivisjon, AMG. Den etterfølger Mercedes SLS AMG kjent for sine karakteristiske måkevinge-dører. Før AMG tok grep, samarbeidet Mercedes med McLaren om den ekstreme SLR.

Men der SLS AMG har en selvpustende 6,2-liters V8-er som yter 517 hk og 650 Nm, er AMG GT utstyrt med en 4,0-liters V8-er som yter 462 hk og 600 Nm. Toppfarten er 304 km/t, og den skal greie 0-100 km/t på 4,0 sekunder - litt tregere enn SLS AMG.

Men der forgjengeren verken har turbo eller kompressor, har AMG GT biturbo. Dette er ifølge Mercedes den første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og tørrsump smøring.

AMG-en kommer også i en enda hvassere GT S-versjon, og det er den vi har prøvekjørt. Den yter 510 hk og 650 Nm, og skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Det er strengt talt mer enn nødvendig for den river løs dekkene ved kickdown i 100 km/t....

Akselerasjonen fra stillstående er så kraftig at man klamrer seg til rattet som om det skulle stå om livet. Er du vant til superrask bil med firehjulsdrift, som en Porsche 911 med firehjulsdrift, vil du muligens reagere på at den føles litt lett foran ved hard akselerasjon.

Mercedes-AMG nevner Porsche 911 som sin viktigste konkurrent, men sammenlignet med for eksempel en sofistikert Carrera 4 GTS (pris 1 842 900 kroner med PDK), er GT S mer bøllete. Og der Carrera GTS yter "spinkle" 430 hk, gjør AMG-en 510 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tekniske data Mercedes-AMG GT S

Motor, cm3: 3.982

Effekt, hk ved o/min: 510/6250

Dreiemoment, Nm ved o/min: 650/1750-4750

Egenvekt, kg: 1645

Lengde/bredde/høyde, cm: 455/194/129

Bagasjerom, liter: Ikke oppgitt

Standard dekkdimensjon: 265/35 R19/295/30 ZR20 Michelin Pilot Super Sport

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,96 l/mil

CO2-utslipp, g/km: 219

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,8

Toppfart, km/t: 310

Pris fra, kr: 1 637 800 (GT)

Pris testbil, kr: 2 142 700

Symfoni av rå lyd

Og for en motor. At det er mulig å hente ut så mye lyd og effekt av en forholdsvis liten V8-er imponerende. Den avgir en helt avhengighetsdannende symfoni av rå motorlyd.

Drivlinjen er rett og slett fantastisk. AMGs 7-trinns DCT-girkasse henger med på notene så det holder. Den sparker inn nye gir, og det føles utrolig solid. Perforerte bremseskiver med dimensjonen 360 mm - 390 mm foran på GT S - sørger for rå bremsekraft.

Endrer karakter

Det kanskje aller mest imponerende er hvordan bilen endrer karakter i de forskjellige kjøreprogrammene (Dynamic Select), fem totalt der Race-modus kun fås på GT S-versjonen. Den går fra illsint racerbil til snill hverdagsbil ved noen knappetrykk. I «Comfort» kunne selv bestemor tatt den til butikken. Gjorde hun det ville hun muligens stille spørsmål ved AMGs definisjon av komfort. Sammenlignet med et spett er den antakelig komfortabel, men dette er stive saker.

Gassresponsen oppleves litt treg i Comfort-modus, men det endrer seg raskt når man svitsjer til Sport eller Sport+. Da er reaksjonen kontant. Dessuten endrer motorlyden karakter. I tillegg har GT S en egen lydbryter slik at du kan kjøre bilen med understell, gassrepons og styring i komfort, men med ekstra lyd. Lyden kan nok bli oppfattet som reneste støyforurensing av enkelte, men den akkompagnerer inntrykket av en komplett sportsbil/superbil.

Hyggelig effekt

Og apropos forurensing. En hyggelig effekt av downsizingen er at forbruket og CO2-utslippet er redusert sammenlignet med SLS og SLR. For der CO2-utslippet på SLS-en er oppgitt til 308 g/km, forpester AMG GT S omgivelsene med 219 g/km. På papiret en kraftig reduksjon, men neppe nok til å å begeistre miljøvernere. Forbruket er oppgitt til 0,96 liter per mil, som antakelig er realistisk dersom du er masochist.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes

MERCEDES: Langt panser med førerplassen langt bak. Liker eller liker ikke? FOTO: Martin Jansen

Fin, eller?

La oss også mene noe om designen. Den vekker oppsikt. Ikke siden vi testet BMW i8 har vi fått så mange tomler i været. Men vi er delt når det gjelder utseendet. Kanskje liker du grepet med langt panser og førerplass langt bak, nærmest over bakakselen, litt som Jaguar E-type. Eller kanskje du fortrekker en design med mer midtplassert førerplass (her spiller selvsagt motorplasseringen inn). Det er en individuell sak om smak og behag.  Vi er enige om det den ser bra ut forfra, men det er noe rart med bakpartiet, den andestjert-aktige enden skurrer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Atle Gulbrandsen

Monstercruiseren

Tysk eller italiensk? Vi lot Mercedes SLR yppe seg mot Lamborghini Murciélago Roadster på Vålerbanen!

Liker ikke

Vi liker heller ikke knirkingen knirking i interiøret. Eller at elementer som ser ut som stål er av plast. Det holder ikke i en bil til drøye to millioner. Rent visuelt er for øvrig førermiljøet en innertier og ergonomien er svært god. Her sitter du godt selv du rager 190 i været.

Små svakheter til tross, så oppfatter vi GT S som en mer vellykket bil enn SLS AMG. GT S er mer rendyrket, mer racerbil, bedre balansert. Den er lavere, mer aggressiv, men likevel svært lettkjørt og lett å ha med å gjøre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!