Kort sagt:

+ Stor bensplass bak, fleksibel bagasjeplass, sikre veiegenskaper, behagelig sittestilling, harmonisk motor/automatgir-kombinasjon


- Uhåndterlig på små flater, mye dekkstøy, krever ekstrautstyr for å bli komplett

Som Gran Turismo-navnet antyder, skal GT-varianten av BMW 3-serie være en bil det er behagelig å reise på lange turer med. Og det er ikke bare en optisk illusjon om du synes bilen virker større enn en vanlig 3-serie. Gran Turismo er hele 4,82 meter lang, rundt 20 cm lenger enn de andre medlemmene i 3-er familien.

Det stopper ikke der, for hele 2,92 meter akselavstand er 11 cm mer enn øvrige 3-serie-modeller. Det aller meste kommer baksetepassasjerene til gode. Når vi måler benplassen i baksetet, viser det seg at 3-serie GT er blant de bilene vi har testet med aller mest luft mellom forsete- til bakseterygg. For ytterligere å legge resten av 3-serie-modellene bak seg, er bilen nesten crossover-aktig i høyden (1,51 meter) og sitteposisjonen snaut 6 centimeter høyere i GT.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MYE DEKKSTØY: BMW 3-serie Gran Turismo er en komfortabel milsluker, men vi plages av mye dekkstøy.

Bredt motorutvalg

For øvrig følger fornyelsene og forbedringene et typisk facelift-mønster, med noen justeringer på eksteriøret, nye farger og utstyrselementer, samt oppgradering av interiøret med siste nytt blant annet innen infortainment. Motorpaletten består også av ferskvare fra BMW-menyen; 320i og 330i med firesylindret to-liters turbo på 184 og 252 hk, samt 340i med treliters turbosekser på 326 hk for de som sverger til bensin. Disse kan leveres enten med bakhjulsdrift eller 4WD-systemet xDrive.

Dieselfolket får sitt med firesylindrete tolitere i 318d (136 eller 150 hk) og 320d (163 eller 190 hk). 320-versjonene kan leveres med xDrive. Det finnes også en 325d med 224 hk. Ingen BMW-modeller i denne klassen er komplett uten sekserdiesel. Her kan du velge mellom 330d og 335d med 258 eller 313 hk. I Norge er det fornuftigvis xDrive som gjelder på disse.

Prismessig starter det med BMW 318d 136 hk til 452 600 kroner, men vi tar vel ikke mye feil om vi tipper 320i og 320d med xDrive som Norges-favoritter. Disse modellene starter på 502 800 (163 hk), 510 000 (190 hk) og 540 000 for 184 hk bensin.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STEG OPP: Faceliften har gitt mer moderne utstyr og siste nytt på elektronikkfronten. Som alltid er det lett å trives bak rattet i en BMW. © Terje Bjørnsen

Testdata:

  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 38,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,68

Størrelsen merkes

Vi kjører en  BMW 320i xDrive Gran Turismo på test, og det tar ikke lang tid bak rattet før du kjenner at det er en tyngre og mer gedigen kjørefølelse i GT-modellen. Det er ikke innbilning, for mens en tilsvarende 3-serie sedan veier 1520 kilo, er GT 140 kilo tyngre.

Ekstra lengde og akselavstand gjør GT-en stor og klumsete ved parkering og tar bort noe av den BMW-typiske iveren i innstyring og reaksjonsevne på svingete småveier. Også i akselerasjonstestene våre merker du at GT-versjonen har sitt å dra på, men forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t på 5,1 sekunder er tilstrekkelig for de fleste. Testbilen hadde gått kun 1800 kilometer og kniper nok noen tiendeler til ferdig innkjørt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ROMMELIG: Den store bagasjeromsluken gjør det lett å utnytte det 520 liter store bagasjerommet i 3-serie GT til fulle.

Indre kvaliteter

Det du får til gjengjeld er en stabil og sporsikker langturskrysser, der du gjerne kobler inn den adaptive cruisekontrollen og lar milene gli forbi i ro og mak. Vi har vært innom den enorme benplassen i baksetet, her kan folk på 190 centimeter sitte foran og bak uten at det kjennes trangt. Bredden passer nødvendigvis best for to.

Også bagasjerommet er en god erstatning for stasjonsvogn. Bakluken er gigantisk og sluker store gjenstander, noe som også gjelder lasterommet med nedfellte bakseter. Da får du glede av den ekstra avstanden frem til forsetene og kan ha med deg lange gjenstander. Også med baksetene oppslått er det bra bagasjeplass, men høyden er selvsagt begrenset i forhold til en stasjonsvogn.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VESENTLIG STØRRE: Gran Turismo er større enn en vanlig 3-serie. Den er hele 4,82 meter lang, rundt 20 cm lenger enn de andre medlemmene i 3-er familien.

Tekniske data:

Motor, cm3: 1998
Effekt, hk ved o/min: 184/5000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1350
Egenvekt, kg: 1750
Tilhengervekt, kg: 1700/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 482/183/151
Bagasjerom, liter: 520-1600
Standard dekkdimensjon: 225/55-17 W 
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,66
CO2-utslipp, g/km: 151
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,4
Toppfart, km/t: 224
Pris fra, kr: 540 000

Dekkstøy knekker langturskomforten

På et viktig område faller BMW 3-serie Gran Tourer gjennom. I alle fall om du er på jakt etter den behagelige og effektive langtursmaskinen: Den bråker for mye og dekkstøy er problemet. I 100 km/t måler vi nesten 73 dBA. Etter 2-3 timers motorveiturer kommer hodet ferdig tørketromlet ut av bilen. Det merkes ikke bare på støymåleren, for du må skru opp lyden på musikk og radio, heve stemmen til copiloten og samtaler til baksetet krever nesten intercom.

På vanlig BMW-vis er testbilen utstyrt med relativt store dekk (255/40-19 W) og dekkmodellen har vi tidligere lagt merke til som relativt hørbar.

Om du vil la BMW 3-serie Gran Tourer være mest mulig komfortcruiser, bør du sannsynligvis holde deg til standarddimensjon (225/55-17) og be forhandleren om å finne en mest mulig støysvak dekkmodell til deg.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris Fra 540 000 kroner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!